Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Minder regels voor gepersonaliseerde nummerplaten

Het cijfer 9 verdwijnt! Het is ook niet meer verplicht om de ‘9’ te laten volgen door 3 letters en 3 cijfers. Vanaf 31 maart is een groep van letters of cijfers van maximaal 8 tekens toegestaan.
©Photo News

Staatsecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) heeft donderdag de nieuwe gepersonaliseerde nummerplaten voorgesteld. Die zijn vanaf 31 maart beschikbaar.

Voor 1.000 euro kunt u een gepersonaliseerde nummerplaat van maximaal 8 tekens kiezen. Iedere groep van letters moet wel door een streepje gescheiden worden van iedere groep van cijfers. En ook het streepje wordt als een teken beschouwd. Enkele voorbeelden: ‘U-2’, ‘B-2-B’, ‘17-MILOU’, ‘LOTUS-7’, ‘FORD-T’, ‘VW-POLO’.

De ‘9’ weghalen

Het was uiteraard ook nu al mogelijk om voor 1.000 euro een nummerplaat te personaliseren. Maar die gepersonaliseerde nummerplaten moesten beginnen met het cijfer 9 en gevolgd worden door eerst 3 letters en daarna 3 cijfers.

Wie al een gepersonaliseerde nummerplaat heeft die met het cijfer 9 begint, kan de ‘9’ laten weghalen. Kostprijs: 30 euro. Op voorwaarde tenminste dat de aanvraag dit jaar nog wordt ingediend.

Beperkingen

Toch zijn niet alle combinaties mogelijk. Zo zijn nummerplaten die uitsluitend uit cijfers bestaan, voorbehouden voor de Koninklijke familie. Al wordt wel een uitzondering gemaakt voor oldtimers daterend van voor 1954.

Bepaalde formaten zijn niet toegestaan. Dat om verwarring te vermijden met de gewone nummerplaten naar Europees formaat. En ook nummerplaten die racistisch of beledigend van aard zijn of verwijzen naar een politieke partij zijn verboden.

En uiteraard kunnen twee verschillende personen niet dezelfde nummerplaat aanvragen. De toekenning ervan gebeurt in dat geval volgens het principe ‘first come, first served’. Al werd aanvankelijk overwogen om net als in Groot-Brittannië een veilingsysteem in te voeren. Wie een gepersonaliseerde nummerplaat aanvraagt, moet zijn keuze ook niet verantwoorden.

Melchior Wathelet is blij met de ‘originele evolutie’ van het systeem. ‘Zo kunnen bestuurders zich een pleziertje gunnen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud