Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Zijn speciale stroomcontracten voor elektrische auto’s voordelig?

Verschillende stroomleveranciers bieden contracten aan die mikken op eigenaars van elektrische wagens. Zo’n formule levert evenwel alleen een voordeel op als u zoveel mogelijk stroom in de daluren verbruikt.
Een elektrische auto kan het jaarlijkse verbruik van een gezin soms meer dan verdubbelen. ©Wouter Van Vooren

Als u zich als particulier een elektrische wagen aanschaft, ziet u uw elektriciteitsfactuur fiks de hoogte ingaan. Een e-auto zal het jaarlijkse verbruik van een gezin soms meer dan verdubbelen.

Een doorsnee gezin verbruikt gemiddeld 3.500 kilowattuur (kWh) stroom per jaar, zonder elektrische wagen. Met zo'n auto komt er al snel 3.000 kWh bij, al hangt het cijfer sterk samen met het type wagen, de weersomstandigheden en uw rijstijl.

Kiest u voor een Mercedes EQS, dan verbruikt u gemiddeld 26,41 kWh per 100 kilometer, volgens de vaststellingen van de gespecialiseerde website WhatTheRange. Rijdt u met een Citroën C4X, dan komt uw reële verbruik uit op 19,17 kWh per 100 kilometer. Als u 15.000 kilometer per jaar rijdt, moet u in het eerste geval 3.961 kWh en in het tweede geval 2.875 kWh laden.

Daluren

Als uw stroomverbruik verdubbelt, wordt het ook dubbel zo belangrijk om een interessant contract te kiezen. Verschillende energieleveranciers richten zich intussen op particuliere eigenaars van elektrische wagens, met specifieke contracten.

Uit de tariefkaarten van de contracten blijkt dat u geacht wordt uw auto 's nachts op te laden. In de regel liggen de dagtarieven immers hoger dan bij andere contracten en liggen de nachttarieven lager.

 Met zo’n contract bekijkt u het best ook of u het gebruik van andere energieverslindende toestellen naar de daluren kunt verschuiven. Maar ook als u uw verbruik goeddeels kunt verschuiven, komen de op elektrische wagens gerichte contracten niet altijd als goedkoopste uit de V-test van de Vlaamse energieregulator VREG.

Een overzicht van het aanbod voor eigenaars van e-auto's.

TotalEnergies eMobility

De formule eMobility van TotalEnergies is een variabel contract van een jaar. Daarmee krijgt u een korting van 50 euro per jaar op uw elektriciteitsfactuur. Het gaat om een vaste korting waarbij geen rekening wordt gehouden met het reële verbruik van de elektrische wagen van de klant. De promotie wordt berekend op basis van een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km voor een volledig elektrische auto.

Ook als u uw verbruik goeddeels kunt verschuiven, komen de op elektrische wagens gerichte contracten niet altijd als goedkoopste uit de V-test van de Vlaamse energieregulator VREG.

Het eMobility-contract kost op basis van een recente simulatie met de V-test momenteel 26,17 eurocent per kWh. Het is daarmee net iets goedkoper dan het contract Pixel Blue Variable (26,35 eurocent), maar wel duurder dan het goedkoopste Pixel-contract (25,3 cent).

Als we de berekening maken voor een doorsnee gezin met een elektrische wagen (dagverbruik 1.831 kWh en nachtverbruik 4.003 kWh), kost het eMobility-contract 1.527 euro per jaar, en Pixel Blue Variable 1.537 euro. Na verrekening van de korting van 50 euro zakt de factuur voor het eMobility-contract tot 1.477 euro.

Luminus Comfy Plugin

Comfy Plugin van Luminus is een vast contract op een jaar. Het is met een geschatte prijs van 30,54 eurocent per kWh net iets goedkoper dan het gewone Comfy-contract met 31,19 eurocent. Wel moet het enkele lager geprijsde contracten van Luminus laten voorgaan. Maar het is wel een stuk duurder dan het variabele Comfyflex-contract waarvoor u 27,57 eurocent pet kWh betaalt. De jaarfactuur van Comfy Plugin bedraagt 1.781 euro. Maar nieuwe klanten krijgen een korting van 183 euro, wat de factuur tot 1.598 euro terugbrengt. Het gewone vaste Comfy-contract kost u 1.819 euro op jaarbasis.

Engie Drive

Engie biedt zowel een vast als een variabel contract op een jaar. De drive-contracten zijn gekoppeld aan een app waarmee u via de instelling ‘slim laden’ uw wagen automatisch tijdens de voordeligste tariefperiodes oplaadt. In principe komt dat erop neer dat u zoveel mogelijk gebruikmaakt van het nachttarief, omdat dat lager is dan het dagtarief. Als u gebruikmaakt van de optie om slim te laden, krijgt u volgens Engie gemiddeld een korting van ongeveer 1 euro per oplaadbeurt.

De vergoeding om op dalmomenten te laden is een vorm van ‘nudging’, een vriendelijke manier om mensen een bepaald gedrag te laten aannemen. Dankzij dat systeem kan de afname van elektriciteit beter over een etmaal worden gespreid. Daardoor kan het evenwicht op het net makkelijker worden bewaard en kan de energieleverancier kosten besparen. Een stuk van dat voordeel wordt via een bonus met de klanten gedeeld.

Het vaste contract van Engie is met een prijs van 30,36 eurocent het op één na duurste contract uit het assortiment van de energieleverancier. Het variabele Drive-contract is met 26,97 eurocent per kWh net iets duurder dan het variabele Engie Direct-contract, dat met 26,92 eurocent per kWh het goedkoopst geprijsd is.

Met dezelfde parameters als hierboven komt dat op een totaal van 1.771 euro voor het vaste Drive-contract,  1.573 euro voor het variabele Drive-contract en 1.570 euro voor het Direct-contract. Afhankelijk van de laadbeurten kan er van de facturen voor een Drive-contract nog zo’n 45 euro afgaan.

Dynamische contracten

Behalve vaste en variabele contracten zijn er sinds enige tijd ook dynamische contracten op de markt. Zowel Engie, Eneco, Luminus, Frank Energie als Octa+ hebben die in hun aanbod. Om zo'n contract te kunnen afsluiten, moet u in Vlaanderen wonen en een digitale meter hebben, want die levert de gedetailleerde informatie om op de flexibele marktprijzen in te spelen.

Een dynamisch elektriciteitscontract kan u een voordeel opleveren, maar de voorwaarde is dat u actief bezig bent met uw elektriciteitsverbruik.

Met een elektrische wagen bieden ook die contracten een mogelijkheid om uw energieverbruik te optimaliseren. Hebt u een vast of een variabel contract, dan betaalt u elk uur van de dag dezelfde gemiddelde elektriciteitsprijs. Met dynamische contracten ligt dat anders. Die volgen constant de prijsontwikkelingen op de energiebeurzen. Dat betekent dat u voor uw verbruik geen gemiddelde prijzen betaalt, maar de werkelijke tarieven per uur.

Een dynamisch elektriciteitscontract kan u een voordeel opleveren, maar de voorwaarde is dat u actief bezig bent met uw elektriciteitsverbruik. U moet niet alleen uw verbruik nauwkeurig opvolgen. Ook moet u actief ingrijpen en uw verbruik zoveel mogelijk laten samenvallen met de uren waarvoor lagere prijzen gelden. De tarieven liggen doorgaans het laagst als er minder vraag is naar energie, zoals over de middag of 's nachts. Hoe efficiënter u van de mogelijkheden van het dynamische contract gebruikmaakt, hoe groter uw voordeel.

Voor het automatisch kiezen van de dynamische tarieven bij het opladen van uw elektrische wagen kunt u bij Engie, net als bij de variabele en vaste Drive-contracten, ook van de Drive-app gebruikmaken. In combinatie met een dynamisch contract krijgt u voor het gebruik van de Drive-app geen korting, maar daartegenover staat dat u van de goedkoopste tarieven gebruikmaakt.

Luminus biedt met ‘Smart Charging’ een gelijkaardige mogelijkheid om het laden van uw elektrische wagen op de beste tarieven af te stemmen. De toepassing kan wel alleen worden gebruikt in combinatie met een dynamisch contract.  Bij Octa+ kunt u de momenten met het beste dynamische tarief eruit pikken met de Lewiz-app.

De Nederlandse energieleverancier Frank Energie is sinds kort op de Vlaamse markt actief en biedt uitsluitend dynamische contracten aan. Ook bij deze leverancier kunnen eigenaars van elektrische wagens hun dynamisch stroomcontract combineren met een dienst ‘slim laden’.

Lees verder
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.