Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Hoe werken snelheidsboetes in het buitenland?

Steeds meer Europese landen spreken met elkaar af om kentekengegevens uit te wisselen. Doel is buitenlandse verkeersovertreders te beboeten. Hoe werkt dat?
Advertentie

(netto) – Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat de kans op een boete miniem is wanneer ze in het buitenland geflitst worden. Maar sinds vorige zomer krijgen Belgen die in Frankrijk een verkeersovertreding begaan, wel degelijk een pv toegestuurd. Hetzelfde geldt voor Fransen die de Belgische wegen onveilig maken. "Het Franse gerecht heeft rechtstreeks toegang tot de databank van de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) en de Belgische overheid tot de Franse tegenhanger DPICA (Direction du Programme Interministériel Contrôles Automatisés)", zegt Thomas de Spiegelaere, woordvoerder van de DIV.

Tussen Frankrijk en België is er een bilateraal akkoord voor het raadplegen van elkaars nummerplaten. Er bestaan gelijkaardige akkoorden met Nederland. "Via het Cross Border Law Enforcement programma probeert België nu ook op Europees vlak tot zulke akkoorden te komen", vervolgt Thomas de Spiegelaere.

Gedaan met straffeloosheid in Europa?

België wil van zijn Europees voorzitterschap profiteren om de richtlijn over grensoverschrijdende verkeersovertredingen te laten goedkeuren. Dat is zelfs een van de grote prioriteiten van ons land. De richtlijn moet het gemakkelijker maken om de belangrijkste verkeersovertredingen over de grenzen heen te vervolgen. Het gaat om snelheidsovertredingen, rijden onder invloed, rijden zonder gordel en door het rode licht rijden.

"Er is een grote nood aan die richtlijn. Het grensoverschrijdend verkeer neemt steeds meer toe, automatische flitscamera’s schieten overal als paddenstoelen uit de grond en de grensoverschrijdende samenwerking loopt niet altijd van een leien dakje. De richtlijn zal ook een einde maken aan het gevoel van straffeloosheid bij buitenlandse chauffeurs en leiden tot een eerlijke en gelijke behandeling van alle Europese weggebruikers", zegt de European Transport Safety Council (ETSC).

Wat als u te snel rijdt?

Maar wat als u intussen in een ander land dan Nederland of Frankrijk geflitst wordt? "Het Eucaris-verdrag voorziet in de automatische uitwisseling van kentekengegevens tussen België, Nederland, het Groothertogdom Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Oostenrijk. De technische uitwerking van die gegevensuitwisseling is bijna overal in orde, ook in ons land bij de DIV", weet Etienne Schouppe, Staatssecretaris voor Mobiliteit.

De politie van elk van de betrokken landen kan dus rechtstreeks de gegevens van de nummerplaten opvragen. Schouppe voegt eraan toe: "Afgezien van de landen die zijn aangesloten op het Eucaris-systeem, deelt de DIV de gegevens van landgenoten ook mee aan elke bevoegde buitenlandse autoriteit voor de opsporing en beteugeling van (verkeers)misdrijven." U bent dus gewaarschuwd.

Als de lokale politie u tegenhoudt, moet u uw boete in principe onmiddellijk ter plaatse betalen. Doet u dat niet, dan kan uw wagen in beslag worden genomen tot u de verschuldigde som betaalt.

Hoe vermijdt u boetes in het buitenland?

Heel wat Belgen vertrekken vandaag of morgen met vakantie. Een uitstekende gelegenheid om de wegcode in onze buurlanden even op te frissen… Lees: Hoe vermijdt u boetes in het buitenland?

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud