(netto) - De echte zuinigheidskampioenen zijn uiteraard de stadsautootjes, al bieden die niet voor iedereen een valabel vervoersalternatief. Bovendien zit niet iedereen te wachten op een diesel, al was het maar omdat wie geen 15.000 km per jaar aflegt, beter af is met een benzinemotor. Vandaar dat we op basis van ANWB-cijfers (ANWB is het Nederlandse equivalant van de VAB) een zuinigheidstop 5 presenteren. Bij het opmaken van de ranglijst in geval van ex aequo kijken we naar de totale autokosten van het voertuig per kilometer bij een gebruiksduur van 4 jaar, deze keer op basis van het model van de berekening van Autogids.
Klein maar dapper
Bij de kleine benzinewagens toont de Fiat 500 TwinAir zich met een gemiddeld verbruik van 4,0 l/100 km de zuinigste. De Suzuki Alto is in gebruikskosten de goedkoopste van dit segment. De Smart fortwo CDI is met 3,3 l/100 km de zuinigste kleine dieselwagen en meteen ook de zuinigste van het hele lot. De zuinigste vierzitter, de Volkswagen Polo, is net zo zuinig maar heeft iets hogere gebruikskosten.
Hybride in de lift
De opkomst van de hybride wagens wordt sterk in de verf gezet in de middenklasse bij de benzinewagens, waar vier van de vijf auto’s uit die top maken gebruik van de combinatie van een benzine- en een elektromotor. De Toyota Auris HSD en de Lexus CT200h zijn momenteel de zuinigste benzinewagens met een verbruik van 3,8 l/100 km. In het middensegment van de dieselwagens lijkt dat gemiddelde normverbruik van 3,8 l/100 km de maatstaf, want de volledige top 5 komt op dat gemiddelde uit. De gebruikskosten geven de doorslag in de eindafrekening, die de Seat Leon 1.6 TDI voor zijn rekening neemt.
TIP: Bereken zelf de kostprijs per kilometer en per maand van uw (toekomstige) wagen: klik hier.
Diesel loont bij grote auto’s
De Skoda Octavia spant de kroon bij de grote wagens, zowel bij de benzine- als bij de dieselwagens. Alleen is het opvallend dat het gemiddelde verbruik van de zuinigste grote benzineauto toch oploopt tot 5,7 l/100 km, terwijl de minst dorstige diesel op 3,8 l/100 km afklokt. Het verschil tussen diesel en benzine wordt dus groter naarmate de afmetingen van de auto ook groter worden.
Behoorlijke verschillen
Hoe hoger de brandstofprijzen pieken, hoe meer het gemiddelde verbruik van een auto een rol zal spelen in de totale autokosten. Toch gaat het hier altijd om theoretische verbruikscijfers, terwijl het echte verbruik in de realiteit voor een groot deel bepaald wordt door de rijstijl van de bestuurder en door het soort verplaatsingen dat hij doet. Toch geven die theoretische cijfers een indicatie van de potentiële zuinigheid van een wagen.
Wie jaarlijks 30.000 km rijdt met een voertuig dat 3,8 l/100 km diesel verbruikt, bespaart jaarlijks 260 euro brandstofkosten tegenover iemand die rijdt met een dieselwagen die gemiddeld 4,4 l/100 km verbruikt. Voor wie met een benzinewagen met een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km rijdt, loopt dat verschil jaarlijks op tot 1.116 euro. Gemeten over een loopbaan van 5 jaar betekent dat dus extra kosten van meer dan 5.000 euro voor die minder zuinige benzinewagen. Neem het gemiddelde verbruik in overweging bij de aankoop van een nieuwe wagen.
Gebruikskosten
per km (in euro)
*nb: niet bekend
Bron: Autogids.be