Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Een huis bezoeken vanuit je luie zetel

Door de coronacrisis mochten huizenkopers geen panden bezoeken. Voor veel vastgoedkantoren betekende dat geen verkoop meer. Vele schakelen nu over op virtuele bezoeken.
©BELGA

De opgang van virtual reality (VR), 3D en 360°-fotografie is in de vastgoedwereld al even bezig. De vastgoedgroep Dewaele experimenteert er al enkele jaren mee. Met de coronapandemie lijkt de evolutie in een stroomversnelling te komen. 

‘We zien ongeveer drie tot vier keer meer business sinds het uitbreken van de crisis’, zegt Thomas Lepelaars van Nodalview. Die Brusselse start-up bouwt een softwareplatform waarmee vastgoedkantoren snel virtuele rondleidingen voor hun panden kunnen maken. ‘De makelaar maakt foto’s met zijn gsm en laadt die op naar ons platform. Ons systeem verbetert de foto’s en plakt ze naadloos aan elkaar. Zo kunnen geïnteresseerde kopers van op hun pc thuis virtueel door het huis wandelen, eventueel met livecommentaar van de makelaar.’

Nodalview is in 2016 opgericht en heeft kantoren in Brussel, Parijs en Madrid. Met 30 medewerkers bedient het naar eigen zeggen zowat 3.500 klanten in onder meer Frankrijk, België, Italië en Portugal. De interesse in ons product is groot, zegt Lepelaars. ‘We konden de jongste tijd veel vastgoedverkopers over de streep trekken. Voor hen was het dit of helemaal niets. Met ons platform konden ze tijdens de lockdown toch nog min of meer actief blijven. Ze kunnen zelfs virtuele rondleidingen met tien mensen tegelijk organiseren, een soort digitale opendeurdag.’

In Frankrijk zijn verschillende panden verkocht aan investeerders, puur op basis van een virtueel bezoek, zegt de jonge ondernemer. ‘Ook in België heb ik weet van minstens één pand waarvoor een verkoopbelofte is getekend na een rondleiding op de computer. Die klant wil het pand wel nog gaan bezoeken na de crisis. Belgen zijn daar toch voorzichtiger in.’ (lacht)

Digitale meubels

Behalve het feit dat ze productief konden blijven, heeft de digitale aanpak nog voordelen voor vastgoedkantoren. Het verkoopproces verloopt sneller omdat panden aan meer mensen getoond kunnen worden, ook aan mensen die verder weg wonen. De potentiële markt voor vastgoedverkopers, die traditioneel vrij lokaal werken, breidt dus uit.

Geïnteresseerde kopers kunnen van op hun pc virtueel door het huis wandelen, met livecommentaar van de makelaar.
Thomas Lepelaars
CEO van Nodalview

Het is ook mogelijk de virtuele inrichting en de meubels van de panden digitaal (en relatief snel) aan te passen aan de smaak van de bezoekers. Dat kan zelfs in huizen en appartementen die nog in opbouw zijn, waardoor kopers een beter idee krijgen van de mogelijkheden van het pand. 3D-tours creëren tot slot ook meer ‘engagement’ met de klant dan de traditionele papieren brochures. 

Bij Poppr merken ze dat ook. Het Gentse 3D-bureau bouwt apps voor virtual reality, augmented reality, 3D en 360° voor bedrijven die onder meer bij trainingen, exposities en rondleidingen worden ingezet. Ook de vastgoedwereld heeft de weg naar het bedrijf gevonden, zegt oprichter Steven Stumpf. ‘Uit eigen onderzoek blijkt dat bezoekers gemiddeld vier keer meer tijd doorbrengen op sites met VR- en 360°-content dan op ‘gewone’ sites. Ook de conversierate (die van surfers kopers, bezoekers of prospecten maakt, red. ) ligt een kleine 30 procent hoger.’

Geloofwaardigheid

‘Voor mij dateert de doorbraak van de technologie al van voor de coronacrisis. De lancering van een VR-bril als de Oculus Rift, in 2014, was een belangrijk moment. Die heeft de hele sector veel credibiliteit gegeven.’
Voor vastgoed werkt Poppr voor de hogere echelons van de markt, zegt Stumpf. ‘Als je één flatje verhuurt, wil je je marketing zo goedkoop mogelijk houden en ga je aan de slag met je gsm en een website die je zelf in elkaar bokst. Dat is onze markt niet. Wij mikken op grotere bouwprojecten met bijvoorbeeld 20 of 30 units of het betere vastgoed.’


‘Ik maak voor virtuele rondleidingen trouwens een onderscheid tussen ‘echte’ virtual reality en 360°-foto’s. Het is perfect mogelijk een tour zowel in VR als in 360° te bouwen, maar we zien dat slechts een kleine minderheid ze in VR bekijkt, simpelweg omdat er nog maar weinig mensen thuis al zo’n VR-bril hebben liggen.’

Levensecht

Toch zullen zulke technologieën de komende jaren almaar meer ingang vinden, in verschillende sectoren, meent Stumpf. Bij Poppr kijken ze al verder dan brillen en pc-schermen. ‘Met Barco onderzoeken we wat we kunnen doen met zijn Powerwall. Dat is een reusachtig scherm van 180 of 360 graden waar de kijker middenin zit. Zodat die helemaal omringd is met levensechte content.’

De technologie heeft wel nog twee nadelen: de voorlopig exuberante prijs van het scherm en het feit dat het pas ingezet kan worden als klanten weer meer ‘uit hun kot’ mogen komen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud