Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Is een cafetariaplan aantrekkelijk voor het personeel van uw zaak?

Een flexibele verloning via cafetariaplannen vindt ook ingang bij kmo’s. ‘Het maakt niet uit of je 2 of 1.000 werknemers telt. Wil je een modern verloningsbeleid, dan is een cafetariaplan interessant.’
Een fiets leasen is almaar populairder bij veel werknemers die in een cafetariaplan stappen. ©Belga

Volgens cijfers van het hr-dienstenbedrijf SD Worx, de pionier in het aanbieden van cafetariaplannen, bieden almaar meer bedrijven zo'n plan aan hun personeel aan. De bedoeling is werknemers een gepersonaliseerd loonpakket aan te bieden, zonder dat de loonkosten voor het bedrijf stijgen.

Via een cafetariaplan kunnen werknemers, net zoals in een echte cafetaria, kiezen uit een menu. Dat bestaat dan niet uit eten of drank, maar uit voordelen. Meestal kunnen werknemers (een deel van) hun eindejaarspremie gebruiken om extra vakantiedagen te ‘kopen’, een grotere bedrijfswagen te kiezen, een smartphone aan te kopen, een fiets te leasen of de premies voor een gezondheidsverzekering (tandzorg, ambulante verzorging, …) mee te financieren. En dat op een fiscaal voordelige manier. Dankzij het cafetariaplan krijgt uw werknemer een groter budget ter beschikking.

Advertentie
1.270
Laat uw werknemer zijn eindejaarspremie van 1.000 euro cash uitbetalen, dan houdt hij daar netto zo'n 500 euro van over. In een cafetariaplan krijgt hij 1.270 euro ter beschikking, 1.000 euro plus de patronale bijdrage van 27 procent die de werkgever dan niet hoeft te betalen.

Dat principe is niet altijd even eenvoudig uit te leggen aan werknemers, maar een fictief voorbeeld maakt veel duidelijk:

Stel, uw werknemer krijgt een eindejaarspremie van 1.000 euro. Laat hij die cash uitbetalen, dan houdt hij daar netto ongeveer 500 euro van over. In een cafetariaplan krijgt hij 1.270 euro ter beschikking, 1.000 euro plus de patronale bijdrage van 27 procent die de werkgever dan niet hoeft te betalen. Met dat geld kan uw werknemer dan bijvoorbeeld een smartphone kopen.

In ons land zijn er verschillende aanbieders van cafetariaplannen zoals de sociale secretariaten SD Worx, Attentia, Acerta en Liantis, maar ook consultants zoals KPMG, Deloitte, EY en PwC. Sinds enkele jaren is de scale-up Payflip op diezelfde markt actief. Die laatste richt zich vooral op de kmo-markt.

Waarom zou u een cafetariaplan invoeren?

‘Het is een manier om als werkgever aantrekkelijk te zijn', zegt Maura Nachtergaele, de CEO van Payflip. 'Veel bedrijven investeren niet alleen meer in teambuilding, maar ook in een flexibele verloning.'

Bedrijven kiezen veelal voor een cafetariaplan om iedereen tevreden te stellen. ‘Een ploeg werknemers is vaak heel gevarieerd. Ze zitten in een verschillende levensfase, en hebben hun eigen voorkeuren. Sommigen zijn vragende partij voor extra vakantiedagen, anderen willen een grotere auto, nog anderen willen een speedpedelec’, zegt Isabelle Cornelis van SD Worx. ‘Dat kan met een cafetariaplan. Op die manier hoef je als bedrijfsleider niet aan iedereen hetzelfde voordeel te geven.’

Is het ook zinvol in een kmo?

‘Veel kmo’s denken dat zoiets alleen voor grote bedrijven is weggelegd en dat er een torenhoog prijskaartje aan vasthangt. Dat was vroeger ook zo, maar nu niet meer’, zegt Nachtergaele. Intussen zijn er meer spelers op de markt en dat heeft de prijs gedrukt. ‘Het doet er niet toe of je bedrijf 2 werknemers telt of 1.000. Als je een modern verloningsbeleid wil, is een cafetariaplan interessant’, zegt Cornelis.

In geen enkel Europees land is het mogelijk om je personeel op zoveel alternatieve manieren te verlonen als in België.

Maura Nachtergaele
CEO Payflip

‘In geen enkel Europees land is het mogelijk om je personeel op zoveel alternatieve manieren te verlonen als in België. Om dat als bedrijf te kunnen managen is een cafetariaplan het meest geschikt', zegt Nachtergaele.

Wat kost het?

Payflip, dat ruim 1.000 kmo-klanten telt voor in totaal 23.000 werknemers, heeft twee formules. Een basisversie kost 3.250 euro per jaar, specifiek gericht op kmo’s met minder dan 10 werknemers. Een uitgebreidere versie is duurder. ‘We werken ook à la carte. Dat spreken we een prijs af op basis van de grootte van het bedrijf’, zegt Nachtergaele.

Bij SD Worx verschilt de kostprijs van bedrijf tot bedrijf. ‘Het hangt af van de variatie aan voordelen en van de complexiteit van het bestaande loonpakket’, luidt het. 'Maar zodra het cafetariaplan in werking is, verloopt alles automatisch en geïntegreerd met de loonverwerking.'

Kan elke kmo zo’n plan invoeren?

Niet alle sectoren laten toe een cafetariaplan in te voeren. In minder dan de helft van de ongeveer 200 paritaire comités wordt toegelaten dat de eindejaarspremie flexibel ingezet wordt voor andere doeleinden. Sinds dit jaar zijn cafetariaplannen ook toegelaten in de metaalsector. In totaal komen zo’n 1,7 miljoen werknemers in aanmerking.

Veel kmo’s denken dat zoiets alleen voor grote bedrijven is weggelegd en dat er een torenhoog prijskaartje aan vasthangt. Dat was vroeger ook zo, maar nu niet meer.

Maura Nachtergaele
CEO Payflip

Vraagt de invoering veel tijd?

'Voor kmo’s die kiezen voor een basisversie duurt het minder dan een dag om het systeem in te voeren’, zegt Nachtergaele. ‘Voor uitgebreidere versies gaat het om maximaal 12 uur.’

Het varieert ook van bedrijf tot bedrijf. ‘Werkgevers zitten zelf aan het stuur om het pakket aan flexibele verloning samen te stellen, dat kan uitgebreid of beperkt zijn. Maar het loont de moeite, want het is een manier om mensen aan te trekken en aan het bedrijf te binden’, zegt Cornelis.

Lees verder
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.