Netto Het antwoord op al uw geldvragen

'Efficiënte autokeuring maar te traag, te duur en schadelijk'

Automobilisten zijn niet onverdeeld tevreden over de autokeuring in België. Vooral de kostprijs, de roettest, de objectiviteit en de wachttijden scoren slecht tot zeer slecht. Dat blijkt uit een bevraging van mobiliteitsclub VAB bij 2.000 Belgen.
©BELGA

Volgens VAB heeft de autokeuring in de eerste plaats een perceptieprobleem, aangezien uit een vergelijkende test blijkt dat België de meest efficiënte keuring kent. De mobiliteitsclub heeft dan ook geen kritiek op het werk van de keurders, maar wil wel enkele aanbevelingen formuleren nu de materie geregionaliseerd is.

Van de ondervraagde automobilisten is 64 procent van oordeel dat het aangerekende tarief (41,4 euro voor periodieke keuring en 61,6 euro voor keuring bij verkoop) te hoog is in verhouding tot de geleverde prestaties. VAB adviseert om de verplichting van de supplementaire visuele controle bij verkoop af te schaffen, aangezien de meerprijs van 20,2 euro 'geen aantoonbare meerwaarde' biedt. Ook blijkt, omgerekend naar uurloon, een autokeurder in België 276 euro per uur te kosten, waar dat in Nederland door grote concurrentie slechts 63 euro is.

Roettest

Ook over de omstreden roettest zijn veel automobilisten misnoegd, en ook de specialisten van VAB 'huiveren' van deze aanpak, waarbij een onbelast voertuig door middel van plankgas hoog in toerental gejaagd wordt om de roetuitstoot te meten. Dergelijke werkwijze houdt volgens VAB een 'sterk verhoogd risico op schade' in en is 'verre van in overeenstemming met het dagelijkse gebruik van de wagen'. VAB adviseert dan ook om dieselwagens uitgerust met een roetfilter en EOBD-afleesmogelijkheid te controleren door een computer aan te sluiten op de EOBD-poort. Bij dieselwagens die die mogelijkheid niet hebben, raadt VAB aan om het toerental bij roettest te beperken tot 3.500 t/m.

40 procent van de respondenten meent dat de autokeuring niet objectief is. Volgens VAB is dat wantrouwen 'zeker niet terecht', maar geeft het wel aan dat er een ernstig perceptieprobleem bestaat. 'Dit probleem kan grotendeels opgelost worden door beter te communiceren met de klant. Het is immers niet normaal dat een op de drie automobilisten niet begrijpt waarom zijn of haar wagen afgekeurd wordt', klinkt het.

De wachttijden tot slot moeten volgens VAB 'absoluut beter kunnen'. Zo moet vandaag 46 procent van de klanten meer dan 20 minuten wachten, voor een op de twintig is de wachttijd zelfs langer dan een uur. De mogelijkheid om te reserveren heeft bovendien een pervers effect voor wie niet reserveert, en ook dan nog moet een op de vijf klanten met reservatie langer dan twintig minuten wachten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud