VAB berekende van zowel de diesel- als de benzineversie van tien recente gezinswagens de werkelijke kilometerkostprijs op basis van eigen gemeten testverbruik. Daaruit blijkt dat vier op de tien dieselwagens zelfs bij 30.000 km per jaar niet goedkoper zijn. Bij SUV's is er nog sprake van een voordeel van de diesels. Bij gewone gezinswagens is er pas vanaf 30.000 km per jaar een financieel voordeel bij dieselwagens. Dat verschil blijft wel beperkt tot slechts 1 eurocent per kilometer, aldus VAB.
Voor het eerst kwam er een benzinewagen goedkoper uit de budgettest dan de dieselvariant bij zulk een jaarlijks verbruik.
Door meer technologische inspanningen voor benzinewagens, neemt de prijs daarvan toe en verkleint het verschil in aankoopprijs met dieselwagens. In 2013 was een dieselwagen gemiddeld 2.127 euro duurder dan zijn benzine equivalent. In 2016 is dit verschil teruggevallen tot gemiddeld 1.570 euro. Toch blijft de aankoopprijs van een dieselwagen hoger dan die van een gelijkaardige benzinevariant.
Daarenboven worden diesels door de filosofie van vergroening van de autofiscaliteit - jaarlijkse verkeersbelasting en BIV - zwaarder belast. Over een termijn van 5 jaar berekend is er voor een diesel een gemiddelde meerkost van 2.592 euro tegenover een equivalente benzineversie (verschil in aankooprijs +autobelastingen).
Daar staat tegenover dat benzinewagens nog steeds gemiddeld 17 procent meer verbruiken, van een duurdere brandstof. Gemiddeld verbruikt een moderne benzinemotor in de test van VAB 6,4 liter/100 km en een dieselmotor 5,5 liter/100km. 'Een sportieve rijstijl jaagt de verbruikscijfers van een benzinemotor sneller de hoogte in dan bij een dieselvariant', merkt VAB op.
Ook niet onbelangrijk: de afwijking van het normverbruik dat de constructeur opgeeft tegenover het werkelijk gemeten testverbruik is met 49 procent het grootst bij dieselmotoren. Benzinemotoren verbruiken gemiddeld 27 procent meer dan wat de constructeur opgeeft. De afwijkingen waren dit keer groter dan bij de vorige versie van de budgettest in 2013.
SUV's op diesel verbruiken gemiddeld 19 procent meer dan gezinswagens op dezelfde brandstof. Een SUV op benzine slurpt gemiddeld zelfs 24 procent meer dan een gezinswagen op benzine.