Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Vanaf januari stijgt belasting op bedrijfswagens licht

Wie een bedrijfswagen ter beschikking heeft, zal vanaf januari zijn nettoloon zien dalen. Dat is een gevolg van de jaarlijkse aanpassing van de standaard-CO2-uitstoot.
©Photo News

De CO2-uitstoot is een van de elementen die het belastbare voordeel van een bedrijfswagen bepalen. Omdat de standaard-CO2-uitstoot vanaf 1 januari voor zowel benzine- als dieselwagens daalt, stijgt het belastbare voordeel. Voor de meeste wagens gaat het om een stijging van 2 à 3 procent.

Het hogere voordeel alle aard is slecht nieuws voor werknemers die van hun werkgever of vennootschap een bedrijfswagen ter beschikking krijgen die ook voor hun woon-werkverkeer en privéverplaatsingen mogen gebruiken.

Forfaitair voordeel

Het belastbare voordeel van een bedrijfswagen wordt forfaitair bepaald. Eén van de element is de CO2-uitstoot, die in de berekeningsformule wordt vertaald naar een CO2-coëfficiënt. De basis CO2-coëfficiënt (5,5 procent) geldt voor een auto met een standaarduitstoot. Voor benzine-, lpg- of aardgaswagens daalt die standaard in 2016 van 110 naar 107 gram per kilometer. Voor dieselwagens is er een daling van 91 naar 89 gram per kilometer. Dat schreef De Standaard maandag en wordt bevestigd door het kabinet van Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA). De jaarlijkse aanpassing -omdat wagen steeds milieuvriendelijker worden - is gebaseerd op de gemiddelde CO2-uitstoot tussen 1 oktober 2014 en 30 september 2015 (118,6 gram per kilometer).

Milieuvriendelijke  en vervuilende wagens

Voor bestuurders van milieuvriendelijke auto’s, zoals elektrische of hybride wagens, verandert er niets. Ze worden altijd op een minimumvoordeel van 1.250 euro per jaar belast, ook al stoot de auto weinig of niets uit.

Ook voor de meest vervuilende auto’s verandert er niets: benzinewagens die meer dan 234 gram CO2 per kilometer uitstoten en dieselwagens die meer dan 216 gram per kilometer uitstoten.

Dat is een gevolg van de begrenzing van het belastbare voordeel. Hoe werkt dat? Voor auto’s met een hogere uitstoot dan de standaard, wordt de CO2-coëfficiënt met 0,1 procent verhoogd per extra gram CO2 tot een maximum van 18 procent. Analoog wordt voor auto’s met een lagere uitstoot beloond: de coëfficiënt met 0,1 procent verlaagd per gram CO2, met een minimum van 4 procent.

Ouderdom

Toch zal niet voor iedere bestuurder zijn bedrijfswagen duurder uitvallen. Naast de CO2-uitstoot zijn ook de cataloguswaarde en de ouderdom de bepalende factoren. Voor elk jaar verstreken sinds de eerste inschrijving daalt de cataloguswaarde met 6 procent. Het percentage kan maximaal dalen tot 70 procent, wat bereikt wordt als de wagen zes jaar oud is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud