Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Vastgoedkantoor bezoeken? Enkel op afspraak

Zomaar een vastgoedkantoor binnenwandelen met een vraag over een pand? Vergeet het. De vastgoedsector bereidt zich volop voor op een heropstart. Die zal gepaard gaan met het invoeren van enkele richtlijnen en mondmaskers.
Binnenkort zullen plaatsbezoeken weer mogelijk zijn, maar u zal zich wel aan enkele regels moeten houden. ©Wouter Van Vooren

Geen plaatsbezoeken meer, enkel al opgestarte dossiers mochten nog afgewerkt worden en voor nieuwe dossiers was geen plek. Voor de vastgoedsector betekende de coronacrisis een zware klap, omdat de verkoop en verhuur van woningen door de lockdown zowat op zijn gat kwam te liggen. Niemand koopt of huurt een woning zonder die gezien te hebben. En omdat ook de opmaak van energieprestatiecertificaten (epc) en de keuring van elektrische installaties - documenten die vereist zijn bij vastgoedtransacties - niet mogelijk zijn, lagen veel dossiers stil.

De ondertekening van huurcontracten gebeurt het liefst digitaal en sleutels worden ontsmet voor de overdracht.
Matthias Diependaele (N-VA)
Vlaams minister van Wonen

Inmiddels kwam de bevestiging: vanaf maandag mogen bedrijven heropstarten als ze een reeks veiligheidsmaatregelen in acht nemen. Voor de vastgoedsector betekent dat dat de verhuur en verkoop van professioneel vastgoed, zoals kantoren en magazijnen, na het weekend weer mogelijk is. Voor de gewone kantoren is het nog een week wachten, tot maandag 11 mei. Op de officiële bevestiging is het nog wachten, maar de cijfers over het aantal nieuwe coronabesmettingen en -doden evolueren daarvoor in de goede richting.

Met het oog op die heropstart is de vastgoedsector de voorbije dagen druk in de weer geweest met voorbereidingen. Dat resulteerde in een sectorgids met een lijst richtlijnen die aan de overheid werd overgemaakt, zegt Dorien Stevens van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV). Zonder al te veel vooruit te lopen: het gaat vooral om regels die een veilige werkomgeving moeten creëren, niet alleen voor de vastgoedmakelaars maar ook voor de kandidaat-kopers en -huurders. Denk aan het naleven van de anderhalvemeterregel bij een plaatsbezoek, het dragen van mondmaskers of het digitaal ondertekenen van contracten. ‘Een louter ingescande handtekening heeft weinig juridische waarde en de geldigheid ervan kan betwist worden. Op zich mag je een document tekenen en inscannen, maar je moet in alle geval ook de originele getekende documenten aan de makelaar overmaken, door ze op te sturen met de post’, zegt Stevens.

Draaiboek huurmarkt

Daarnaast heeft Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) een draaiboek klaar voor de heropstart van de private en sociale huurmarkt in Vlaanderen. ‘Naast de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen zijn er nog heel wat praktisch aspecten waarmee we rekening moeten houden’, zegt Diependaele. ‘Kantoren kunnen enkel op afspraak werken, er mag maximaal één bezoeker per 10 vierkante meter aanwezig zijn, een plexischerm moet nauwer contact dan 1,5 meter veilig maken, de ondertekening van huurcontracten gebeurt het liefst digitaal en sleutels worden ontsmet voor ze worden overhandigd’, zegt de minister.

10
m2
In vastgoedkantoren mag maximaal één bezoeker per 10 vierkante meter aanwezig zijn.

Diependaele wil ook plaatsbezoeken beperken tot maximaal twee personen. Het dragen van mondmaskers zou verplicht worden. Verhuizen kan, maar Diependaele wacht nog op verduidelijkingen van de Nationale Veiligheidsraad. Mag een vriend bijvoorbeeld helpen om te verhuizen?

Studenten zouden ook opnieuw naar hun kot mogen gaan, zodra meer verplaatsingen zijn toegestaan.

Volmacht voor aktes

Hoe zit het bij de notarissen? Zij blijven doorwerken. Sinds 20 april kunnen alle aktes opnieuw verleden worden, ook de niet-dringende. Het verlijden van aktes op afstand geniet de voorkeur, zegt de sectorfederatie Fednot. Rechtstreeks contact wordt zoveel mogelijk vermeden. Kantoren worden zo ingericht dat niet te veel mensen kunnen samenzitten, voor onthaalmedewerkers zijn plexischermen voorzien. Het verlijden van aktes op afstand kon tot nu al in videoconferenties. U moest dan wel naar het kantoor van uw notaris, terwijl de andere partij naar de zijne trok, waarna beide kantoren verbinding maakten via een beveiligd netwerk.

Binnenkort kunt u vanuit uw luie zetel een akte ondertekenen.

Maar binnenkort kunt u vanuit uw luie zetel een akte ondertekenen. Dat kan door het verlenen van een digitale volmacht aan een notariële medewerker. Die krijgt van u de toestemming de akte in uw plaats te ondertekenen. Het federaal parlement keurde de maatregel vorige week goed. Het is nu wachten op de verschijning ervan in het Staatsblad, waarna die digitale volmacht kan gebruikt worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud