Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Autopaus voorspelt einde diesel

Diesel is nog nooit zo populair geweest als autobrandstof, maar volgens de Duitse 'autopaus' Ferdinand Dudenhöffer is het goedje over zijn hoogtepunt heen. Benzine zal snel het verloren gegane terrein terugwinnen, schrijft de gezaghebbende auto-analist.
Door de hoge benzineprijzen, dreigt de klassieke pomp in de VS te verdwijnen. Die telt immers maar tot 3,99 $ per gallon, terwijl benzine er nu al 3,90 $ kost.

(m24/tijd) - Dudenhöffer somt in de meest recente publicatie van zijn onderzoeksinstituut CAR zeven argumenten op waarom de dieselmotor op zijn retour zou zijn. Dat zijn onder andere:

  • De dieselmotoren zijn vrijwel uit-ontwikkeld, terwijl benzinemotoren nog altijd kleiner, krachtiger en zuiniger worden
  • Het steeds kleinere verschil tussen de prijs van diesel en benzine aan de pomp
  • De dalende restwaarde van dieselmotoren. Particuliere autobezitters rijden meestal minder kilometers dan de zakelijke rijder, wiens leasing-wagen na enkele jaren op de occasiemarkt belandt.

Ook voorspelt 'Autopapst' Dudenhöffer dat nieuwe dieselauto's snel in prijs zullen stijgen door de hoge ontwikkelingskosten en de prijzige roet- en fijnstoffilters. De opkomst van hybride auto's (met benzine) als de Toyota Prius zouden de nagel aan de doodskist van de dieselmotor zijn.

Dudenhöffer staat in autoland Duitsland bekend als een autoriteit met veelal controversiële opvattingen.

Belg blijft diesel trouw

In ons land is de liefde van autokopers voor diesel nog steeds onaangetast. Uit de meest recente cijfers van de autosectorfederatie Febiac blijkt dat in het eerste kwartaal het aantal dieselauto's in ons land nog altijd steeg. Van de bijna 135.000 nieuwe auto's die er werden verkocht, werd bijna 80 procent aangedreven door dieselmotoren. En het percentage dieselauto's in het totale Belgische wagenpark steeg vorig jaar van 52,1 naar 54,5 procent.

Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans merkt nog niets van een tanende dieselvoorkeur onder de Belgen: 'Het verschil tussen de diesel- en de benzineprijs mag dan afnemen, diesel is nog altijd zo'n 10 procent goedkoper dan benzine. En dieselmotoren zijn ook nog altijd een pak zuiniger dan benzinemotoren.'

Bezine uit de 'verdomhoek'

Dat neemt niet weg dat de benzine-auto meer en meer uit het verdomhoekje komt. Dat bleek eind vorige week nog maar eens extra toen de Franse autoproducent Renault zijn benzine-auto's extra aanprees door erop te wijzen dat consumenten die weinig rijden de meerprijs van een dieselauto pas zes jaar na de aanschaf hebben terugverdiend.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud