Welke dashcam past het best bij u?

©BELGAIMAGE

YouTube staat vol met filmpjes van verkeersongevallen en bijna-crashes die werden opgenomen met dashcams. Wat is het nut van zo’n camera en waar moet u op letten als u er eentje wilt aanschaffen?

Veel van de dashcamfilmpjes op YouTube komen uit Rusland, waar ongeveer elke auto met zo’n apparaatje is uitgerust. De verklaring gaf het Amerikaanse technologiemagazine Wired enkele jaren geleden al: in een land met lakse verkeerswetten en wetsdienaars is een camera een onmisbaar hulpmiddel om schuld en onschuld bij verkeersongevallen te bewijzen. Veel Russische verzekeraars verplichten ze daarom zelfs. Ondertussen duiken ze ook in ons land almaar vaker op, in de hoop de soms complexe, juridische procedures na een verkeersongeval te vermijden.

Full hd-beeld

Om ondubbelzinnig juridische geschillen of verzekeringskwesties op te lossen met een dashcam is de beeldkwaliteit van het grootste belang. Als nummerplaten of verkeersborden in een wazige brij veranderen, hebt u er niet veel aan. Een goede dashcam moet dan ook bij hoge snelheden, in slechte weersomstandigheden en in het donker in staat zijn goede en herkenbare beelden te produceren. Kies daarom voor een dashcam die minstens in full hd opneemt (1.920 x 1.080 pixels). Let ook op de lens van het apparaat. Een groothoeklens kan beide kanten van de weg duidelijk vastleggen. Een fisheyelens daarentegen maakt de zijkanten slecht zichtbaar.

Wat zegt de wet?

Mag u zomaar beelden gebruiken van een dashcam? De wetgeving daarover is vrij complex. Wilt u de beelden alleen voor ‘recreatief gebruik’ inzetten, dus in huiselijke kring, dan is er geen probleem en mag u zoveel filmen als u wilt.

Gaat u de beelden echter delen op internet, dan moet u de privacywetten respecteren en gezichten onherkenbaar maken, als u geen toestemming had van de betrokken personen. Moeten de beelden dienen als bewijsmateriaal in een rechtszaak? Dan zijn dat plots ‘gerechtelijke persoonsgegevens’. Die mag u niet verspreiden of verwerken en bovendien moeten de personen die erop voorkomen na het ongeval direct op de hoogte worden gebracht. Dus nog voor de beelden in een procedure worden ingezet.

Toch zijn al rechtszaken behandeld waarbij dashcambeelden als bewijsmateriaal gebruikt mochten worden, al werden de privacyregels geschonden. Het omgekeerde gebeurde ook al: in Bergen was er vorig jaar een zaak waarin een 21-jarige bestuurder met een dashcam gefilmd werd terwijl hij acht verkeersinbreuken beging. Hij werd echter vrijgesproken omdat zijn privacy geschonden was.

Het hangt er dus van af welke rechter de zaak behandelt. De regels zijn trouwens niet in alle Europese landen dezelfde. In Luxemburg, Portugal en Oostenrijk is het gebruik van een dashcam verboden.

Op sommige dashcams kunt u ook een polarisatiefilter zetten. Die onderdrukt de weerspiegeling van de voorruit, wat betere beelden oplevert, zeker bij zonnig weer. Sommige dashcams zijn ook uitgerust met een eigen beeldscherm. Dat kan handig zijn om snel beelden te bekijken, maar het maakt de apparaten meestal een stuk zwaarder en groter.

Voor chauffeurs die regelmatig na zonsondergang de baan op moeten, is het zinvol voor een dashcam te kiezen die over nachtzicht beschikt. Laat die term u echter niet misleiden: in het pikkedonker pikt zo’n camera weinig op. Er is een minimale hoeveelheid licht nodig om een bruikbaar beeld op te leveren. Hoeveel precies verschilt van camera tot camera, maar sommige dashcams hebben genoeg aan wat straatverlichting om een verrassend helder plaatje tevoorschijn te halen.

Gps-chip

Een bijna onmisbare feature op de dashcam is de gps-chip die automatisch tijdstippen en exacte locaties kan opslaan. Waar en wanneer een ongeluk heeft plaatsgevonden, zijn details waar verzekeraars bijzonder veel waarde aan hechten.

Geheugenkaart

Dashcams slaan hun beelden automatisch op in een ‘loop’ van een bepaald aantal minuten. Als het geheugen bijna vol is, worden de oudste beelden automatisch verwijderd om plaats te maken voor nieuwe fragmenten. Bij sommige dashcams kunt u instellen hoelang die fragmenten mogen duren. Kies zeker voor een geheugenkaartje met genoeg ruimte om voldoende beeldmateriaal te kunnen verzamelen: 32 gigabyte is een mooi begin.

Schoksensor

Maar hoe kunt u zeker zijn dat cruciale momenten worden opgenomen? Dan moet de dashcam uitgerust zijn met een schoksensor. Die registreert automatisch schokken, botsingen en hevig remmen en slaat dan automatisch en veilig beelden op van een aantal minuten voor en na de beweging, zodat ze niet per ongeluk gewist worden. Een goede sensor is ook precies af te stellen, zodat schokken door kasseien of een slecht wegdek niet geregistreerd worden.

Andere tips

Nog een tip: kies voor een camera die met een eigen batterij is uitgerust en niet alleen via de sigarettenaansteker stroom krijgt. Op die manier bent u zeker dat het filmen niet stopt nadat een ongeval heeft plaatsgevonden en een van de betrokken partijen het hazenpad kiest.

Ook een interessante feature is een dubbele camera die zowel de voor- als achterkant van uw wagen in de gaten houdt. Op die manier worden ook achterliggers in de gaten gehouden, wat handig is als u in een kop-staartaanrijding bent betrokken.

Tot slot zijn er dashcams die blijven filmen als uw auto stilstaat, zodat na te gaan valt wie die deuk of kras in uw wagen maakte terwijl u boodschappen aan het doen was. Daarvoor dient de ‘parkeermodus’: die zorgt ervoor dat de dashcam ook na het parkeren actief blijft en automatisch begint te filmen als hij rond de wagen beweging detecteert, zelfs zonder schok.

Liever een app?

Hebt u nog een oude smartphone die u niet meer gebruikt, dan kunt u die met de juiste apps inzetten als een rudimentaire dashcam. Bekende namen zijn DashCam 2 en Nexar voor de iPhone en CamOnRoad, AutoGuard en DailyRoads Voyager voor Android. Ze kosten meestal niet meer dan enkele euro’s en sommige zijn zelfs gratis, al moet u er dan de reclame bijnemen.

Soms is ook de opslag van beelden in de cloud mogelijk, als u bijbetaalt. Net als ‘echte’ dashcams kunnen de apps niet alleen beelden in een loop maken, maar ook de tijd, afstand en snelheid registreren. Toch zijn er ook nadelen. Voor u de apps inzet, investeert u het best in een stevige autohouder voor de smartphone. Bovendien moet u er telkens aan denken de app voor het vertrek op te starten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect