Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds (BGWF) raamt het aantal niet-verzekerde voertuigen in ons land eind vorig jaar op 69.212. Dat blijkt uit een indicator van het fonds dat De Tijd kon inklijken. Tot dan werd het aantal onverzekerde voertuigen geraamd op 80.000 tot 100.000.
De ramingen van het fonds zijn gebaseerd op het aantal aangiftes van slachtoffers van niet-verzekerde bestuurders. Die aangiftes zijn vorig jaar tegenover 2012 met bijna 4 procent gedaald tot 7.753. Het gaat om de eerste daling in jaren. Volgens Johan Muyldermans, adjunct-directeur van het BGWF, kunnen we spreken van een heuse kentering.
In 2013 ontplooide staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) een actieplan om niet-verzekerde voertuigen efficiënter op te sporen. Naar aanleiding van dat plan gaf het BGWF een lijst met vermoedelijk niet-verzekerde voertuigen door aan de politie en de douane.
De douane kreeg ook meer ANPR-camera's (ANPR staat voor Automatic Number Plate Recoginition) of nummerplaatlezers waarmee ze niet-verzekerde voertuigen gemakkelijker kan opsporen.
De federale politie - die alleen vastsellingen kan doen op de autosnelwegen - beschikt nog niet over mobiele ANPR camera's. 'Een werkgroep bereidt de aankoop van die mobiele nummerplaatslezers voor', zegt woordvoerster Tine Hollevoet.
Volgens Muyldermans echter kan de politie de mobiele camera's nog niet inzetten in de strijd tegen onverzekerde bestuurders, wel om andere vaststellingen te doen. 'Opdat ook de politie onverzekerde bestuurders met mobiele camera's zou kunnen klissen, is het nog wachten op een uitvoeringsbesluit', aldus Muyldermans.
Technische keuring
Tot slot controleert ook de technische keuring sinds november vorig jaar of de bestuurder wel over een verzekeringsbewijs of geldige groene kaart beschikt. Op die manier werden sindsdien honderdduizenden voertuigen bijkomend aan een controle onderworpen.
Rondrijden zonder verzekering is strafbaar. Wie niet verzekerd is, riskeert een boete van 600 tot 6.000 euro. Bovendien staat op dat misdrijf een gevangenisstraf van 8 dagen tot 6 maanden.
Slachtoffers van niet-verzekerde bestuurders kunnen bij het BGWF terecht. Dat waarborgfonds betaalt dan een schadevergoeding uit. Cijfers voor 2013 zijn nog niet vrijgegegeven. De jongste jaren keerde het fonds circa 20 miljoen euro aan schadevergoedingen uit.