Zoals elk jaar schetst het jaarverslag een reeks concrete dossiers waarbij de overheid de mist in ging bij haar contacten met de burgers.
Traditioneel krijgt de ombudsman veel klachten binnen over de belastingdiensten: 1.152 ontvankelijke klachten. Vorig jaar bleek iemand bijvoorbeeld 2.160 euro mis te lopen doordat hij te laat - en dus buiten de bezwaartermijn - merkte dat de wetgeving gewijzigd was rond het aangeven van energiebesparende maatregelen.
Iemand anders vergat de gegevens over haar hypothecaire lening van de kladversie van haar aangifte volledig over te zetten in tax-on-web, wat ze pas vier jaar later opmerkte. Ze liep heel wat geld mis, maar de belastingadministratie beschouwde dat als een bewuste keuze en weigerde het recht te zetten.
Die strikte interpretatie van het begrip 'materiële fout' - vaak beperkt tot schrijffouten - wordt best verruimd, vinden ombudslui Guido Herman en Catherine De Bruecker. Daardoor zou de administratie de fouten makkelijker kunnen rechtzetten, ook na het verstrijken van de termijnen.
Best komt er ook een algemene richtlijn, omdat niet alle taxatiediensten even streng zijn. Wanneer alle termijnen nog niet verstreken zijn, blijkt de fiscus bovendien veel milder door het begrip materiële vergissing ruimer toe te passen. En ervan uitgaan dat een correcte aangifte indienen een burgerplicht is, getuigt volgens de ombudsman "van weinig begrip voor de complexiteit" van ons fiscaal systeem.