Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Wat als de bosbranden op Rhodos uw vakantie verpesten?

Verschillende reisorganisaties hebben alle vluchten naar Rhodos tot vrijdag opgeschort wegens de bosbranden op het Griekse eiland. Wat zijn uw rechten als reiziger?
©AFP

Door zware bosbranden moesten afgelopen weekend zo'n 19.000 mensen op Rhodos geëvacueerd worden. Onder hen ook tientallen Belgen.

De reisorganisator TUI moest dit weekend op zoek naar een oplossing voor 68 vakantiegangers. ‘Een meerderheid heeft ervoor gekozen op het eiland te blijven. Voor iedereen is intussen degelijke, andere accommodatie gevonden. Door afreizen naar Rhodos te schrappen, is ruimte vrijgekomen in hotels. Een 15-tal reizigers wil het eiland toch vroegtijdig verlaten. Voor hen wordt nu een terugvlucht gezocht, op onze kosten. Maar onze eigen vluchten zitten vol, dus moeten we elders een vlucht zoeken’, zegt woordvoerder Piet Demeyere.

Advertentie

TUI heeft maandag beslist alle pakketreizen naar Rhodos tot en met vrijdag 28 juli te annuleren.

1. U boekte een pakketreis

Wie bij TUI of een andere touroperator een pakketreis boekte, geniet van de uitgebreide bescherming die door Europees wetgeving is geregeld. Een pakketreis is een combinatie van minstens twee diensten die u boekt voor eenzelfde reis of vakantie: vervoer (trein, bus, vliegtuig…), accommodatie (hotel…), huur van een auto, of andere diensten (excursies, rondleidingen…).

‘Als u bijvoorbeeld bij de boeking van een vliegtuigticket bij Ryanair inging op het aanbod om ook een hotel of auto te reserveren, dan is dat in theorie ook een combinatie van twee reisdiensten. Maar in de praktijk blijken die rechten moeilijk afdwingbaar', zegt Bert Wyseur, docent reisrecht aan de VIVES Hogeschool.

Uw rechten verschillen naargelang uw reis al dan niet al bezig is.

  • U bent op uw vakantiebestemming.
Advertentie

De reisorganisator is verplicht bijstand te verlenen. Hij moet hulp bieden en informatie verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten of consulaire bijstand. ‘Voorts moet de reisorganisator verplicht maximaal drie extra overnachtingen aanbieden. Eten of drank is niet verplicht’, zegt Wyseur. Kan de terugvlucht niet op de geplande datum, dan kunt u ook aankloppen bij uw luchtvaartmaatschappij (zie verder).

Als u niet in uw hotel kunt blijven, dan kan uw reisorganisator een alternatief aanbieden. ‘Als dat een hotel van dezelfde categorie is, dan moet u dat aanvaarden’, zegt Wyseur. ‘Maar wie een vijfsterrenhotel boekte en een driesterrenhotel in de plaats krijgt, is niet verplicht daarmee akkoord te gaan. U hebt recht op een prijsvermindering als u toch akkoord gaat met het voorgestelde hotel. Zonder akkoord moet de reisorganisator een repatriëring organiseren, voor zover dat mogelijk is.’

  • U moet nog vertrekken

U hebt een vakantie geboekt, maar hebt schrik om nog te vertrekken? U kunt uw reis annuleren maar daar zal wellicht een prijskaartje aan vasthangen. In de contractvoorwaarden zal een verbrekingsvergoeding opgenomen zijn. Voor wie zonder specifieke reden kort voor vertrek annuleert zal die 100 procent van de prijs - en dus het volledige reisbedrag - zijn.

Als een reisorganisator uw vakantie annuleert, dan moet die de reissom binnen de veertien dagen terugbetalen. U hebt geen recht op een schadevergoeding.

Bert Wyseur
Docent reisrecht VIVES Hogeschool

‘Een uitzondering op die regel is als op de plaats van bestemming of de nabije omgeving onvermijdbare en buitengewone omstandigheden zijn die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis. Wie een reis boekte naar bijvoorbeeld de getroffen regio in Rhodos kan die dus in principe kosteloos annuleren’, zegt Wyseur. ‘Als een touroperator oordeelt dat een bepaalde regio veilig is en er gereisd kan worden, dan wordt het een feitenkwestie. Een rechter zal oordelen of al dan niet sprake is van een buitengewone en onvermijdbare omstandigheid.’

Ook reisorganisatoren kunnen om dezelfde reden annuleren. ‘Het volstaat niet dat het gaat om een buitengewone en onvermijdbare omstandigheid. Een bijkomende voorwaarde is dat als gevolg van de omstandigheid de overeenkomst niet kan worden uitgevoerd', zegt Wyseur. ‘In dat geval moet de reisorganisator de reissom binnen de 14 dagen terugbetalen. Dat kan zonder schadevergoeding.'

  • U boekte bij een buitenlandse reisorganisator

De Europese regelgeving geldt ook als u bijvoorbeeld online uw reis bij een Nederlands of Duits bedrijf boekte.

De Europese regelgeving geldt ook als u bijvoorbeeld online uw reis bij een Nederlands of Duits bedrijf boekte.

‘Je moet wel nagaan wie de reis heeft verkocht en wie de werkelijke reisorganisator is. Je zal de verkoper moeten contacteren, maar het is de reisorganisator die verantwoordelijk is. Schrijf die laatste dus ook zeker aan. Zo gaat het vaak om Nederlandse doorverkopers van pakketreizen samengesteld door Duitse reisorganisaties. In de contractvoorwaarden kunt u vinden wie u op welke manier en binnen welke termijn moet contacteren’, zegt Leen Desmedt, juridisch adviseur bij het Europees Centrum voor de Consument (ECC), dat buigt zich over geschillen tussen Belgische reizigers en reisorganisatoren uit de Europese Unie.

‘Neem niet alleen telefonisch contact op, maar stuur ook een mail of een WhatsApp-bericht. Zo kunt u later bewijzen dat u actie ondernomen hebt. Zeker als de reisorganisator telefonisch laat weten dat u op eigen initiatief, maar op kosten van de reisorganisator een vlucht mag boeken, vraagt u best een schriftelijke bevestiging’, adviseert Desmedt.

2. U boekte alleen een vliegtuigticket

Annuleert uw luchtvaartmaatschappij een vlucht omdat die door de bosbranden niet veilig kan gebeuren? Dan hebt u recht op een alternatieve vlucht of een terugbetaling van uw ticket.

Een brandpolis dekt schade aan uw persoonlijke spullen, niet alleen thuis, maar ook op vakantie.

Peter Wiels
Woordvoerder verzekeringskoepel Assuralia

‘Omdat het gaat om onvermijdbare omstandigheden moet de luchtvaartmaatschappij geen schadevergoeding betalen’, zegt Wyseur. ‘Gaat het om de terugvlucht naar huis, dan moet de luchtvaartmaatschappij wel bijstand verlenen. Dat betekent in eten en drank voorzien, en bijkomende overnachtingen betalen zolang dat nodig is. Dat is dus mogelijk meer dan de drie nachten die touroperators moeten betalen.’

3. U boekte alleen een hotel of een verblijf

Als u zelf een hotel boekte of een verblijf huurde in de getroffen regio’s en u beslist om niet op reis te vertrekken, dan moet u de kleine letters van uw contract lezen. Daarin zal vermeld staan wat u moet betalen bij een annulering. Wie kort voor het vertrek annuleert, is doorgaans het hele boekingsbedrag verschuldigd.

‘Vaak staan in de contracten ook clausules over overmacht’, zegt Wyseur.

Bij welke verzekeringen kunt u aankloppen?
  • Wat als uw bagage beschadigd raakt of in de brand zou blijven?

In het eerste geval kan een bagageverzekering tussenkomen. ‘Dergelijke verzekering vergoedt verlies, diefstal of schade aan uw bagage bij de afhandeling of het transport van uw bagage op reis’, aldus Barbara Van Speybroeck, woordvoerster van de verzekeringsfederatie Assuralia. Gaat uw bagage in vlammen op, dan kan uw brandverzekering tussenkomen, als ook uw inboedel verzekerd is. ‘Een brandpolis dekt schade aan uw persoonlijke spullen, niet alleen thuis, maar ook op vakantie’, aldus collega Peter Wiels.

  • En wat met uw reisbijstandverzekering?
Advertentie

‘Een reisbijstandsverzekering komt tussen bij medische problemen op uw vakantiebestemming’, zegt Van Speybroeck. 'Bijvoorbeeld wanneer u gewond bent of om een andere reden gerepatrieerd moet worden.’ De verzekering kan ook voorzien in een bijstandsclausule voor natuurrampen. Als u die ook onderschreven hebt, dan kunnen extra verblijfskosten vergoed worden, weliswaar rekening houdend met een maximumbedrag. Check dus zeker de voorwaarden van uw contract. Reist u met een touroperator, dan is die vooral aan zet.

Advertentie
Lees verder
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud