Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Onvoldoende geld op de rekening kan u op kosten jagen

Kan een doorlopende opdracht of een domiciliëring niet worden uitgevoerd omdat er te weinig saldo op uw rekening staat? Dan rekenen de meeste banken kosten aan.
©BELGAIMAGE

Van de 18,7 miljoen zichtrekeningen die Belgen aanhouden, stonden er eind 2019 ongeveer 1,2 miljoen in het rood. Dat komt neer op 6,4 procent. De trend is wel dalend, want eind 2014 stond 9,4 procent van de 16,2 miljoen zichtrekeningen in het rood, leren cijfers van de bankenfederatie Febelfin. Bij een rekening onder 0 worden hoge debetrentes aangerekend. Banken zijn gebonden aan maxima, maar doorgaans lopen de rentes op tot ruim 10 procent op jaarbasis.

Helaas is dat niet het enige nadeel aan een rekening in het rood. Als aan die rekening ook doorlopende betaalopdrachten gekoppeld zijn, en die vanwege een ontoereikend saldo niet kunnen worden uitgevoerd, dan rekenen de meeste banken kosten aan. Dat kan evengoed gebeuren met een rekening waarvan het saldo positief is, maar te beperkt om de betaling te doen.

7,26
euro
De kosten voor een niet-uitgevoerde betaling vanwege een ontoereikend saldo kunnen bij grootbanken oplopen tot 7,26 euro per verrichting.

Begin dit jaar heeft BNP Paribas Fortis de kosten voor een ontoereikend saldo voor bepaalde rekeningen verhoogd. Voortaan moeten klanten met een Comfort Pack, Hello4You of Fintro Blue Sky 7,26 euro per niet-uitgevoerde verrichting betalen. Volgens de bank heeft de prijsstijging te maken met de verplichte btw die hier moet worden toegepast. De dienst blijft gratis voor wie over een Welcome Pack, Premium Pack, Flex Pack Pro of de Hello Bank-rekening beschikt.

Ook bij ING kost een geweigerde domiciliëring of automatische betaalopdracht 7,26 euro per verrichting. ‘De klant wordt geïnformeerd via de rekeninguittreksels dat de transactie niet uitgevoerd kon worden en dat kosten aangerekend worden’, luidt het.

Bij KBC bedraagt de kostprijs 6,05 euro per geweigerde verrichting. Voor doorlopende opdrachten, zoals de maandelijkse opdracht voor huishuur, worden geen kosten aangerekend. Crelan rekent 5 euro aan voor een verwerping van een betalingsopdracht. De dienst is gratis als de titularis of medetitularis 65 jaar of ouder is.

Recyclage

Belfius heeft het gratis mechanisme ‘recyclage’ ingevoerd om kosten bij onbetaalde facturen te vermijden. ‘We zullen een overschrijving of doorlopende opdracht vijf dagen proberen uit te voeren. Als de klant notificaties heeft aanvaard, krijgt hij een melding bij de eerste mislukte poging tot uitvoering van betaling’, klinkt het. Zo heeft de klant de mogelijkheid de rekening aan te zuiveren. ‘Pas na vijf dagen wordt de betaling definitief geweigerd, en worden kosten aangerekend.’

Belfius heeft een gratis dienst ingevoerd om kosten voor geweigerde betalingen te vermijden.

Voor een domiciliëring geldt bij Belfius een ander principe. ‘Als de schuldeiser geen Belfius-rekening heeft, gebeurt de recyclage de dag zelf. Als de schuldeiser een Belfius-rekening heeft, kan hij een recyclage tot drie dagen aanvaarden. Pas daarna is sprake van een definitieve weigering.’ De kostprijs van een definitieve weigering bedraagt 5 euro, maar houders van een Comfort-rekening krijgen twee weigeringen ‘gratis’.

Ook de andere banken werken aan mogelijkheden om klanten te waarschuwen voor de kosten van een onuitgevoerde betalingsopdracht. Bij BNP Paribas Fortis kunnen klanten inschrijven op een abonnement voor i-message en kiezen om een melding te krijgen voor verrichtingen in wacht. Die dienst kost 0,12 euro per sms. Voor houders van een Premium Pack is de dienst gratis. Voorts werkt de bank aan een dienst waarbij klanten via digitale kanalen, zoals Easy Banking Web, een melding krijgen, waarna ze alsnog hun saldo kunnen aanzuiveren.

Bij KBC kunnen klanten met een betalende rekening in KBC Mobile de functie pushberichten voor ‘toekomstige betalingen’ activeren. ‘De klant ontvangt dan een bericht telkens als een Europese domiciliëring ter betaling wordt aangeboden. Als de domiciliëring niet uitgevoerd kan worden, bieden we die automatisch opnieuw aan. Lukt dat nog altijd niet, dan krijgt de klant een pushnotificatie. Bij een niet-uitvoering informeren we de klant daarover.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud