Een krantentitel deze week: 'Bank van De Post mikpunt van phishing'. De kans dat u zich door deze titel persoonlijk aangesproken voelde, achten we vrij miniem. Want hoewel het een niet te onderschatten probleem is, doet de term 'phishing' waarschijnlijk bij slechts enkelen een (alarm)belletje rinkelen.

Phishing is een techniek die cybercriminelen gebruiken om bankcliënten vertrouwelijke informatie te ontfutselen. Via een mail leiden ze de klanten naar een nepbanksite, waar ze vragen om een aantal persoonlijke gegevens - pincode van de bankkaart, rekeningnummer of wachtwoord - in te tikken, zogezegd voor een update van het klantenbestand of voor het deblokkeren van de rekening.

Dergelijke nepsites creëren is ongelofelijk simpel. Een domeinnaam registreren die erg lijkt op de echte domeinnaam van de bank volstaat. Voor een Belgische domeinnaam kan dat bijvoorbeeld al vanaf 10 euro per jaar.

Om internetbankieren veiliger te maken, stelt de topman van het Finse beveiligingsbedrijf F-Secure voor dat banken hun eigen domeinextensie krijgen, zoals .bank of .safe. Dat type domeinnaam zou enkel toegewezen mogen worden na een strenge controle en zou ook een stuk duurder moeten zijn.

Zoiets zal criminelen weliswaar afschrikken. Maar een sluitend wapen tegen nepbanken is het niet. Niet alle consumenten kijken immers naar de extensie.

Een meerderheid van de consumenten vindt dat de banken meer moeten doen om de veiligheid te garanderen. Een terechte eis, maar als consument mag u die verantwoordelijkheid niet volledig afschuiven op uw bank. De tijd dat cybercriminelen op de computersystemen van bedrijven inbraken is immers voorbij. Ze richten hun pijlen nu liever op het zwakste element in de veiligheidsschakel, op u: de consument.

Ook op het internet houdt u dus best enkele gouden regels in het achterhoofd. Geef nooit vertrouwelijke informatie door als u niet zeker bent dat u op de website van uw eigen bank bent. Tik nooit de pincode van uw kaart in op uw computerklavier, zélfs niet als uw bank erom vraagt.

Kortom, een gezonde portie achterdocht kan nooit kwaad.

Advertentie
Advertentie