Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Brusselse gemeenten plannen belasting op laadpalen: 125 euro per stekker

De 19 Brusselse burgemeesters zijn het eens over een uniforme belasting van jaarlijks 125 euro per stekker voor uitbaters van publieke laadpalen. Sint-Gillis en Elsene hanteren al een hoger tarief.
Een publieke laadpaal in Brussel. ©BELGA

Het akkoord over het belastingtarief voor publieke stekkers werd eind maart bereikt, maar raakte nog niet eerder bekend. ‘Elke gemeente is vrij om de taks al dan niet in te voeren, maar de meeste geven aan dat te zullen doen’, zegt Vincent De Wolf (MR), voorzitter van de Conferentie van Burgemeesters, het overlegplatform van de 19 Brusselse gemeenten. Zelf is De Wolf burgemeester van Etterbeek. Daar mikt hij op een invoering begin volgend jaar.

De uniforme belasting van 125 euro per stekker per jaar moet voorkomen dat in het Brussels Gewest een wirwar van tarieven geldt, waarbij de aanbieders van publieke laadpalen massaal uitwijken naar de gemeente met de voordeligste taks. In veel gevallen zal de belasting per laadpaal 250 euro bedragen, omdat de meeste exemplaren twee stekkers hebben.

Advertentie

Op dit moment heffen de Brusselse buurgemeenten Sint-Gillis en Elsene al verschillende taksen op publieke laadpalen. En opmerkelijk: in beide gevallen ligt het tarief hoger dan de belasting die nu afgesproken is. In Sint-Gillis gaat het om 180 euro per stekker (of 360 euro per paal), in Elsene zelfs om 281 euro (of 562 euro per paal).

Winst kwijt

De gemeenten hopen met de inkomsten het bedrag te compenseren dat ze mislopen aan parkeertarieven - per laadpaal worden twee parkeerplaatsen ingenomen. Zeker in een buurt als de Louizawijk, op de grens van Sint-Gillis en Elsene, lopen de inkomsten uit de parkeermeters snel op. Tegelijk daalt ook het aantal benzinepompen, waarop de gemeenten eveneens een belasting heffen.

EnergyDrive - met zo’n 2.000 laadpunten naast TotalEnergies de grootste uitbater in Brussel - is niet te spreken over de taks. ‘In Elsene ligt die ruim tien keer hoger dan de winst - 50 euro - die we met één laadpaal maken’, zegt Maarten Michielssens, de CEO van het moederbedrijf EnergyVision. ‘Alleen maar om die taks op te vangen zouden we onze prijs moeten verhogen van 30 à 35 cent naar 50 cent per kilowattuur. Dat gaan we niet doen. We plaatsen in die gemeenten geen laadpalen meer bij en gaan er misschien zelfs afbreken.’

Advertentie

Michielssens zegt van de netbeheerder Sibelga vernomen te hebben dat al zeker acht gemeenten de taks zullen invoeren, maar die wil dat niet bevestigen. EnergyDrive is door Sibelga verkozen als voorkeurspartner voor de uitrol van de publieke laadinfrastructuur. De ambitie van het Brussels Gewest is om 22.000 openbare laadpunten te hebben tegen 2035. Vandaag staat de teller op 6.800.

In Vlaanderen wordt geen belastingen geheven op publieke laadpalen. 'Vroeger werd er wel een bijdrage betaald voor een publieke laadpaal op een gewestweg, maar die is een tweetal jaar geleden afgeschaft', zegt het kabinet van ontslagnemend minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Alleen maar om die taks op te vangen zouden we onze prijs van 30 à 35 cent per kilowattuur naar 50 cent moeten verhogen. Dat gaan we niet doen. We plaatsen in die gemeenten geen laadpalen meer bij en gaan er misschien zelfs afbreken.

Maarten Michielssens
CEO EnergyVision

De Brusselse ondernemersorganisatie Voka Metropolitan roept op de plannen voor de nieuwe taks snel af te voeren. 'Dit is eens te meer een voorbeeld van hoe het gewest zich laat dwarsbomen door tegenovergesteld beleid van de gemeentes. De grootste slachtoffers zijn de ondernemers die vastlopen in de Brusselse taksjungle', zegt directeur René Konings.

Klevers

Behalve de taks voor laadpaaluitbaters zijn de burgemeesters het ook eens geraakt over een rotatietarief. Bestuurders betalen daarbij voor de tijd die ze aan een stekker hangen zonder effectief te laden. Dat moet laadpaalklevers aanmoedigen hun wagen te verplaatsen zodra de batterij volledig opgeladen is. ‘Wie zijn auto parkeert op een laadplaats blijft daar gemiddeld drie keer langer staan dan zijn laadbehoefte’, zegt Sibelga-woordvoerster Serena Galeone.

Wie zijn wagen parkeert op een laadplaats blijft daar gemiddeld drie keer langer staan dan zijn laadbehoefte.

Serena Galeone
Woordvoerster Sibelga

Ook voor de invoering van het rotatietarief wordt op begin 2025 gemikt. Over het bedrag wordt nog onderhandeld tussen het Brussels Gewest, de burgemeesters en Sibelga, zegt Galeone. Tijdens de Conferentie van Burgemeesters lag een progressief tarief op tafel dat zou oplopen tot 8 euro voor drie uur.

Sibelga is deze week ook een campagne begonnen om Brusselaars ertoe aan te zetten hun particuliere laadpaal te melden. Dat is verplicht, maar gebeurt volgens de netbeheerder te weinig. Die heeft de informatie nodig om het net te monitoren en overbelasting te voorkomen.

Lees verder
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.