Uw volgende bedrijfswagen valt duurder uit

Als u vandaag een nieuwe leasewagen kiest, houdt u ook het beste uw voordeel alle aard (VAA) in het oog. ©Filip Ysenbaert

U hebt het misschien gemerkt toen u onlangs aan een nieuwe bedrijfswagen toe was. Het leasebedrag voor exact hetzelfde model is gestegen en uw voordeel alle aard ligt een stuk hoger. De boosdoeners: nieuwe CO2-testen en verschuivingen in de tweedehandsmarkt.

Als uw bedrijfswagen aan vervanging toe is, wordt het soms moeilijk om nog evenveel waar voor uw geld te krijgen. Afhankelijk van het model en de uitvoering kan het leasebedrag per maand een stuk hoger uitkomen dan vier jaar geleden.

Dat is vooral het geval bij dieselwagens. Die zijn minder gegeerd op de tweedehandsmarkt, wat zich vertaalt in lagere verkoopprijzen.

‘Leasebedragen zijn in grote mate afhankelijk van de restwaarde van een voertuig’, zegt Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta, de sectororganisatie van leasebedrijven. ‘Dat is de prijs die het voertuig volgens de leasemaatschappij nog waard is na afloop van het contract. Vroeger was het redelijk eenvoudig die prijs in te schatten omdat dieselvoertuigen hun waarde relatief behielden.’

Dieselmarkt wordt klein

De tijden zijn veranderd. Diesel wordt als extra vervuilend gezien. Daardoor is nog maar 12 procent van de voertuigen die Vlamingen als particulier kopen een nieuwe diesel. ‘De occasiemarkt is voor een groot deel een afspiegeling van de markt van de nieuwverkopen. De tweedehands dieselmarkt is in het binnenland erg klein geworden’, zegt Van Gool. De leasemaatschappijen raakten de voorbije jaren het gros van hun tweedehandswagens nog kwijt in het buitenland.

‘Maar ook daar wordt diesel meer en meer gebannen’, zegt Van Gool. ‘Daardoor komen de internationale prijzen voor tweedehands diesels de jongste tijd toch onder druk te staan. Leasemaatschappijen rekenen die evolutie door in de prijzen. Tegelijk bieden ze interessante alternatieven in andere brandstoffen aan, waardoor bedrijven hun restwaarderisico kunnen spreiden.’

Inperking modellen

De prijsevolutie van leasecontracten hangt dus af van de brandstof, maar ook van het model. Heel wat bedrijven hebben de keuzemogelijkheden aan merken en modellen ingeperkt voor hun werknemers. ‘Die standaardisering heeft voornamelijk te maken met een consistenter personeelsbeleid, de mogelijkheid om gemakkelijker van voertuig te wisselen tussen werknemers, een eenvoudiger beheer en betere kortingen bij de constructeurs’, zegt Van Gool.

Doorgaans gaat het om premiummodellen die goed in de tweedehandsmarkt liggen. Daarom boden leasemaatschappijen die tot voor kort tegen scherpe voorwaarden aan. ‘Dat leidde tot een zekere monocultuur van bepaalde modellen bij bepaalde klanten’, zegt Van Gool. ‘Daardoor worden soms grote hoeveelheden van hetzelfde model in één keer aangeboden op de tweedehandsmarkt. Omdat het vrijwel allemaal om diesels gaat, wordt voor bepaalde modellen niet altijd de verwachte wederverkoopprijs gehaald. Dat heeft invloed op de nieuwe contracten voor die wagens.’

Nieuwe testresultaten

Als u vandaag een nieuwe leasewagen kiest, houdt u ook het beste uw voordeel alle aard (VAA) in het oog. Dat is een waarde die wordt geplakt op het privégebruik van uw bedrijfswagen. De berekening is gebaseerd op de cataloguswaarde, de CO2-uitstoot en de leeftijd van de wagen.

De resultaten van de nieuwe uitstoottest liggen gemiddeld 20 procent hoger.

Het VAA, dat op dezelfde manier belast wordt als uw loon, is in veel gevallen gestegen. Dat heeft te maken met de nieuwe uitstoottesten, waarbij de CO2-waarden vaak hoger uitkomen.

Tot vorig jaar werden nieuwe voertuigen onderworpen aan de NEDC-test, die dateert uit de jaren 70. Die achterhaalde test werd vervangen door de WLTP-test. Net als NEDC meet die het verbruik en de uitstoot van gevaarlijke stoffen en CO2, maar hij is wel een stuk strenger. WLTP houdt veel meer rekening met de huidige rijomstandigheden, met een hoger gemiddelde en maximumsnelheid, verschillende rijomstandigheden, langere trajecten en een realistisch rijgedrag.

Ook wordt de impact van opties erin verwerkt. Denk aan de invloed die een open dak, elektrische stoelverwarming of een trekhaak op het verbruik kunnen hebben. ‘Gemiddeld liggen de resultaten van de WLTP-test voor verbruik en CO2-waarden 20 procent hoger dan die van de NEDC-test’, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van de autofederatie Febiac.

Effect op belastingen

De hogere CO2-waarden hebben ook een effect op de belastingen die u in Vlaanderen betaalt op een auto die u privé koopt. Zowel in de belasting op inverkeerstelling (BIV) als de jaarlijkse verkeersbelasting wordt de CO2-uitstoot verrekend. Hoe hoger die waarden, hoe hoger de belasting.

In Brussel en Wallonië werkt het anders. Daar worden de tarieven bepaald door het vermogen van de auto. In Wallonië wordt met de zogenaamde ecomalus wel een extra bedrag aangerekend voor voertuigen met een CO2-uitstoot van 146 gram per kilometer of meer.

‘Wij pleiten ervoor dat de overheid de berekeningsformules voor de belastingen die op uitstoot gebaseerd zijn aanpast vanaf 2021’, zegt Van Gool. ‘Anders kan dat een ernstige rem zetten op de verkoop van nieuwe wagens en automobilisten ertoe aanzetten zo lang mogelijk te blijven rijden met hun oude voertuig dat nog geniet van een lagere uitstootbepaling.’

Voormalig minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) stelde dat de nieuwe CO2-normen niet tot hogere belastingen mochten leiden. De beslissing wordt in elk geval doorgeschoven naar de volgende regering. Het kabinet van de nieuwe minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) laat weten dat de beslissing pas in 2020 genomen wordt.

Effect op VAA

Bij leasewagens heeft de CO2-uitstoot geen invloed op de autobelastingen, omdat die op basis van de fiscale pk berekend worden. ‘Voor de leasesector werd een eenvormig systeem in het leven geroepen. Anders zouden leasingmaatschappijen zich vestigen in de regio die fiscaal het interessantst is’, zegt Kaesemans.

12,50
Als de CO2-uitstoot van een bedrijfswagen 10 gram stijgt, kost u dat 12,50 euro netto per maand door een hoger voordeel alle aard.

Via het VAA, het voordeel alle aard, worden leasewagens wel getroffen door de nieuwe CO2-waarden, hoewel het effect van de testresultaten voorlopig nog wat getemperd wordt. Sinds september 2018 geldt de NEDC 2.0-norm, een omrekening die de WLTP-resultaten lager doet uitkomen. Dat is maar tijdelijk om WLTP-wagens niet te zeer te benadelen tegenover de NEDC-wagens die nog te koop zijn. Vanaf 2021 is de overgangsperiode afgelopen en geldt de volle WLTP-waarde.

‘De NEDC 2.0-norm verhoogde de CO2-waarden ook al met 8 tot 10 gram per kilometer’, zegt Van Gool. ‘Op de gemiddelde bedrijfswagen met een catalogusprijs van 35.000 euro betekent een stijging van een gram CO2 een verhoging van 2,50 euro per maand van het VAA.’

Tegen een marginale aanslagvoet in de personenbelasting van 50 procent komt dat neer op 1,25 euro netto per maand. Een voertuig dat 10 gram CO2 meer afficheert dan een jaar geleden kost dus netto 12,50 euro per maand meer aan een werknemer of zelfstandige.

Als vanaf 2021 de volledige WLTP-waarden in rekening gebracht worden, komt er voor de nieuwe wagens naar verwachting nog eens tussen 15 en 20 gram CO2 bij. Dat leidt voor de hoogste waarde tot een bijkomende verhoging van het VAA met 50 euro, waardoor de gebruiker nog eens 25 euro van zijn nettoloon ziet gaan. ‘Een echte gamechanger voor de bedrijfswagen wordt dit niet. Maar als iemand een gelijkwaardig alternatief vindt met een lagere CO2-uitstoot zal hij die auto kopen’, zegt Van Gool.

Belfius Auto Lease stelt vast dat de leasemarkt zich aanpast de nieuwe CO2-normen. ‘Klanten kiezen effectief voertuigen met een lagere uitstoot’, zegt woordvoerster Ulrike Pommée. ‘We merken dat carpolicy’s aangepast worden aan de nieuwe normen.’

In de toekomst wordt het wel minder evident de bedrijfswagen altijd bij ieders wensen te laten aansluiten. ‘Bij bedrijven die een maximale CO2-waarde in hun carpolicy hebben opgenomen, zien we geregeld een probleem ontstaan’, zegt Van Gool. ‘Sommige bedrijven hebben de maximale waarden opgetrokken, maar waar dat niet is gebeurd, wordt het voor werknemers vaak moeilijker nog een wagen van hun voorkeur te vinden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect