Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Een thuisbatterij op vier wielen

Met een thuisbatterij kunt u de stroom opslaan die uw zonnepanelen produceren, maar die u niet meteen nodig hebt. Ook bepaalde elektrische auto’s kunnen als thuisbatterij fungeren.
©BELGAIMAGE

Ons elektriciteitsverbruik piekt net na de kantooruren. Maar de zon schijnt vooral rond het middaguur. Is het dan een oplossing om de overtollige energie die uw zonnepanelen produceren op te slaan met thuisbatterijen? ‘Energie opslaan is alleen rendabel als u er niets anders mee kunt aanvangen’, zegt Stefan Grosjean, CEO van Smappee, expert in technologie voor energiebeheer.

‘Als consument doen we er goed aan onze groene stroom op te souperen wanneer de zon schijnt. Want bij opslag en teruggave van energie gaat een deel verloren. De beste oplossing is uw stroomverbruik te bundelen op de momenten dat zonne-energie beschikbaar is. U hoeft daarvoor niet thuis te zijn. Wat u wel nodig hebt, zijn slimme huishoudtoestellen en een energiemanagementsysteem. Zo kunt u via een app uw groene energieproductie en -verbruik helpen te sturen’, zegt Grosjean.

‘Op zonnige dagen kunt u het teveel aan energie doorsturen naar uw wasmachine die u vooraf instelt om een bepaald programma te draaien. Na de was kunt u de groene energie gebruiken voor uw warmtepomp of eventueel om uw jacuzzi te verwarmen. Als de apparaten in huis hun ding hebben gedaan, wordt het tijd om uw elektrische wagen op te laden.’

Opladen en ontladen

‘2020 was een kanteljaar voor de elektrische auto’, zegt Grosjean. ‘Voor de coronacrisis stond het merendeel van de elektrische auto’s overdag op een bedrijfsparking, waar slechts in een beperkt aantal gevallen laadpalen aanwezig zijn. Maar nu we met zijn allen verplicht thuiswerken, blijven ook onze wagens thuis.’

Voor de coronacrisis stond het merendeel van de elektrische wagens op een bedrijfsparking. Maar nu we verplicht thuiswerken, blijven ook onze wagens thuis.

Bepaalde types elektrische wagens kunnen ook fungeren als thuisbatterij. Het gaat om een beperkt aantal types e-auto’s die na het opladen ook kunnen worden ontladen. Op die manier wordt het mogelijk om ’s avonds te koken en tv te kijken met de groene stroom die overdag werd opgeslagen in uw autobatterij. Het is een goede zaak voor de consument die ’s avonds de opgeslagen energie gratis kan gebruiken. Maar ook de energieleveranciers en de netbeheerders varen er wel bij, omdat het elektriciteitsnet zo evenwichtiger wordt. De pieken en dalen worden afgevlakt.

Op de Belgische markt zijn nog maar weinig auto’s beschikbaar met de optie vehicle-to-grid. De Nissan Leaf is er een van.

‘Op dit moment zijn vooral Japanse auto’s uitgerust met die optie’, zegt Alain De Cat. Hij is de CEO van Powerdale, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in elektromobiliteit. ‘Dat kwam onder druk van de Japanse overheid die de autoconstructeurs verplicht heeft die technologie te ontwikkelen. Japan is kwetsbaar voor aardbevingen. Na de kernramp in Fukushima in 2011 zat de schrik er goed in. Als zich een nieuwe ramp voordoet, wil het land het koste wat het kost een black-out vermijden.’

‘Zodra ze zijn verbonden met het net, vormen die auto’s een soort megabatterij. Het is de bedoeling dat in België tegen 2030 1,5 miljoen elektrische wagens rondrijden. Als die rondrijden met een volle batterij, stemt dat overeen met wat op het hele hoogspanningsnet wordt getransporteerd in een dag.’

Meer modellen

‘Tegen eind dit jaar verwachten we nieuwe vehicle-to-gridmodellen’, zegt De Cat. ‘Volkswagen en Renault hebben aangekondigd dat ze die modellen op de markt brengen met de Europese standaard CCS. Let wel: als u zo’n wagen in huis haalt, hebt u ook een omvormer nodig om de gelijkstroom uit uw autobatterij om te zetten in wisselstroom. Zo kan de wisselstroom doorgestuurd worden naar uw elektrische toestellen. Die omvormer moet worden ingebouwd in uw laadpaal.

Omdat de markt voor zulke oplossingen nog heel beperkt is, moet u op minstens 5.000 euro rekenen. Maar investeren in een gewone thuisbatterij is dan niet nodig. Uw wagen fungeert als thuisbatterij. Dat lukt natuurlijk alleen als uw wagen vaak genoeg thuis staat.’

‘Met slechts 15 procent van de stroom van uw autobatterij kunt u een hele avond alle toestellen in huis aansturen. U houdt ook nog voldoende stroom over om de volgende ochtend een uitgebreid ontbijt klaar te maken’, zegt De Cat.

‘Door te rijden verbruikt u relatief meer stroom dan in uw woning. Zo hebt u met een volle autobatterij van 60 kilowattuur een rijbereik van ongeveer 350 kilometer. Terwijl de toestellen in een gemiddeld huishouden slechts 10 kilowattuur per dag verbruiken, iets minder zelfs. Dat maakt dat u een klein deel van de energie van uw wagen moet aftappen om uw huishouden te laten draaien. U houdt dan nog voldoende stroom over om naar uw werk te rijden en terug. Dat lukt zonder de levensduur van uw autobatterij significant te verkorten.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud