netto

Bedrijfswagen wordt zwaarder belast

Vanaf volgend jaar zal een werknemer met een bedrijfswagen die ook mag gebruikt worden voor privé-doeleinden, wat minder nettoloon overhouden. ©Photo News

Werknemers en bedrijfsleiders die een bedrijfswagen ter beschikking hebben en die ook mogen gebruiken voor privédoeleinden, worden vanaf volgend jaar weer een tikkeltje zwaarder belast. De formule om dat voordeel te berekenen wordt naar jaarlijkse gewoonte aangepast.

Wie kan beschikken over een bedrijfswagen en die mag gebruiken voor privéverplaatsingen, geniet een groot voordeel. De werknemer of de bedrijfsleider hoeft zelf niets te betalen voor de aankoop, de belasting op inverkeerstelling (BIV), de jaarlijks terugkerende verkeersbelasting, om maar te zwijgen van de onderhoudskosten en de premies voor de verzekering.

Het privégebruik van de bedrijfswagen - inclusief de verplaatsingen naar en van het werk - wordt wel belast als een voordeel van alle aard.

De belasting is niet gebaseerd op het werkelijk genoten voordeel maar op een forfait. Dat forfaitaire bedrag is afhankelijk van de cataloguswaarde, de leeftijd van het voertuig, het type brandstof en tot slot van de CO2-uitstoot. Die uitstoot wordt vergeleken met een referentie CO2-uitstoot.

Vanaf 2017 daalt de referentie-uitstoot zodat het belastbaar voordeel van werknemers en bedrijfsleiders , net zoals de voorgaande jaren, verder stijgt. 

- Voor een bedrijfswagen met een dieselmotor bedraagt de referentie-uitstoot nu 89g/km. Vanaf 1 januari wordt de referentie-uitstoot 87 g/km

- Voor voertuigen met een bezine-, een lpg- of een aardgasmotor daalt de referentie CO2-uitstoot van 107g/km in 2016 naar 105g/km in 2017.

Berekening

Het basis-CO2-percentage bedraagt 5,5 procent voor deze referentie-uitstoot. 'Wanneer een voertuig de referentie CO2-uitstoot overschrijdt, wordt het basispercentage van 5,5 procent verhoogd met 0,1 procentpunt per gram CO2, met een maximum van 18 procent', verduidelijkt het advocatenkantoor Claeys & Engels. 'Wanneer de CO2-uitstoot van een voertuig lager is dan de referentie CO2-uitstoot, wordt het basispercentage van 5,5 procent verminderd met 0,1 procentpunt per gram CO2, met een minimum van 4 procent.' 

Wat betekent dit concreet? Een voorbeeld:

- Een werknemer beschikt in 2017 over een nieuwe bedrijfswagen met een dieselmotor, een uitstoot van 120 g/km en met een cataloguswaarde van 35.000 euro. Het jaarlijks voordeel van alle aard bedraagt dan : (35.000 euro x 6/7) x 8,8 procent of 2.640 euro. De CO2-uitstoot ligt met 120 g/km namelijk 33g/km hoger dan de referentieuitstoot van 87g/km, zodat het basispercentage van 5,5 procent met 3,3 procentpunten verhoogd moet worden. 

- Veronderstel dat de werknemer in 2016 met een nieuwe bedrijfswagen kan rijden, met eenzelfde cataloguswaarde en met dezelfde CO2-uitstoot, dan wordt het jaarlijkse voordeel van alle aard als volgt berekend: ( 35.000 x 6/7) x 8,6 procent of  2.580 euro. De CO2-uitstoot ligt met 120 g/km "slechts" 31g/km hoger dan 0,89g/km zodat het basispercentage van 5,5 procent met 3,1 procentpunten verhoogd moet worden. 

Hoe hoger het voordeel van alle aard, hoe meer bedrijfsvoorheffing erop wordt ingehouden, zodat een werknemer of bedrijfsleider vanaf volgend jaar minder nettoloon zal overhouden. 

Hoe het voordeel van alle aard er nu uitziet, kunt u berekenen via deze tool.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect