Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Koop uw nieuwe auto in het buitenland

De beste koopjes op de automarkt zijn niet op de Heizel te vinden, maar in EU-lidstaten zoals Finland, Zweden of Polen. Als u het geduld heeft om een reeks formaliteiten af te handelen en bereid bent om uw nieuwe wagen desnoods zelf op te halen, kunt u tot een kwart van de nettoprijs besparen.

(netto) - Hoogdagen zijn het voor de Belgische autoverkoop. Maar terwijl al dat moois staat te glimmen in de Heizelpaleizen, moeten we ons afvragen of het voor uw budget niet voordeliger is om ook over de grens te kijken. De laatste vergelijkende studie van autoprijzen in de EU geeft aan dat België (na Frankrijk en Duitsland) het duurste land van de Unie is om een nieuwe wagen te kopen.

En het gaat om meer dan een paar procenten. Tot 2007 leken de prijsverschillen in de lidstaten langzaam te vervlakken, maar de economische crisis heeft de kloof tussen ‘goedekope’ en ‘dure’ landen opnieuw dieper gemaakt. De ontwaarding van een aantal Europese munten, zoals het Britse pond, de Zweedse kroon en de Poolse zloty, heeft ertoe geleid dat de prijzen in die landen zwaar onderuit gingen tegenover die in de eurozone. Daardoor waren auto’s vorig jaar het goedkoopst in Groot-Brittannië, met prijzen die gemiddeld 19 procent lagen onder die van Finland, dat geldt als 'de beste koop' van de eurozone.

Touran

De uiteenlopende conjunctuur scherpte de prijsverschillen nog aan. In lidstaten waar het consumentenvertrouwen vroeg door de crisis werd getroffen (Finland, Letland), hielden de autoverkopers agressieve promotieacties. En dat leidde tot grotere verschillen met landen zoals Frankrijk of Duitsland, waar de prijzen als gevolg van de opkooppremies van de overheid nagenoeg stabiel waren gebleven.

De prijsverschillen zijn het grootst bij de kleinere en compacte wagens. Als u van plan bent om een Volkswagen Touran te kopen, vindt u die tot 30 procent goedkoper in Tsjechië en Polen, terwijl u in Finland een kwart minder betaalt. Een Mercedes C220 is nog altijd 25 procent goedkoper bij een Poolse dealer, maar het verschil met Finland bedraagt nog amper 5 procent. En een Audi A6 kost 15 procent minder in Polen, maar is zelfs 5 procent duurder bij de gemiddeld zo goedkope Finnen.

Ierland

Soms lopen de prijzen zelfs uiteen bij modellen van hetzelfde merk. Wie zich een Peugeot 4007 wil aanschaffen, bespaart 34 procent als hij die uit Ierland laat overkomen, terwijl de 807 dan weer nergens zo goedkoop is als hier. U vergelijkt daarom het best de nettoprijzen voor het model (met de opties) dat u voor ogen heeft. Belangrijk daarbij is dat u rekening houdt met de verschillende btw-tarieven die in de EU-lidstaten gelden (bv. Polen rekent 22%, Groot-Brittannië 17,5%).

Als u een goed idee heeft van die nettoprijs - en het verschil loont de moeite - dan kan het echte werk beginnen. Stel, u wilt zich een Volkswagen Golf aanschaffen, geen wereldschokkend feit, maar het model blijkt nu eenmaal nergens zo duur als in België. Bij een dealer in het Finse Turku heeft u een exemplaar gezien dat 15.000 euro netto kost, terwijl hetzelfde autootje hier voor 20.000 euro staat aangeprijsd. Dan is de vraag uiteraard of het de moeite loont de wagen uit Finland te laten overkomen.

Praktische bezwaren

De aankoop zelf kan perfect van op afstand gebeuren. De grootste bezwaren zijn van praktische aard en hebben met transport en de invoer van de auto te maken. Voor het transport naar België kunt u een beroep doen op een gespecialiseerde firma (reken op 1.500 euro), u kunt een aanhangwagen huren en zelf rijden (huur + benzine + verblijf komen al gauw op 750 euro) of u neemt het vliegtuig en rijdt met uw nieuwe auto naar huis (met ticket + verblijf + benzine + verzekering voor de rit en Finse transitplaten - aan te vragen bij www.ake.fi - zit u ook in de buurt van 750 euro). U betaalt de dealer de nettoprijs (zonder btw) en zorgt ervoor dat die netjes op het aankoopcontract staat vermeld, samen met de naam van de koper, de verkoper, de betalingswijze en de nauwkeurige beschrijving van de auto. Vertrek ook nooit zonder dat u het Europees Gelijkvormigheidsattest van de wagen op zak heeft.

Vignet 705

In België aangekomen, gaat u bij uw verzekeraar langs voor het roze inschrijvingsformulier. Met die documenten trekt u naar het dichtstbijzijnde douanekantoor, waar u een bijzondere btw-aangifte (formulier 446) doet en de op het Finse nettobedrag verschuldigde btw (3.150 euro) in cash of met een gecertificeerde bankcheque overmaakt. De douane kleeft een vignet 705 op het inschrijvingsformulier en daarmee kunt u naar de DIV.

Daar betaalt u de normale verkeersbelastingen, want zowel voor de belasting op in verkeerstelling (BIV) als voor de gewone verkeersbelasting geldt hetzelfde regime als voor nieuwe wagens die in België zijn aangekocht. Op dat moment – reken op 3 maanden nadat u de eerste contacten hebt gelegd - zal u voor uw nieuwe Golf, die hier 24.200 euro (incl. btw) had gekost, niet meer dan 19.000 euro hebben betaald, een prachtige reis door Scandinavië inbegrepen.

5 Tips voor wie een auto wil kopen in een ander EU-land:
  • Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk het model dat u voor ogen heeft (met opties) en vergelijk de Belgische nettoprijs met die in andere lidstaten. Houd daarbij rekening met het verschil in btw-tarief dat de geafficheerde prijs kan vertekenen.
  • Zorg voor een glasheldere communicatie met de dealer, zodat er geen twijfel kan bestaan over het model en de opties die u wenst. Laat alles ook duidelijk vermelden in het aankoopcontract. Dat document heeft u nodig voor de invoer in België.
  • Vertrek nooit zonder aankoopfactuur (waarin duidelijk vermeld is dat het om een nieuwe wagen gaat) en Europees Gelijkvormigheidsattest. Als de wagen ooit was ingeschreven, heeft u het inschrijvingsbewijs nodig. Vanaf 60.000 kilometer worden wagens als tweedehands beschouwd en moeten ze in België eerst langs de inspectie.
  • Zoek de handigste/goedkoopste manier om de wagen te laten overkomen. Naar Duitsland, erg in trek voor zogenoemde 'Jahreswagen', rijdt u wellicht zelf. In het geval van Finland of Ierland valt het te overwegen om een gespecialiseerde firma in te schakelen.
  • U geniet dezelfde wettelijke garantie van 2 jaar. De erkende dealers uit het netwerk moeten gebreken of onderdelen die het begeven herstellen of vervangen, ongeacht het EU-land waar u de auto heeft gekocht.

Meer informatie over auto kopen in de EU: www.eccbelgie.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud