Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Een auto leasen: wat kost dat?

Een auto lenen of misschien toch leasen? Van alle financieringsmethoden blijft de all-inclusive huurformule de minst populaire bij de modale autokoper. Hoe komt dat?
© /Hollandse Hoogte

Leasing is een ijzersterk idee. U bent geen eigenaar van de auto, maar u krijgt hem in bruikleen van een leasingmaatschappij. In de maandelijkse vergoeding die u betaalt, zitten behalve de huurprijs, ook de kosten voor onderhoud, herstellingen, nieuwe banden, verzekering, wegenbelasting, bijstand en een vervangwagen. Aan het einde van het contract neemt de maatschappij de wagen terug of u kunt hem overkopen voor een vooraf vastgelegd bedrag. In dat geval gaat het niet om een operationele, maar om een financiële leasing.

De som die u maandelijks betaalt, dekt de 'Total Cost of Ownership' (TCO). Dat die afschrikwekkend hoog kan liggen, is meteen ook de belangrijkste reden waarom de gewone autokoper niet of nauwelijks naar leasing grijpt om zijn nieuwe wagen te financieren. “Particulieren beschouwen alleen het aankoopbedrag als kostenpost. Ze vergeten dat een wagen na 5 jaar vaak het dubbele heeft gekost van wat op de aankoopfactuur staat", zegt Pieter Goossens, hoofd Marketing en Communicatie bij leasingbedrijf Athlon Cars.

Turbo opgeblazen

Athlon heeft alleen bedrijven op de klantenlijst. "Die zijn veel rationeler in het inschatten van de kosten. Het risico dat iemand zijn turbo opblaast, zit mee in de operationele leasingprijs. Als dat bij een particulier gebeurt, meestal net buiten de garantietermijn, dan draait hij daar uiteindelijk zelf voor op", zegt Goossens.

Ook het schatten van de restwaarde is een professionele aangelegenheid. "Wij hebben een team dat zich uitsluitend bezighoudt met de berekening van de restwaarde. Die moet exact zijn, om onze prijzen te kunnen bepalen. Particulieren besteden daar nauwelijks aandacht aan, of ze zijn te optimistisch."

Een auto kan je tot op de centiem budgetteren. De aankoop zit ergens rond 65 procent, de rest bestaat uit banden, onderhoud, bijstand, belasting, verzekering en brandstof. Met een beetje rekenwerk kan iedereen makkelijk tot een betrouwbare TCO komen. "Dat is erg confronterend. En de meeste mensen die privé een auto kopen, zijn daartoe niet bereid."

Onderhoudscontracten

Vandaar dat de leasingmarkt voor particulieren een bijna te verwaarlozen niche blijft. Van alle grote merken biedt alleen de groep D’Ieteren (Volkswagen, Audi, Skoda) een ‘personal lease’ aan. Woordvoerder Vincent Joye zegt dat het om 2 procent van het klantenbestand gaat. "Omdat ze geen eigenaar zijn, hebben de particulieren ook geen recht op allerhande premies. En dat houdt hen vaak tegen om voor leasing te kiezen. Particulieren die het wel doen, halen vooral de service en het gemak aan als reden. Maar het gros van onze leasingklanten bestaat uit bedrijven", zegt Joye. 

Omdat er ook nauwelijks een markt bestaat voor particulieren, kan die niet groeien. “Bij bedrijven speelt het schaalvoordeel, de marges kunnen lager. Dat ligt moelijker voor die paar particulieren die leasen", zegt Pieter Goossens. Wel is er vooral bij de premiummerken een trend naar meer onderhoudscontracten. “Die zijn te vergelijken met operationele leasing omdat ze voor een maandelijkse bijdrage een reeks diensten aanbieden.”

De leasingprijzen kunnen niet meteen de concurrentie aan met andere, populaire financieringsformules, zoals het ballonkrediet (verlaagde maandaflossing door hoge laatste aflossing en verplicht voorschot) en de gewone autolening. Maar de verschillen zijn veel minder groot dan ze op het eerste gezicht lijken (zie rekenvoorbeeld hieronder).

Voorspelbaarheid centraal

Het maandelijkse leasingbedrag hangt af van vaak weinig stabiele factoren, zoals de langetermijnrente, de verzekeringsprijzen (momenteel onder opwaartse druk), de bandenprijzen (gelinkt aan de olieprijs), de brandstofprijzen, de onderhoudscijfers, technische betrouwbaarheid en de populariteit van een model en de fiscaliteit. Centraal in het prijsmodel staat de voorspelbaarheid. "Als iemand voor een dieselwagen kiest, weten we graag of hij voldoende kilometers zal rijden. Anders betekent dat een risico voor het onderhoud", zegt Pieter Goossens.

De marketingman van Athlon Cars ontkent dat de prijzen in stijgende lijn zitten, nu het gros van de zwaarwegende factoren tot extra druk leidt. “Constructeurs passen zich aan, bedrijven sleutelen aan hun 'car policies'. Daardoor blijft de TCO min of meer gelijk.” Hij geeft het voorbeeld van de CO2-uitstoot. “Een Golf uit 2006 zat aan ongeveer 140 gram per kilometer. Vandaag haalt een Golf Bluemotion 99 gram per kilometer. De brandstofprijzen mogen dan nog fel gestegen zijn, het verbruik is in dezelfde periode minstens even scherp gedaald.”

Hoe financier ik mijn wagen?

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud