Netto Het antwoord op al uw geldvragen

4 vragen voor wie met de elektrische wagen op reis gaat

De vakantie staat voor velen voor de deur, wat voor een legertje Belgen betekent dat ze naar het buitenland trekken. Dat kan met een elektrische auto, al vraagt dat een beetje voorbereiding.
Frankrijk is een geval apart. Sommige regio’s tellen veel laadpalen, andere veel minder. ©AFP

De toegenomen actieradius van elektrische wagens maakt een reis naar het buitenland niet langer een utopie. Al blijven er nog tal van praktische vragen. We zetten er enkele op een rij.

Hoever kunt u rijden met een elektrische auto?

Die vraag krijgen eigenaars van een elektrische auto wellicht het vaakst. Het antwoord is simpel: het hangt ervan af. In de eerste plaats speelt de capaciteit van uw batterij een rol. Een stadswagen, bijvoorbeeld een Renault Twingo Electric, heeft een accu van ongeveer 22 kilowattuur (kWh). Daar raakt u, zelfs in ideale omstandigheden, nog geen 200 kilometer ver mee.

Aan de andere kant van het spectrum staat de nieuwe Tesla Model S, waarvan de batterij van 100 kWh het ruim 600 kilometer volhoudt. Die wagen kost vier keer meer dan de Twingo (een kleine 90.000 euro).

Tussen die twee extremen duiken meer en meer wagens op die een meer dan behoorlijk rijbereik hebben en dat aan een redelijke prijs koppelen. De merken Skoda, Polestar, Volkswagen, Audi, Kia, Hyundai, Mercedes en BMW hebben modellen in de aanbieding met een bereik van 400 à 500 kilometer.

Als u aan elk verkeerslicht optrekt als een formule 1- piloot, dan daalt het bereik zienderogen.

Merk wel op dat we over ‘ideale omstandigheden’ spraken. In de winter en bij vriesweer daalt het rijbereik van een elektrische auto stevig, omdat batterijen geen koude lusten. In zulke omstandigheden mag u vlotjes 20 à 30 procent in mindering brengen.

Ook uw rijstijl speelt een rol, meer nog dan bij wagens met een verbrandingsmotor. Als u aan elk verkeerslicht optrekt als een formule 1-piloot (en veel e-auto’s kunnen dat), dan daalt het bereik zienderogen.

Hoelang duurt opladen?

Alweer: dat hangt ervan af. Er zijn verschillende manieren om uw stekkerauto van stroom te voorzien. De stelregel daarbij luidt: hoe hoger het vermogen van de laadinstallatie, hoe sneller het laden gaat.

Het is in principe mogelijk om een gewoon stopcontact van 2,3 kilowatt te gebruiken bij het opladen, maar dat raden we ten stelligste af. Niet alleen is het bijzonder traag (het duurt gemakkelijk 24 uur om van 0 naar 100 procent te gaan), het kan zelfs gevaarlijk zijn. Stopcontacten zijn er niet op voorzien om zo lang vol vermogen te leveren en kunnen daardoor oververhitten en in brand schieten. Zelfs met een speciale laadkabel, een zogenaamde Modus 2-kabel, zouden we dat alleen in absolute noodgevallen doen.

Zoek daarom een hotel of B&B die beschikt over een speciale thuislader (op Booking.com kunt u daarop filteren). Zo laadt u uw wagen, afhankelijk van de elektrische installatie en de interne boordlader in de auto, op met minstens 3,7 en maximaal 22 kilowatt. Zo kunt u uw auto wel veilig laden. Het zal ook stukken sneller gaan.

Van volledig leeg naar helemaal vol neemt pakweg zes tot zeven uur in beslag. Na een nachtje laden kunt u dus weer met een volle batterij op weg.

Veruit het snelst laadt u aan de snelladers die u meestal vindt bij tankstations langs de snelweg en in de buurt van winkelcentra. Door hun zeer hoog vermogen (50 tot 350 kW) pompen ze de accu van uw e-auto in sneltempo vol. In de tijd die u nodig hebt om een sanitaire stop in te lassen en een koffie te drinken is vaak al voor honderden kilometers extra rijbereik ‘bijgetankt’.

Kunt u op reis gaan met een elektrische auto?

Er bestaan veel apps waarmee u laadpalen kunt zoeken. Vaak zijn die meer up-to-date dan de boordcomputers in de wagens.

Dat kan zeker, al moet u zich voorbereiden. Als u een verre bestemming in uw navigatiesysteem intikt, zullen veel e-auto’s al aangeven waar en wanneer u onderweg moet bijladen. Maar het kan zeker geen kwaad dat op voorhand na te kijken. Er bestaan heel wat apps waarmee u laadpalen kunt zoeken. Vaak zijn die meer up-to-date dan de boordcomputers in de auto. Chargemap is een aanrader, Smoov, PlugShare en A Better Routeplanner zijn goede alternatieven. Vaak vindt u daar ook minder bekende locaties, zoals parkeerterreinen van Lidl en IKEA waar laders geïnstalleerd zijn. Tesla-rijders kunnen dan weer gebruikmaken van het Tesla- laadnetwerk dat over heel Europa redelijk goed uitgebouwd is. Andere merken zijn daar (nog) niet welkom.

Weet ook dat het netwerk van laadstations niet overal in Europa even dicht is. In de Scandinavische landen en Nederland is bijladen een eitje. Ook in de kleinere dorpen vindt u er vaak een lader en als dat niet zo is, is de dichtstbijzijnde snellader zelden meer dan een kwartiertje rijden. In Zwitserland en Duitsland hoeft u zich evenmin grote zorgen te maken, ook daar zijn de laadmogelijkheden legio.

Frankrijk is een apart geval. Streken als de Côte d’Azur en Normandië zijn bijna vergelijkbaar met België qua laadinfrastructuur, maar in de Auvergne en de Bourgogne zijn laadpalen een stuk zeldzamer, zeker als u ver van de grote verkeersaders zit. Dat geldt ook voor het Verenigd Koninkrijk. In de buurt van Londen, Manchester en Birmingham is laden geen probleem, maar in Norfolk of het binnenland van Wales is dat al veel minder het geval. Trekt u naar de middle of nowhere, dan controleert u de laadmogelijkheden dus beter op voorhand, tenzij uw verblijf een eigen laadpaal heeft.

Voor Frankrijk komt daar nog een hindernis bij: sommige (oudere) laadpalen zijn er uitgerust met een stekker die niet compatibel is met de laadplug die op de meeste elektrische wagens zit. Dubbel uitkijken dus.

In Italië en vooral Spanje is elektrisch rijden soms een uitdaging. Als u langs de kusten of nabij de grote steden blijft, lukt het meestal wel, maar zeker in het Spaanse binnenland is sprake van ‘laadwoestijnen’, waar u tientallen kilometers in de omtrek geen paal zult vinden. In Italië is de situatie iets beter, maar ook daar kunnen een goede voorbereiding en opzoekwerk u een boel grijze haren besparen.

Welke pasjes hebt u nodig?

Een elektrische laadbeurt afrekenen doet u normaal met een laadpasje of een bijbehorende app. Het is absoluut een goed idee om verschillende zulke pasjes op zak te hebben, niet elke laadpas is compatibel met elke laadpaal. Kies zeker voor een pasje dat in heel Europa vlot geaccepteerd wordt, zoals Shell Recharge of de pas van Chargemap en ga ook voor een lokaal kaartje.

In Frankrijk zijn de pasjes van KiWiHi, Izivia en BeLib heel handig, omdat sommige laadpalen alleen die kaartjes aanvaarden of omdat u er een stuk goedkoper mee kunt laden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud