Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Autosalonkortingen ogen mooier dan ze zijn

Op het Autosalon trachten constructeurs en verdelers kopers te verleiden met op het eerste gezicht stevige kortingen. Allerlei premies incluis kan u 20 procent en meer van de catalogusprijs afknijpen. Al is het niet altijd voordeliger dan de kortingen die u tijdens de rest van het jaar kunt krijgen.
©Photo News

Vijftien procent. Dat is de gemiddelde korting voor een automobilist die het geduld heeft om te wachten op de maand van het Autosalon om een nieuwe wagen te kopen. ‘Afhankelijk van het merk en het model van de auto kunt u nog meer korting krijgen’, weet Jean-François Dinant, woordvoerder van Federauto, de Belgische Federatie van de Autohandel.

Renault bijvoorbeeld biedt tot 31 januari kortingen van 20 tot 25 procent op het volledige gamma, laat woordvoerder Karl Schuybroeck weten. De Mégane Berline kunt u kopen voor een nettoprijs van 14.990 euro in plaats van 19.750 euro. Die korting van 24 procent bestaat uit een ‘salonkorting’ van 2.760 euro en een eventuele recyclagepremie van 2.000 euro voor ‘de overname van een oud, afgedankt voertuig’.

Het merk biedt ook een uitbreiding van de garantie van vijf jaar aan klanten die kiezen voor de huisfinanciering aan 0 procent. Ook heel wat andere constructeurs stellen een effectieve nulrente voor tijdens het salon. Dat geldt bijvoorbeeld voor Citroën, dat ook een uitbreiding van de garantie biedt tijdens de volledige duur van de financiering. Maar let op, ga niet altijd zomaar in op die nulrente, want daar zit doorgaans wel iets achter...

De salonkortingen bij Citroën zijn heel eenvoudig: u krijgt ‘de btw cadeau’. De vijfdeurs C1 Exclusive kost daardoor 8.490 euro in plaats van 10.275 euro. Net als bij Renault en de meeste andere automerken kan dat tarief nog dalen als de koper zijn oude wagen laat overnemen: dan kan de prijs dalen tot 7.290 euro.

Stockwagens

Peugeot belooft een bijkomende korting als u een voertuig koopt dat in stock is. Die komt boven op de salonpromoties, een recyclagepremie en kortingen op de opties (vanaf 1.300 euro aan opties op de wagen). Ook bij andere merken kunt u soms voertuigen in stock kopen tegen aantrekkelijke prijzen.

Het loont dus de moeite ook naar de modellen van de vorige jaren te kijken. Maar focus niet alleen op hoeveel euro’s u kunt besparen. Neem zeker ook de tijd om de uitrusting van de wagen te bestuderen. Zo biedt het basismodel van de Toyota Aygo geen elektrische ruiten vooraan en geen centrale vergrendeling van de deuren met afstandsbediening.

Staar u ook niet blind op de wagen die de autohandelaar u uitleent voor een testrit. ‘De testmodellen zijn nooit basismodellen. Een autohandelaar zal u meestal een model laten proberen in het midden van het gamma’, verduidelijkt Koen Dekoning, woordvoerder van Toyota. Als u een Toyota Aygo uitprobeert, is er dus veel kans dat dat model centrale vergrendeling heeft en elektrische ruiten, waardoor u onterecht kunt denken dat dat de basisuitrusting is.

Ook de merken in het hogere segment, zoals Mercedes, pakken uit met saloncondities. Mercedes doet acties in functie van het model, de vraag en de stock van beschikbare voertuigen. ‘Afhankelijk van het geval bieden we het navigatiesysteem, het onderhoudscontract en/of optiepakketten goedkoper of zelfs gratis aan’, legt woordvoerder Christophe Vloebergh uit. Op de A-klasse bijvoorbeeld kunnen die kortingen gaan van 3.790 tot 6.080 euro.

De interessantste prijs

Krijgt u eigenlijk altijd de meest interessante prijs als u uw voertuig koopt tijdens het Autosalon? Niet noodzakelijk, zegt Jean-Philippe Roisin, de manager van Clickyourcar.be. Dat is een platform dat zich profileert als bemiddelaar voor particulieren en bedrijven die een wagen willen kopen zonder showrooms te moeten afschuimen op zoek naar de beste prijzen. ‘De kortingen op bepaalde modellen zijn vaak minder interessant tijdens het Autosalon dan tijdens de rest van het jaar.’ Die bewering baseert hij op een studie van Clickyourcar tijdens twee opeenvolgende jaren.

Zo bood Peugeot in januari 2012 een korting van 14 procent op het model 207, een stuk meer dus dan de korting van 9 procent in december 2011. Maar tijdens de andere maanden van het jaar konden de klanten het model kopen met een korting van 15 procent. De kopers die geïnteresseerd waren in dat model moesten dus niet per se de fameuze saloncondities afwachten om een goede zaak te doen.

Jean-François Dinant van Federauto weerlegt dat. ‘Uiteraard zijn er altijd zulke voorbeelden te vinden. Alles hangt af van de beschikbare stock en van wanneer een nieuw model gelanceerd wordt. Maar het Autosalon is zeker een goede periode om een nieuw of zelfs een tweedehandsvoertuig te kopen. In het algemeen is het zelfs de beste periode.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud