Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Rit op Duitse Autobahn kost u vanaf 2016 geld

De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt heeft zijn plannen voor de invoering van een wegenvignet gepresenteerd. Het vignet kost 10 euro voor tien dagen, maar moet enkel betaald worden door wie over de autosnelweg rijdt. Voor wie via de binnenwegen even de grens overrijdt, verandert er niets.
Wie na Nieuwjaar over Duitslands snelwegen wil rijden, moet een wegenvignet kopen. ©AFP

Dobrindt en zijn kornuiten van de CSU - dat is de Beierse zusterpartij van bondskanselier Angela Merkels CDU - zijn het al enige tijd grondig beu dat buitenlanders gratis over hun snelwegen richting Oostenrijk en Italië zoeven. Door toedoen van de conservatieve partij werd de invoering van het wegenvignet in zuidelijk Duitsland hét thema bij de nationale verkiezingen van september 2013.

10 euro
Een vignet voor tien dagen zal 10 euro kosten.

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk haalt Dobrindt zijn zogenaamde ‘Pkw-Maut’ binnen. Zowel Duitsers als buitenlanders moeten het betalen, maar onze oosterburen zien wel hun verkeersbelasting verdwijnen. In hun portemonnee zullen ze dus geen verschil merken.

Buitenlanders betalen

Buitenlanders betalen wel. De regeling gaat normaal gezien begin 2016 in. Een wegenvignet voor tien dagen zal 10 euro kosten, voor twee maanden 22 euro. Wie geregeld naar Duitsland moet, koopt beter een jaarvignet. De kostprijs daarvan hangt af van de uitstoot van de auto. Wie met een motor rijdt, moet niets betalen.

12 euro
Wie enkele grote Duitse steden wil binnenrijden, moet nog steeds een milieuvignet van 12 euro kopen.

Enkel wie gebruik maakt van de Duitse Autobahn moet het vignet aanschaffen. Onder druk van de deelstaten Noord-Rijnland-Westfalen en Rijnland-Palts heeft Dobrindt immers het idee voor een algemeen geldend wegenvignet laten varen.

De twee Bundesländer vrezen immers dat het vignet Nederlanders, Belgen, Luxemburgers en Fransen zou tegenhouden om de grens over te rijden. Daarom heeft Dobrindt beslist dat wie enkel de binnenwegen gebruikt, geen vignet moet aanschaffen.

Vervuilende wagens

De Europese Commissie liet zich een paar keer zeer kritisch uit over de plannen van Dobrindt. Ze zouden immers een discriminatie van niet-Duitsers kunnen inhouden. Maar vorige week liet Siim Kallas, die bevoegd is voor Verkeer, verstaan dat de plannen de ‘goede richting’ uitgaan.

Wie enkele grote Duitse steden wil binnenrijden, moet nog steeds een milieuvignet van 12 euro kopen. In steden als Berlijn, Frankfurt en Hamburg gelden er immers ‘milieuzones’. Naar gelang van de vervuilingsgraad van de auto ontvangt een bestuurder een kleur. Oude vervuilende wagens krijgen geen vignet en kunnen de stadszones niet binnenrijden.

©Mediafin

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud