Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Bedrijfswagens volgend jaar minder belast

Het belastbare voordeel van bedrijfswagens daalt door de jaarlijkse aanpassing van de standaarduitstoot in de berekeningsformule.
Door de hogere gemiddelde uitstoot daalt het belastbaar voordeel van de meeste bedrijfswagens. ©Photo News

Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen krijgt en die wagen ook voor privéverplaatsing of het woon-werkverkeer mag gebruiken, wordt op dat voordeel belast. Dat voordeel wordt forfaitair berekend.

Door de strengere meetnormen ligt de officiële uitstoot hoger dan vroeger.
Jef Wellens
Fiscalist Wolters Kluwer

In de berekeningsformule wordt de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen vergeleken met de gemiddelde uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens. ‘Voor het tweede jaar op rij is de gemiddelde uitstoot van het Belgisch wagenpark gestegen. Door de strengere meetnormen ligt de officiële uitstoot hoger dan vroeger’, zegt Jef Wellens, fiscalist bij Wolters Kluwer. ‘Het belastbare voordeel van bedrijfswagens daalt door de jaarlijkse aanpassing van de standaarduitstoot in de berekeningsformule.'

Hoe groot de daling is, hangt af van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de bedrijfswagen. Voor een dieselwagen met een cataloguswaarde van 45.000 euro en een CO2-uitstoot van 129 gram daalt het jaarlijks belastbare voordeel met 3,1 procent, van 3.702 tot 3.587 euro. Voor een benzinewagen met een cataloguswaarde van 50.000 euro en een CO2-uitstoot van 136 gram is er een daling met 4,7 procent tot 3.428 euro.

Standaarduitstoot

111
gram per kilometer
Voor benzine-, lpg- of aardgaswagens stijgt de standaarduitstoot van 107 naar 111 gram per kilometer. Voor dieselwagens is er een stijging van 88 naar 91 gram per kilometer.

In de berekeningsformule van het belastbare voordeel wordt de uitstoot naar een CO2-coëfficiënt vertaald. De basis-CO2-coëfficiënt van 5,5 procent geldt voor een auto met een standaarduitstoot. Die van volgend jaar hangt af van de gemiddelde uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens tussen begin oktober 2018 en eind september 2019.

Voor benzine-, lpg- of aardgaswagens stijgt de standaarduitstoot van 107 naar 111 gram per kilometer. Voor dieselwagens is er een stijging van 88 naar 91 gram per kilometer.

Als uw auto een hogere uitstoot heeft dan de standaard, wordt de CO2-coëfficiënt in de berekeningsformule met 0,1 procent verhoogd per extra gram CO2, tot een maximum van 18 procent. Auto's met een lagere uitstoot worden beloond: de coëfficiënt wordt met 0,1 procent verlaagd per gram CO2, zonder dat het percentage onder 4 procent kan dalen.

Milieuvriendelijk

Bestuurders van milieuvriendelijke auto's, zoals elektrische of hybride wagens, worden belast op een minimumvoordeel, ook al stoot de auto weinig of niets uit. ‘Het minimumvoordeel bedraagt dit jaar 1.340 euro. Door de jaarlijkse indexering zal het volgend jaar wat hoger liggen’, zegt Wellens. ‘Ook de meest vervuilende auto's - dat zijn dieselwagens met een CO2-uitstoot boven 216 gram per kilometer of benzinewagens met een uitstoot boven 236 gram - worden niet lichter belast.’

Ouderdom

Naast de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde is ook de leeftijd bepalend voor het belastbare voordeel. Voor elk jaar dat na de eerste inschrijving verstrijkt, daalt de cataloguswaarde 6 procent. Het percentage kan maximaal tot 70 procent van de cataloguswaarde dalen. Dat wordt bereikt als de wagen zes jaar oud is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud