Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Waarom premies BA-autoverzekering nog altijd stijgen

De rendabiliteit van de autoverzekeraars is ver zoek, de schadelast loopt fors op en de infrastructuur is niet aangepast. Het verbaast dan ook niet dat de tarieven van de Burgerlijke Aansprakelijkheid Auto blijven stijgen. Maar waar ligt de grens?

(netto) Dit jaar zullen de verzekeringspremies aanzienlijk stijgen. De grote spelers kondigden 3 maanden geleden al een premiestijging van 4 procent aan. Begin dit jaar zette AG de golf van tariefverhogingen in. AXA meldde dat voorbeeld te zullen volgen. De maatschappij kondigde dan ook onlangs een premiestijging van 2 tot 9 procent aan. De uiteindelijke verhoging is afhankelijk van de segmenteringscriteria, zoals geografische zone, leeftijd, schadeverleden, enzovoort. Ethias volgt dezelfde tendens. De verzekeraar kondigde dit weekend een gemiddelde premiestijging van 2 procent aan. "We hebben nog niets gehoord van de andere marktspelers. Maar dat zal niet lang meer duren", zegt de Henegouwse makelaar Vincent Notté. Hij is niet verrast door de duurdere tarieven.

Een hogere schadelast, maar…

Vanwaar die premiestijgingen? Ten eerste werden de premies van midden jaren 2000 tot 2008 geleidelijk aan goedkoper. Goede chauffeurs werden soms zelfs beloond met aanzienlijke premiedalingen. De rendabiliteit van de autoverzekeringssector was nog niet optimaal, maar begin jaren 2000 trad wel een verbetering op. "Sommige spelers, zoals ING, hebben daarvan geprofiteerd om de markt aan te vallen met een erg agressief commercieel beleid", vervolgt Vincent Notté. De andere belangrijke marktspelers hebben het voorbeeld van ING gevolgd.

We kregen ook af te rekenen met een erg strenge winter. "Elke dag kregen wij schadeaangiften voor glasbreuk", vervolgt de expert. Tussen 2006 en 2009 steeg het jaarlijkse aantal auto-ongelukken van 328.887 tot 365.167. Van elke 100 auto’s hadden er vorig jaar 7,09 een aanrijding, waarbij zij in de fout gaan. Da's ook een behoorlijke toename in vergelijking met 2006, toen het cijfer op 6,67 procent lag. Dat blijkt uit cijfers die Assuralia in maart bekendmaakte. Volgens Assuralia-voorzitter Christian Defrancq waren die cijfers te wijten aan de strenge winter en de staat van het wegdek.

…ook hogere herstellingskosten

Maar de premiestijgingen zijn ook deels een gevolg van het commerciële beleid van de autoconstructeurs. "De autosector gebruikt tegenwoordig steeds meer elektronica. Daardoor worden herstellingen duurder. Volgens mij zijn de recente premiestijgingen ook daar een gevolg van", zegt de verzekeringsmakelaar. Wauthier Robyns, directeur Communicatie bij Assuralia, bevestigt dat: "Door de vele elektronica aan boord, verklaart men wagens sneller 'total loss'. Bedoeling is uiteraard om de mensen beter te beschermen. De veiligheid krijgt absolute voorrang." Tot slot heeft het slechte beheer van de portefeuilles van de verzekeraars de zaak alleen maar ingewikkelder gemaakt. "Wij hebben onze portefeuilles de voorbije jaren minder blootgesteld aan risico’s. Maar de obligaties die wij in portefeuille hebben, brengen geen hoog rendement op", zegt de directeur van Assuralia.

En in de toekomst?

Zullen de premies volgend jaar blijven stijgen? Wauthier Robyns: "Dat hangt af van de schadelast. Momenteel hebben wij een van de hoogste ongevallenpercentages in Europa. We doen het amper beter dan in Zuid-Europa!" Het aantal wagens neemt natuurlijk steeds meer toe en misschien is onze infrastructuur daar niet altijd goed aan aangepast. Maar Robyns wijst erop dat het ongevallenpercentage in België dubbel zo hoog is als in Nederland. "Dat moet ons tot nadenken stemmen. Ik wil optimistisch zijn en denken dat de premies niet meer zullen stijgen. Maar dan moet het aantal ongevallen wel drastisch dalen!"

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud