Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Hogere belasting op vuile auto's vanaf 2021

Door de nieuwe, meer realistische Europese CO2-uitstoottesten past de Vlaamse regering de autofiscaliteit grondig aan. 30 procent van de nieuwe autokopers zal vanaf 1 januari meer belasting op inverkeerstelling betalen, 70 procent ziet de factuur dalen.
©Photo News

De Vlaamse regering past de berekening van de autofiscaliteit vanaf 1 januari 2021 grondig aan. Dat kondigde Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) vrijdag aan.

De aanpassing is het gevolg van de invoering van de nieuwe Europese uitstoottest WLTP. Door de meer realistische testprocedure ligt de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s sinds kort een pak hoger. Daardoor stijgen in principe ook de autobelastingen die gebaseerd zijn op CO2. In Vlaanderen gaat het om de jaarlijkse verkeersbelasting en vooral de belasting op inverkeerstelling (BIV).

Vanaf 2021

Vlaanderen gooit daarom het systeem om voor nieuw gekochte auto's die vanaf 1 januari worden ingeschreven. 'Als we niets veranderden, dan kwam er een serieuze belastingverhoging', stelde Diependaele, die er sinds de heisa over de Vlaamse kilometerheffing beducht voor is om de autogebruiker op kosten te jagen.

In het nieuwe systeem daalt de belasting op de inverkeerstelling bij populaire, kleine modellen zoals de Renault Clio (gemiddeld -100 euro), de VW Golf (-57 euro) en de Opel Corsa (-143 euro). Voor zware vervuilende SUV's, zoals de Mercedes GLC (+447 euro) en de BMW X3 (+794 euro) betalen kopers vanaf volgend jaar een fors hogere taks. Maar ook bepaalde SUV's, zoals de Hyundai Tucson (-215 euro) en de Volvo XC40 (-193 euro), reduceren de belasting, vermoedelijk omdat hun nieuwe WLTP-uitstootwaarde weinig verschilt van de vroegere.

Budgetneutraal

Diependaele beklemtoont dat de hele operatie budgetneutraal is en de Vlaamse schatkist geen extra inkomsten oplevert. De minister schat dat 70 procent van de nieuwe autokopers in het nieuwe systeem minder BIV zullen betalen. De gemiddelde daling bedraagt 144 euro. 30 procent van de autokopers moeten dieper in de buidel tasten, gemiddeld 348 euro.

70%
70 procent van de nieuwe autokopers zullen in het nieuwe systeem minder belasting op inverkeerstelling betalen.

De Vlaamse regering wil vooral kopers van propere auto's belonen. 'Slechte leerlingen met een hoge CO2-uitstoot zien hun belastingen stijgen. De daling gebeurt vooral bij kopers van gezinswagens en stadswagens', aldus Diependaele.

De regering besliste verder dat plug-inhybrides en auto's op aardgas (CNG) vanaf 1 januari niet langer genieten van hun vrijstelling op de BIV. Zuiver elektrische auto's behouden hun voordeelregime in Vlaanderen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud