Advertentie

Zoemen de bijen bij Floridienne?

De dochter van Floridienne, Biobest, produceert hommels voor biologische bestuiving. ©Patrick Seeger/dpa

De Waalse groep Floridienne stelt vandaag haar kwartaalrapport voor. De cijfers geven een verdere inkijk in de bijendivisie.

Floridienne bestaat uit drie afdelingen: chemie, feestvoeding en levenswetenschappen. De feestelijke voeding is zeer rendabel maar de meeste inkomsten worden behaald tijdens de laatste twee weken van het jaar en is in het eerste kwartaal dus minder relevant.

De 'life sciences'-divisie is momenteel de interessantste. Maandag schoot het aandeel bijna 20 procent de lucht in na een kapitaalverhoging bij Biobest, een van de drie dochters van Floridienne. Mérieux Développement, een Franse durfkapitalist die zich specialiseert in de gezondheidssector, stak 10 miljoen euro in de verdeler van hommels en bijen. Biobest gebruikt die beestjes als natuurlijke bestuivers voor gewassen. Daarnaast zijn er andere insecten om plagen te bestrijden. 

'Deze instap waardeert BioBest op 145,5 miljoen euro, wat een pak hoger is dan verwacht', reageerde KBC Securities-analist Guy Sips. Sips gebruikt voor Floridienne een som-van-de-delen-waardering. ‘De hogere waardering voor Biobest deed mijn koersdoel met 20 euro stijgen van 190 naar 210 euro per aandeel’, aldus Sips.

In 2017 groeide Biobest nog aan een tempo van 30 procent. De analisten van KBC denken dat de expertise van Mérieux Développement een hefboom op de groei zal zetten. 

Floridienne maakt best een goede beurt. Gisteren werd namelijk nog eens duidelijk hoe zwaar beleggers bedrijven afstraffen als ze een slechte beurt maken. De Luikse beeldserverspecialist EVS werd gisteren maar liefst 17,4 procent lichter na zwakke kwartaalcijfers.

ING-analist David Vagman vreest dat het zwakke jaarbegin van EVS misschien wel een indicatie is van structurele problemen. 'Sectorgenoten zoals Belden hebben aangeven dat grote Amerikaanse klanten - denk aan Disney of ESPN - hun investeringen tegenwoordig liever focussen op directe consumentenplatformen, omdat ze last hebben van klanten die 'de kabel doorknippen' en rivalen als streamingreus Netflix. Dit zet druk op traditionele producten die voor live uitzendingen verkocht worden.'


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud