Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

'Belasting op fossiele bedrijfswagen volgend jaar tot 40 procent hoger'

Omdat de vergroening van vooral bedrijfswagens in ijltempo doorzet, zal de belasting die gebruikers op hun fossiele bedrijfswagen betalen volgend jaar explosief stijgen. Prognoses voorzien een stijging van 40 procent of meer: het gaat dan al snel om meer dan 50 euro per maand.
Wie nog naar het tankstation moet om zijn auto van verse kilometers te voorzien, dreigt volgend jaar met een forse belastingverhoging te worden geconfronteerd. ©Photo News

Nadat de federale regering de stijging van de belasting voor fossiele bedrijfswagens dit jaar heeft beperkt tot enkele euro’s, komt de klap volgend jaar waarschijnlijk dubbel zo hard aan. Wie dan nog op benzine of diesel rijdt, kijkt tegen een belastingstijging ‘tot meer dan 40 procent’ aan.

Dat blijkt uit analyses die zowel de consultant EY als de leasingmaatschappij Arval maakten, nu de berekeningswijze voor de belasting op bedrijfswagens niet alleen voor dit jaar maar ook voor de komende jaren vastligt.

Advertentie
De essentie
  • Na de kunstmatige beperking van de stijging van de belasting op fossiele bedrijfswagens dreigt volgend jaar alsnog een forse stijging.
  • Volgens een analyse van de consultant EY zal de belasting op het voordeel alle aard voor veel fossiele bedrijfswagens met 30 tot 40 procent stijgen.
  • Het leasingbedrijf Arval rekent op een stijging tot 33 procent.
  • Wel zal het aantal mensen met een fossiele bedrijfswagen volgend jaar al met zowat de helft gedaald zijn tot 250.000.

Om uit te rekenen hoeveel belasting bestuurders van een bedrijfswagen op dat extralegale voordeel moeten betalen wordt onder meer gekeken naar de cataloguswaarde, de leeftijd van de auto en de CO2-uitstoot. Die CO2-uitstoot wordt afgezet tegen de gemiddelde uitstoot van de nieuw ingeschreven auto’s in het jaar voordien. Hoe lager de uitstoot van de nieuwe auto’s, hoe hoger de belasting op de bedrijfswagens met een verbrandingsmotor.

Omdat vorig jaar de opmars van de elektrische auto iedereen in snelheid pakte, daalde de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s fors, waardoor de belasting voor de bestaande fossiele bedrijfswagens stevig dreigde te stijgen. Met kunst-en-vliegwerk heeft de federale regering die stijging toch voorkomen. Maar meteen is ook de berekeningsmethode voor volgend jaar voorgesteld en die is een stuk eenvoudiger: de fiscus kijkt voortaan naar alle inschrijvingen van nieuwe auto's.

Omdat de elektrificatie van de autoverkoop ook dit jaar doorzet en wellicht zelfs nog versnelt, dreigt volgend jaar een extra pittige lastenverzwaring voor bedrijfswagenrijders die nog met een benzine- of dieselauto rondrijden.

700
euro
Wie met een BMW X3-bedrijfswagen op diesel rijdt, dreigt volgend jaar tot 700 euro extra belasting te moeten betalen.

Uit een voorspellende analyse van de consultant EY blijkt dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s met 30 tot 40 procent zal dalen. ‘Daardoor zal iemand met een BMW X1 met benzinemotor volgend jaar tot 650 euro extra belasting moeten betalen op het voordeel alle aard’, zegt EY-partner en fiscaal expert Hendrik Serruys. Voor diesels kan de extra belasting - voor een BMW X3 - oplopen tot 700 euro per jaar.

Advertentie

‘In ons conservatiefste scenario - dat leidt tot een 30 procent lagere uitstoot - zijn we ervan uitgegaan dat de stijging van de verkoop van elektrische auto’s doorzet in hetzelfde tempo als vorig jaar. En we gaan er in dit geval vanuit dat de elektrificatie bij de zelfstandigen en eenmanszaken nog altijd wat trager loopt dat in middelgrote en grote bedrijven', zegt Serruys.

Een daling van de uitstoot met 40 procent, waarmee een hogere stijging van de belasting op het voordeel alle aard gepaard gaat, komt in beeld als ook de zelfstandigen en eenmanszaken sneller op e-auto's overschakelen dan voorheen en als bij de bedrijven de elektrificatie nog een extra impuls krijgt.

De eerste tekenen van de markt dit jaar wijzen op zo’n versnelling. BMW, dat het bestverkopende merk in België is en ook heerst op de bedrijfswagenmarkt, liet al weten dat e-auto's eind vorig jaar 80 procent van de bestellingen van nieuwe voertuigen uitmaakten.

Daar komt nog bij dat in februari normaal ook de Vlaamse subsidieregeling voor elektrische auto’s voor particulieren van kracht wordt. Particulieren kunnen dan tot 5.000 euro subsidie krijgen als ze een elektrische auto van maximaal 40.000 euro kopen. Ook dat zal de gemiddelde CO2-uitstoot het komende jaar waarschijnlijk drukken.

De leasingmaatschappij Arval maakte ook een prognose voor de gemiddelde uitstoot en daarmee de belasting op het voordeel alle aard voor volgend jaar. Daarbij baseert de op eeen na grootste leasingmaatschappij van het land zich op de bestellingen van nieuwe auto’s die het binnenkrijgt.

‘Acht op de tien nieuwe bedrijfswagens die bij ons besteld worden is een elektrische auto', zegt Yves Ceurstemont, het hoofd van de consultancy-afdeling van Arval. 'En als je weet dat de levertijden van nieuwe auto’s inmiddels genormaliseerd zijn en er ondertussen bij heel wat merken ook weer aanzienlijke stocks staan, dan kun je concluderen dat de auto’s die nu besteld worden zeker zullen meetellen voor de nieuwe berekening van de CO2-coëfficiënt.’

Dat brengt de cijferaars van Arval tot de conclusie dat de belasting op bedrijfswagens volgend jaar voor gebruikers met 33 procent kan stijgen. 'De bittere pil die dit jaar dreigde te moeten worden doorgeslikt, is doorgeschoven naar volgend jaar', aldus Ceurstemont.

De verwachting is wel dat volgend jaar aanzienlijk minder bedrijfswagenrijders getroffen worden door de belastingverhoging. Dat komt doordat veel mensen die nu nog met een benzine- of dieselauto rijden die dit jaar voor een volledig elektrisch exemplaar inruilen. Terwijl nu nog ruim een half miljoen Belgen een fossiele bedrijfswagen rijden, is dat aantal tegen het eind van dit jaar waarschijnlijk bijna gehalveerd.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.