netto

Fiets en openbaar vervoer halen auto nog lang niet in

©ANP

Er rijden vandaag nauwelijks minder bedrijfswagens rond dan 5 jaar geleden, maar het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer gaat er toch lichtjes op vooruit.

In 2018 had ongeveer een op de drie (33,4%) bedienden een bedrijfswagen, blijkt uit cijfers die de hr-dienstverlener SD Worx verzamelde. Dat is nauwelijks minder dan vijf jaar geleden, toen 34,9% van de bedienden op een bedrijfswagen kon rekenen. Bedienden jonger dan 25 jaar krijgen maar in een op de vijf gevallen (17,7%) een bedrijfswagen. Volgens de statistieken van Febiac reden er in 2018 293.844 bedrijfswagens rond, tegenover 292.734 het jaar voordien.

‘Je kan de bedrijfswagen, meestal leasewagens die om de vier à vijf jaar vervangen worden, niet zomaar wegdenken,’ zegt Wout Dejaeghere, verloningsspecialist bij SD Worx. Door de ‘war for talent’ blijft de bedrijfswagen vaak een vaste waarde in het salarispakket bij heel wat functies, omdat verplaatsingen bij de job horen of als een van de verschillende verloningselementen om de werknemer te belonen en te binden.’

Meer fietsers

Uit gegevens van de hr-dienstengroep Acerta blijkt dat er toch een lichte kentering bezig is. Weliswaar reed in 2018 nog altijd 76,9 procent van de werknemers dagelijks met de auto naar het werk, wat ongeveer evenveel is als het jaar voordien, maar 11 procent combineert de auto toch met de fiets.

De fiets begint steeds beter in de markt te liggen. Volgens Acerta kozen de werknemers in 2018 in 26,4 procent van de gevallen regelmatig voor de fiets, terwijl dat het jaar voordien nog maar 24,2 procent was. Voor 14,1 procent van de werknemers is de fiets zelfs het enige vervoermiddel naar het werk. ‘Terwijl ze in de file staan beginnen werknemers zelf naar haalbare oplossingen te zoeken,’ stelt Dirk Wijns, directeur van Acerta Consult vast. Van CEO’s en hr-directeurs horen we dat hun werknemers steeds vaker vragen naar al dan niet elektrische bedrijfsfietsen.

Openbaar vervoer

In 2018 nam 8 procent van de werknemers regelmatig de trein, tram, bus of metro volgens het onderzoek van Acerta. Dat is een lichte stijging tegenover de 7,4 procent van een jaar eerder. Voor 6,28 procent van de werknemers is het openbaar vervoer zelfs het enige transportmiddel naar het werk. Dirk Wijns: ‘In realiteit zal het openbaar vervoer nog wel meer dan 8 procent van de werkende Belgen bereiken. In onze barometer zitten niet de gegevens van de openbare sector en een heel grote meerderheid van de ambtenaren reist met de trein of bus voor de verplaatsing naar en van kantoor.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content