Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Waarom diesel nog duurder kan worden

Wie stookolie inslaat of de benzinetank van de auto volgooit, heeft ongetwijfeld gemerkt dat de prijzen weer stijgen. Als de euro nog meer verzwakt, zal die tendens alleen maar doorzetten.
Advertentie

(netto) – Sinds begin dit jaar is de prijs van huisbrandolie, diesel en benzine flink gestegen. Voor stookolie is de stijging het sterkst. De maximumprijs van de brandstof steeg met 15,2 procent tot een maximumprijs van 61,89 cent (bij aankoop van 2.000 liter). Dieselrijders zagen de maximumprijs sinds begin dit jaar stijgen met 7,5 procent tot 1,157 euro per liter. Voor wie benzine tankt, is de stijging goed voor 7,3 procent (1,465 euro per liter).

De belangrijkste factor voor die stijging is niet meteen een hogere olieprijs. Uitgedrukt in dollar zweeft de olieprijs vrij stabiel rond het niveau van 80 dollar. Sinds Nieuwjaar steeg de olieprijs met zo’n 4 procent. Alleen ziet dat plaatje er anders uit voor de olieprijs uitgedrukt in euro. Door de verzwakking van de euro moeten er nu dus meer euro’s worden betaald om een vat ruwe olie te kopen. Vooral door de grote onrust over de belabberde financiën van Griekenland moest de Europese eenheidsmunt sinds begin dit jaar al 6,3 procent prijsgeven tegenover de dollar. Daardoor steeg de olieprijs in euro met 11 procent, 7 procent meer dan uitgedrukt in dollar.

Duurdere olie?

Maar hoe ziet het plaatje voor de toekomst eruit? Freddy van Den Spiegel, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis, ziet de olieprijs niet meteen fors stijgen: “Het huidige prijsniveau van de olie is voor iedereen aanvaardbaar, zowel voor de OPEC-leveranciers als voor de afnemers. Er zijn ook geen capaciteitsproblemen en het lijkt er niet op dat de vraag meteen fors zal stijgen. Dat wijst erop dat de olieprijs rond het huidige niveau zal blijven hangen, op voorwaarde natuurlijk dat speculatieve bewegingen de grondstoffenprijzen niet fors de hoogte in duwen.”

Toch zien sommige olie-experts nog ruimte voor een stijging van de olieprijs. Eerder waarschuwde Michael Wittner ervoor dat de olieprijs in euro ook de rest van het jaar zal stijgen, maar dan wel door een stijgende vraag op de oliemarkt. “Naarmate het jaar vordert, zien we de olieprijs stijgen door de vraag uit China, de stabilisatie in de VS en de vastberandenheid van het OPEC-kartel om de productie te beperken”, verklaarde Michael Wittner in volle eurocrisis. Daarmee wordt meteen duidelijk dat specialisten niet meteen een daling van olieprijs verwachten, wel een stagnering of eerder een stijging van de olieprijs.

Zwakke euro?

Zelfs als de olieprijs stabiel blijft, zou de euro nog roet in het eten kunnen gooien. Momenteel noteert de euro aan 1,34 dollar. “De euro is niet zozeer zwak, maar gewoon overgewaardeerd. Een niveau van 1,15 à 1,20 euro zou correcter zijn. Fundamenteel is de euro dus nog steeds te duur”, zegt Freddy van Den Spiegel, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis. Het is dus zeker nog niet uitgesloten dat de euro nog zal dalen. Voor de competitiviteit van de Europese economie zou dat nog niet eens zo’n slechte zaak zijn, zolang de grondstoffenprijzen niet fors de hoogte in gaan. Een verder afzwakkende dollar en een stabiele of stijgende olieprijs zouden dan ook de afgeleide olieproducten – zoals diesel, benzine en stookolie – duurder maken.

Stookolie, benzine en diesel

Vooral de prijs van stookolie zou in eerste instantie fors reageren op een hogere olieprijs. Dat is vooral een gevolg van de lagere belastingen die de fiscus heft op het olieproduct. Daardoor wordt duurdere olie sneller voelbaar omdat ‘slechts’ 20 procent van de prijs van huisbrandolie naar de fiscus vloeit. Bij benzine is dat 60 procent, bij diesel is dat 50 procent. "De maximumprijs aan de pomp is samengesteld uit verschillende elementen, waarvan een groot gedeelte accijnzen en btw. Het accijnsbedrag is vastgelegd en schommelt dus niet in functie van de noteringen op de internationale markt. Dat verklaart meteen waarom de maximumprijs van huisbrandolie, die een laag accijnstarief heeft, sterker schommelt dan de maximumprijs van diesel en benzine", zegt Bernard Claeys van de Belgische Petroleum Federatie.

Omgekeerd betekent dat ook dat bij een daling van de olieprijs de maximumprijs van benzine en diesel minder snel zal dalen. Bovendien speelt daar ook het zogenoemde 'cliquet-systeem' een rol. Daardoor wordt bij een daling van de maximumprijs de helft van die daling ongedaan gemaakt in de vorm van een accijnsverhoging.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud