Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Ecodriving kan zonder te rijden als een opa

Tien procent minder brandstofverbruik, een langere levensduur van uw banden en remblokjes, en minder kans op een ongeval. Dat wint u met een ecologische en duurzame rijstijl, zonder dat u zoals een opa met een pet achter het stuur moet zitten.
Advertentie
©Emy Elleboog

‘Sneller optrekken en schakelen’, klinkt het naast mij. Echt, optrekken? Slurpt mijn auto dan geen brandstof? ‘We moeten van de perceptie af dat wie ecologisch wil rijden dat zoals een opa moet doen. Duurzaam en veilig rijden is niet trager, maar wel met een hogere gemiddelde snelheid en en met een lager verbruik rijden’, zegt Thierry Delvaulx, oprichter van Global Drivers Concept. Het bedrijf coacht bestuurders om ecologischer én veiliger te rijden. ‘Vaardigheden zijn belangrijk, maar minstens even belangrijk zijn de attitude en motivatie. De bestuurder moet het willen.’ Dat de cursus ook op veiliger rijden mikt, is geen toeval. België is helaas koploper in dodelijke ongevallen met jonge bestuurders. En ons verkeer wordt almaar drukker, met toenemende verkeersagressie tot gevolg. Een juiste rij-attitude kan het stressniveau verlagen en een automobilist zijn rijplezier terugbezorgen.

©Emy Elleboog

Zelf ben ik een doorwinterde bestuurder met jaarlijks een slordige 30.000 kilometer op de teller, een dagelijkse portie file tussen Gent en Brussel en een ‘assertief’ rijgedrag om de verkeersjungle in de hoofdstad te overleven. Me bewust van mijn ecologische voetafdruk koos ik voor een relatief ecologische wagen en probeer ik met mijn rijgedrag de schade te beperken. Maar ben ik wel goed bezig? Een training bij Global Drivers Concept moet het antwoord geven.

De coaching start met - hoe kan het anders - een autorit. Een kwartiertje kruip ik achter het stuur van een auto met vreemde kabeltjes aan het stuur en het dashboard. Die zijn verbonden met meetapparatuur die mijn rijgedrag monitort. Uiteraard gaat het over het gemiddelde verbruik, de CO2-uitstoot en het toerental. Maar ook factoren waar ik nog nooit eerder aan dacht: afstand aan nulverbruik, geremde afstand en remfrequentie.

Ecodriving vereist geen opa-tempo

Het verdict na de eerste rit: een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer. ‘Dat is een heel goed resultaat. De meeste bestuurders klokken tijdens de referentierit net onder 6 liter af’, zegt Delvaulx. Stiekem ben ik fier, maar nog geen twee uur later zal ik mezelf tijdens een nieuwe rit over hetzelfde traject bewijzen dat het nog veel beter kan. Mijn brandstofverbruik is met 7,5 procent gedaald en de CO2-uitstoot met 7 procent. Waar is dat aan te danken? Plots kon ik een tiende van de weg afleggen zonder maar één druppel diesel te verbruiken, terwijl dat in de eerste rit amper enkele meters was. Voorts heb ik een derde minder geremd, viel de totale remafstand met twee derde terug en bleek het gemiddelde toerental van de wagen veel optimaler.

Mijn nieuwe wijsheid haal ik uit een theoretische sessie tussen de ritten door. Via concrete verkeerssituaties en probleemstellingen krijg ik meer inzicht in de factoren die het brandstofverbruik beïnvloeden. Waarop moet u letten?

1 Bereid uw rit voor

Veilig en duurzaam rijden begint al voor u in de wagen stapt. Het traject van en naar de bakker, de school van uw kinderen of de plaatselijke supermarkt kent u perfect. Maar andere verplaatsingen moet u voorbereiden. Moet u op een maandagmorgen van Leuven naar Gent rijden? Files en gesakker gegarandeerd. ‘Door die rit goed voor te bereiden kan u het stressniveau aanzienlijk verlagen’, zegt Delvaulx. ‘Ga de dag voordien met een routeplanner na wat uw verwachte rijtijd is. Kies voor een tool die ook de structurele files incalculeert. Op de dag zelf controleert u voor uw vertrek of geen ongevallen zijn gebeurd. Misschien weet u dan al dat u te laat zal aankomen, maar omdat u dat op voorhand weet zal uw stressniveau aanzienlijk lager zijn. Hoe u zich voelt heeft een grote, positieve invloed op uw rijgedrag en dus ook veiligheid’, zegt Delvaulx.

2 Start rustig

Ooit al eens een wagen moeten voortduwen die in panne is gevallen? Het is allesbehalve evident die auto in beweging te krijgen, eens hij bolt gaat het een stuk makkelijker. Hou dat in uw achterhoofd als u met uw auto vanuit stilstand moet vertrekken. Breng uw auto rustig in beweging. ‘Als u met een dieselauto optrekt, dan schiet het instantverbruik in de eerste versnelling naar een gemiddelde van 100 à 120 liter. Dat kan u als bestuurder niet zien omdat het brandstofverbruik op de boordcomputer doorgaans op 20 of 50 liter is afgetopt’, zegt Delvaulx.

©Emy Elleboog

3 Trek stevig op

Eens uw wagen in beweging is, is er veel minder energie nodig. De eerste versnelling is duur en dient alleen om in beweging te komen. Schakel daarom zo snel mogelijk naar tweede. ‘Vanaf de tweede versnelling mag je het gaspedaal indrukken en stevig optrekken, maar dan wel in de koppelzone. Uw motor mag tot 2.500 toeren halen. Hoger heeft geen zin omdat je dan geen trekkracht hebt’, zegt Delvaulx. Uiteraard heeft stevig versnellen maar zin als het verkeer dat toelaat. Het is niet ecologisch om op te trekken als u binnen de kortste keren moet remmen.

4 Schakel tijdig

Snel schakelen is de boodschap. ‘Bestuurders schakelen nog altijd te veel op het gehoor en hebben de gewoonte om in een te hoog toerental te rijden. Bij een dieselwagen schakelt u het best bij een toerental tussen 1.500 en 2.200’, adviseert Delvaux. Zorg er wel voor dat u steeds boven het stationair toerental van 1.100 blijft. U mag ook onmiddellijk twee versnellingen hoger schakelen.

Hoe hoger uw versnelling, hoe lager uw verbruik. Zo verbruikt een gemiddelde dieselwagen in derde versnelling 7 liter. Dat daalt naar 5,5 liter in vierde en naar 4 liter in vijfde.

Een vijfde versnelling kan al vanaf een minimale snelheid van 60 kilometer per uur en een zesde vanaf 70 kilometer per uur, voor zover u op een vlakke weg rijdt en geen trekkracht nodig hebt.

5 Hou uw snelheid constant

Stevig optrekken mag, maar zodra u uw kruissnelheid hebt bereikt, komt het erop aan om uw snelheid zo constant mogelijk te houden. ‘Tachtig procent van de bestuurders pompt met het gaspedaal. Waarom? U mag op een weg bijvoorbeeld maximaal 70 kilometer per uur rijden, maar merkt dat u sneller rijdt. Dan laat u het gaspedaal los om te vertragen en wat later geeft u weer gas’, zegt Delvaulx. Maar met een constante snelheid daalt het brandstofverbruik aanzienlijk.

6 Creëer een ruimtekussen

Een drukke ochtendspits in de stad, auto’s die dubbel geparkeerd staan, fietsers en motorfietsen die tussen de auto’s laveren of voetgangers die plots oversteken. ‘Belangrijk is om in zo’n situatie defensief te rijden. Ga niet bumperkleven, maar waak erover dat er voldoende ruimte rond uw wagen blijft. Zo’n ruimtekussen verhoogt uw veiligheid sterk’, legt Delvaulx uit.

©Emy Elleboog

7 Anticipeer en vermijd onnodig remmen

Een rood licht, een wegversmalling, een situatie met voorrang van rechts, voetgangers aan het zebrapad, een aankomende rotonde … Anticipeer op zulke hindernissen en vermijd dat u vol in de remmen moet gaan.

Hou ook voldoende afstand van uw voorliggers. De gemiddelde reactiesnelheid van een bestuurder is 2 à 3 seconden. Dat betekent dat u bij een snelheid van 120 kilometer per uur op de snelweg pas na 66 meter zal reageren. Een richtlijn voor de volgafstand is uw snelheid gedeeld door twee. Wie 120 kilometer per uur rijdt, moet dus minstens 60 meter afstand houden.

Hou in het achterhoofd dat uw stopafstand nog langer is: zo’n 17 meter bij een snelheid van 30 kilometer per uur, 25 meter bij een snelheid van 50, 81 meter bij 90 en 144 meter voor de maximumsnelheid op de autosnelweg.

8 Rem op de motor

Een afdaling? Een rood verkeerslicht in de verte? U moet uitwijken? Vertraag zoveel mogelijk door op de motor te remmen. Door lager te schakelen, remt uw motor automatisch af en verbruikt uw auto niets. Benut dat gratis rijden zo veel mogelijk.

Duurzaam rijden is niet trager, maar wel met een hogere gemiddelde snelheid en een lager verbruik rijden.
Thierry Delvaulx
Coach

9 Controleer uw bandenspanning

Rijden met een te lage bandenspanning is nergens goed voor: uw banden verslijten sneller, uw auto verbruikt meer en de baanligging vermindert. Het grootste risico is evenwel een klapband. Controleer zowel voor uw veiligheid als voor uw verbruik maandelijks uw bandenspanning.

10 Parkeer ecologisch

Het is ecologischer om niet voorwaarts maar achterwaarts in een parkeerplaats te rijden. Een warme motor verbruikt minder dan een koude als u manoeuvres doet. ‘Achterwaarts parkeren is ook veiliger. De meeste ongevallen gebeuren binnen de 5 à 10 minuten na het vertrek, omdat de bestuurder nog aan het nadenken is of hij niets vergeten is, hoe hij zal rijden,...’, merkt Delvaulx. Overigens hoeft u tijdens een manoeuvre zo goed als nooit het gaspedaal in te drukken. De koppeling lossen volstaat om uw auto in beweging te brengen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud