Mefirst vergeleek begin deze maand de tarieven van autoverzekeraars die hun tarieven online beschikbaar stellen. Lang niet alle autoverzekeraars leggen die transparantie aan de dag. Wie dat wel doet zijn bijvoorbeeld Ethias, Actel, ING, Generali, Argenta of Corona.
Voor elk type van verzekering- burgerlijke aansprakelijkheid, mini-omnium of omnium - keek Mefirst naar de verschillen in tarieven voor zes verschillende profielen. Dat gebeurde bijvoorbeeld voor een 21-jarige studente uit Louvain-La-Neuve met een bonus-malus 11 of een gepensioneerde man van 60 jaar, wonende in Antwerpen met een bonus-malus 0. Die zes fictieve personen rijden met hetzelfde voertuig: een Citroën C4 Picasso - 1,6 Dynamic 2009.
De vergelijkingssite stelt grote verschillen in de aangeboden tarieven vast. 'Sinds we de tarieven in 2011 zijn beginnen vergelijken, zijn de verschillen nog nooit zo groot geweest', zegt Johan Bertrands, de algemeen directeur van de vergelijkingssite.
'Voor de verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid vonden we, over de zes profielen heen, tarieven die varieerden tussen gemiddeld 512 en 824 euro, een verschil dus van 312 euro. Voor de omniumverzekering vonden we tarieven van gemiddeld 1.386 euro tot 2.923 euro, een verschil van maar liefst 1.573 euro.'
De concrete premie hangt natuurlijk altijd af van persoon tot persoon. De verzekeraars brengen altijd diverse factoren in rekening zoals persoonsgebonden elementen (de leeftijd, het beroep, de woonplaats, ..), het voertuig (vermogen, prijs, type, ...) of de rijervaring (aantal kilometers, bonus-malus, aantal ongevallen).
Prijsverhogingen
De verzekeraars voeren regelmatig prijsverhogingen door. Van prijsverhogingen voor nieuwe contracten worden volgens Bertrands alleen de makelaars op de hoogte gebracht. 'Wettelijk zijn de verzekeraars wel verplicht om prijsverhogingen mee te delen voor bestaande contracten. Of er een tariefverhoging is, moet de verzekeraar meedelen in het jaarlijks vervaldagbericht. Maar meestal gebeurt dat discreet', aldus Bertrands.
Goed het vervaldagbericht lezen is dus de boodschap. Want vanaf dan heeft de verzekerde maar dertig dagen de tijd om de polis op te zeggen door een aangetekend schrijven te sturen naar de verzekeraar. 'Meestal echter zal de nieuwe verzekeringsmaatschappij dat doen in plaats van de consument', aldus nog Bertrands.