Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Regering blokt hogere energievoorschotten af

De regering zal energieleveranciers verbieden voorschotfacturen te verhogen zonder toestemming van de klant.
Advertentie
©Photo News

De regering bereikte in het kader van het begrotingsoverleg een akkoord om de energiefactuur van de gezinnen binnen de perken te houden. Een onderdeel daarvan is een verbod voor de leveranciers om eenzijdig de voorschotfactuur te verhogen.

Die beslissing komt niets te vroeg, want het blijft klachten regenen over enkele energieleveranciers die zonder enige vorm van discussie hun voorschotfacturen fors hebben verhoogd.

Over Mega, met 600.000 klanten in België, liepen bij de federale ombudsman voor energie al 300 klachten binnen. Over de Vlaamse Energieleverancier, die in Vlaanderen 2 procent van de elektriciteits- en 3 procent van de gasverbruikers bedient, werden een honderdtal klachten geformuleerd.

Beide energieleveranciers confronteerden hun klanten zonder duidelijke motivatie met fors hogere maandelijkse voorschotten. Niet alleen klanten met variabele contracten, ook klanten met vaste contracten.

Vooral dat laatste is vreemd, want de eindafrekening van een vast contract wordt niet beïnvloed door de huidige hausse op de energiemarkt. De leveranciers wijzen erop dat hun klanten onder andere door telewerk meer verbruiken.

De huidige wetgeving biedt weinig mogelijkheden voor sancties.
Eric Houtman
Federale ombudsman energie

‘In de contractvoorwaarden van Mega staat dat er een aanpassing kan komen als de verbruiksvoorwaarden wijzigen’, zegt ombudsman Eric Houtman. ‘Maar de verhoging moet in detail gemotiveerd worden.’

Hogere marktprijzen

Over voorschotverhogingen wegens hogere marktprijzen staat in de contractvoorwaarden niets. Met een variabel contract getuigt het van voorzichtigheid bij stijgende prijzen de voorschotfactuur te verhogen, zegt Test-Aankoop. Maar voor de consumentenorganisatie moet het initiatief daarvoor bij de consument liggen.

Met de beslissing van de regering zal het in toom houden van de voorschotfactuur een wettelijke basis krijgen en zal elke verhoging zonder akkoord van de klant worden afgeblokt. Tot nu was er alleen het consumentenakkoord voor de energiemarkt waarin staat dat leveranciers hun berekeningsmethode uitleggen en hun beslissing rechtvaardigen.

Maar in principe kan de consument op grond van dat akkoord weinig anders doen dan de verhoging te ondergaan. Het akkoord zegt niet duidelijk dat de consument het recht heeft om een verhoging te weigeren.

De consument heeft in principe wel de mogelijkheid de voorschotfactuur zelf opnieuw te verlagen, maar de twee gecontesteerde leveranciers zetten daar beperkingen op. Mega laat zijn klanten toe het bedrag met twee derde terug te draaien, terwijl de Vlaamse Energieleverancier maar een verlaging van 10 procent toestaat.

In gesprek gaan

Houtman raadt consumenten aan in gesprek te gaan met de leverancier om aan te tonen dat de opgelegde verhoging buitenissig is. In de praktijk verloopt het contact met de Vlaamse Energieleverancier erg moeilijk. Klanten die bellen, krijgen te horen dat ze ‘deze week’ telefonisch niet bij het bedrijf terechtkunnen en alleen mails kunnen sturen. Die blijven dan onbeantwoord.

Een voorschot met een betwist bedrag niet betalen, vindt Houtman geen goed idee. ‘In dat geval riskeert de klant gedropt te worden en moet hij naar een andere leverancier op zoek of komt hij bij de netbeheerder terecht. Dat laatste is zeker geen goedkope oplossing.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud