Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Populaire hybride SUV's peperduur in aankoop maar fiscaal vederlicht

Hybride auto’s zijn aan een forse opmars bezig in ons land. Tegelijkertijd kondigde de federale regering in het Zomerakkoord strengere fiscale regels aan voor wat ze ‘fake hybrides’ noemt. Hoe fiscaal interessant zijn die auto’s eigenlijk?
©BLOOMBERG NEWS

Het Zomerakkoord van de federale regering leverde deze week nog veel details op. Zo pakt de regering-Michel het financiële gunstregime voor hybride auto’s aan. De extra heffing zal afhangen van de capaciteit van de batterij van de hybride (in kilowattuur) ten opzichte van het gewicht van de auto. Hoewel de grenzen nog moeten worden vastgelegd, lijken kleine hybrides zoals de Toyota Auris Hybrid en de Mini Cooper SE door hun relatief lage gewicht tegenover de batterijcapaciteit gespaard te worden.

Maar de op dit moment zeer populaire grote SUV’s zoals de Audi Q7, de BMW X5, de Mercedes-Benz GLC, de Porsche Cayenne en de Volvo XC90 zullen wellicht midscheeps geraakt worden. Die vijf modellen waren het afgelopen halfjaar goed voor een kwart van de hybrideverkoop in ons land, hoewel de vanafprijs van die auto’s boven 46.000 euro exclusief btw ligt.

Hoe zwaar de extra belasting of de afbouw van het fiscale voordeel is, blijft koffiedik kijken: de regering-Michel moet dat nog vastleggen. Wel staat vast dat de nieuwe regels niet meteen ingaan, maar pas in 2020.

Hoge fiscale aftrek

Dat doet vermoeden dat wie nu of volgend jaar nog een hybride SUV op naam van zijn vennootschap zet, het volledige fiscale voordeel ervan opstrijkt. En dat kan oplopen tot 100 procent van de kosten. Dat blijkt bij de berekening van de fiscaliteit voor de twee populairste hybride SUV’s; de Mercedes-Benz GLC 350e en de BMW X5 40e (zie illustratie). Die zijn verkrijgbaar vanaf een catalogusprijs van respectievelijk 46.100 euro en 62.190 euro (beide exclusief btw) en daarmee in aankoop aanzienlijk duurder dan de goedkoopste dieselvariant.

©Mediafin

Dat is een eerste nadeel: want de fiscale aftrekbaarheid mag dan hoog zijn, uw vennootschap moet zich die uitgave wel kunnen veroorloven. In het geval van de BMW gaat het om ruim 62.000 euro, bij de Mercedes om meer dan 46.000 euro. Die bedragen mogen worden afgetrokken van het behaalde bedrijfsresultaat.

De hybrides drukken het belastbare bedrijfsresultaat van een onderneming het effectiefst, ook al zijn ze in aankoop aanzienlijk duurder dan diesels.

De Mercedes is volledig fiscaal aftrekbaar omdat de theoretische en officiële CO2-uitstoot met 59 gram per kilometer net onder de grens van 60 gram blijft. Daarboven krimpt de aftrek van 100 naar 90 procent, daar valt de BMW onder. De diesels stoten meer CO2 uit en zijn voor slechts 75 procent aftrekbaar. Met als gevolg dat er soms vijfcijferige bedragen overblijven die u bij uw bedrijfsresultaat moet tellen na aankoop van de auto. Dat maakt de hybride versies, zeker de exemplaren die volledig aftrekbaar zijn, stukken aantrekkelijker dan de dieselversies. Ze drukken het belastbare bedrijfsresultaat het effectiefst, ook al zijn de hybrides in aankoop aanzienlijk duurder dan de diesels.

Voordeel van alle aard

Niet alleen voor het bedrijf is de hybride SUV een geschenk uit de hemel, ook voor de bestuurder is de fiscale last aanzienlijk lager: de belasting op het voordeel van alle aard (VAA), die de gebruiker van een bedrijfswagen moet betalen, is bij een hybride doorgaans lager dan bij een diesel. De VAA van de hybride BMW X5 is met 206,43 euro per maand meer dan twee keer zo voordelig als de goedkoopste dieselvariant (439,85 euro per maand). Bij de Mercedes-Benz GLC is het niet anders: de hybride versie levert een VAA op van 159,37 euro en de dieselversie 333,61 euro per maand. 

In bedrijven rukken de hybrides ook op, maar volgens de woordvoerder van Alphabet Auto Leasing, Gerry Van Aken, kleeft er een nadeel aan. ‘Diesels zijn tot nu toe het makkelijkst om door te geven bij personeelswissels. Ze zijn nog altijd ideaal voor mensen die veel kilometers maken, maar je ziet het beleid van bedrijven wel verschuiven.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud