Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Is een hybride leasewagen fiscaal nog interessant?

Een eerste lading hybride auto’s wordt sinds 1 januari zwaarder belast. Vanaf 2021 groeit die lijst. Het wordt goed uitkijken welke leasehybrides nog fiscaal interessant zijn.

Hybride leasewagens - die zowel op elektriciteit als op benzine of diesel rijden - waren tot voor kort fiscaal interessant. Het betreft de plug-in-hybrides, met een batterij die aan het stroomnet kan worden opgeladen. En niet de hybrides waarbij de batterij zichzelf oplaadt. Op papier hebben plug-in-hybrides een lage CO₂-uitstoot en die bepaalt de fiscale berekeningen van een voertuig.

Afhankelijk van het model waren hybrides vaak tot 100 procent aftrekbaar en was het voordeel van alle aard (VAA), het belastbare forfait voor het privégebruik van een salariswagen, een stuk lager dan voor benzine- of dieselauto’s.

Schoon schip

Maar in de praktijk stoten hybride wagens vaak veel meer CO uit dan de waarden in de catalogus. Dat komt omdat ze nauwelijks op elektriciteit rijden. De overheid heeft daarom in het fiscale voordeel van de zogenaamde ‘nephybrides’ gewied. Alleen auto’s die hoogstens 50 gram CO₂ per kilometer uitstoten én een batterijcapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram hebben, worden nog als hybrides beschouwd.

Wat kost uw bedrijfswagen?

Bereken hier zelf de kosten van uw bedrijfswagen


Alle hybrides die buiten die normen vallen, worden sinds 1 januari belast op basis van de uitstoot van een gelijkaardig benzine- of dieselmodel. En als dat niet bestaat, wordt de opgegeven CO₂ -uitstoot met 2,5 vermenigvuldigd. De federale overheidsdienst (FOD) Financiën publiceerde zopas een lijst van de nephybrides en de modellen op fossiele brandstoffen die erbij horen. De nieuwe regels gelden alleen voor plug-inhybrides die aangekocht, geleased of gehuurd zijn vanaf 1 januari 2018.

Porsche Cayenne

De ingreep van de overheid maakt heel wat hybrides helemaal niet meer fiscaal interessant. Voor een Porsche Cayenne E-hybrid bedraagt de uitstoot 70 tot 74 gram, maar door de nieuwe regeling telt fiscaal een uitstoot van 210 gram, de uitstoot voor het benzine-equivalent. Dat levert voor 2021 een fiscale aftrekbaarheid van 40 procent op, tegenover 90 procent dit jaar. Voor een Mercedes C350e gaat de aftrekbaarheid van 100 naar 53,9 procent.

Ook het voordeel van alle aard valt voor de nephybrides voortaan een pak hoger uit. Voor de berekening van het VAA wordt behalve de aankoopprijs ook de C02-uitstoot in rekening gebracht. Uit simulaties van de informatiegroep Wolters Kluwer blijkt dat de nieuwe, hogere waarden voor hybrides het VAA van een Porsche Cayenne van 3.263,69 naar 12.565,21 euro doen stijgen. Dat van een Mercedes C350e gaat van 1.717,51 naar 3.563,83 euro.

Strengere uitstoottest

Vanaf 2021 komen nog meer hybrides in het vizier van de fiscus. Vanaf dan houdt de belastingdienst alleen nog rekening met de nieuwe uitstootwaarden voor CO₂ en die vallen hoger uit dan de oude.

De Audi A3 e-tron, de Mitsubishi Outlander, de VW Passat GTE en de Toyota Prius PHEV blijven ook in 2021 fiscaal interessant.

Sinds september 2017 moeten nieuwe modellen gehomologeerd worden volgens de WLTP-methode. De WLTP-waarden geven een nauwkeuriger beeld van de uitstoot dan de oude NEDC-waarden. Behalve het basismodel wordt ook een model met alle opties op de testbank gezet. Extra opties leiden vaak tot extra CO₂-uitstoot.

‘Zelfs een kleine aanpassing zoals grotere velgen kan de CO₂ -uitstoot doen stijgen, wat dan een impact heeft op de fiscaliteit van de bedrijfswagen’, zegt Koen Janssens, fiscaal expert van Wolters Kluwer. ‘Je kan bijna dezelfde wagen hebben als je collega, terwijl de aftrekpercentages toch verschillen.’


In een overgangsperiode duldt de fiscus nog de NEDC-waarden. Maar zoals de kaarten nu liggen, mogen vanaf 1 januari 2021 alleen nog de WLTP-waarden worden gebruikt, ook voor auto’s die sinds 2018 in gebruik zijn. De autosector ziet liever dat de WLTP-norm alleen geldt voor nieuwe voertuigen die vanaf 2021 in gebruik worden genomen. Volgens de woordvoerder van de FOD Financiën zijn gesprekken met de sector nog aan de gang.

Gedegradeerd

De overstap betekent dat bepaalde hybrides die nu binnen de uitstootnormen vallen volgend jaar ook tot nephybride worden gedegradeerd. Een concreet geval is de Volvo XC60 T8. Volgens de NEDC-norm heeft die een uitstoot van 42 tot 47 gram CO₂ per kilometer.

De Volkswagen Passat GTE valt niet onder het strengere fiscale regime voor ‘nephybrides’. © AFP

Maar op basis van WLTP-tests landt de uitstoot op 53 tot 57 gram, wat een nephybride van de Volvo XC60 T8 maakt. In dat geval moet worden gekeken naar de CO₂ -uitstoot van een gelijkaardig model op fossiele brandstoffen en die bedraagt volgens de WLTP-normen 189 gram.

In 2020 kan de Volvo nog voor 95 tot 100 procent fiscaal worden afgetrokken. Maar vanaf 1 januari 2021 valt de aftrekbaarheid terug tot 50 procent. In 2020 bedraagt het VAA voor deze auto 2.520 euro per jaar. Vanaf 2021 stijgt dat naar 8.400 tot 8.520 euro per jaar.

Niet alle hybrides zijn vanaf 2021 te mijden. Wie uitkijkt, vindt fiscaal interessante auto’s die gemengd op elektriciteit en fossiele brandstoffen rijden. De Audi A3 e-tron heeft een WLTP-waarde tussen 41 en 50 en de Audi A7 e-quattro heeft volgens de WLTP-metingen een CO₂-uitstoot tussen 39 en de 49 gram. Ook de populaire Mitsubishi Outlander, de VW Passat GTE en de Toyota Prius PHEV zijn ‘WLTP-proof’.


 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud