De fiscus maakte sinds 1 mei al 821 keer gebruik van het Centraal Aanspreekpunt (CAP) bij de Nationale Bank. Die databank bevat enkel de namen van de eigenaars en de rekeningnummers, geen rekeningsaldi.
De belangrijkste doelstelling van de databank is de fiscus toe te laten efficiëntere controles uit te voeren. Via de databank komt de fiscus in één oogopslag te weten bij welke banken hij informatie moet opvragen als hij het dossier van een belastingplichtige verder wil onderzoeken.
Aan het gebruik van de databank zijn strenge regels verbonden. Enkel hogergeplaatste personen bij de fiscus mogen informatie opvragen. Bovendien mag de raadpleging enkel gebeuren onder strikte voorwaarden, bijvoorbeeld als er sterke vermoedens van belastingontduiking zijn.
Gisteren schreven enkele media dat het meldpunt nog met technische problemen kampt en pas sinds deze week consulteerbaar is. Volgens de federale overheidsdienst Financiën hadden die problemen vooral te maken met de volledigheid van de databank, niet met de mogelijkheid tot consultatie.
De Nationale Bank, die de databank beheert, geeft aan dat nog steeds een miniem aantal banken de rekeningnummers niet aan het meldpunt hebben doorgespeeld. ‘De namen van die banken werden doorgegeven aan Financiën’, luidt het.
Vandaag bevat de databank ongeveer 46 miljoen bankrekeningen van meer dan 17 miljoen mensen (natuurlijke en rechtspersonen). Het gaat om Belgische bankrekeningen die tussen 2010 en 2013 bestonden. De komende maanden wordt de databank nog uitgebreid met buitenlandse rekeningen en contracten.