Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

5 recente communicatieblunders van Belgische aandelen

Chemiebedrijf Solvay bracht zichzelf vorige week in verlegenheid door kwartaalcijfers te publiceren op een moment dat dat eigenlijk niet mag gebeuren. Het was een kleine uitschuiver. Maar het is zeker niet de eerste keer dat een beursgenoteerde onderneming de mist ingaat door een slechte communicatie.

(netto) – “Iemand heeft op de verkeerde knop geduwd. Het is een ongeluk”, zo klonk het  bij Solvay nadat het bedrijf nog tijdens de handelsdag de resultaten van het tweede kwartaal op zijn website plaatste. Een beursgenoteerd bedrijf mag in ons land dergelijke cijfers immers niet tijdens beurstijd vrijgeven. De blunder zorgde er wel voor dat het aandeel van de Belgische chemiereus hoger spurtte.

Communicatieblunders zijn er in alle maten en gewichten. Zeldzaam zijn ze ook al niet. Een greep uit de recente communicatiemissers van enkele beursgenoteerde bedrijven op Euronext.

Advertentie

Keyware ‘herhaling herhaling herhaling’

Voortdurend herhalen dat het bedrijf niet te koop is (tenzij de juiste cheque op tafel komt) maar dat er wel gesprekken zijn met kandidaat-overnemers. Dat is wat Keyware, een leverancier van betaalterminals, al 10 maanden lang presteert. Toen topman Stéphane Vandervelde die uitspraak de eerste keer deed, schoot het aandeel bijna 40 procent hoger. Sinds september vorig jaar zou hij nog zes keer zo’n ballonnetje opmaken, telkens moet grote koersschommelingen tot gevolg. Ondertussen is er nog altijd geen witte rook en haken beleggers af.

Het bedrijf heeft overigens een niet al te beste reputatie als het gaat over de communicatie met beleggers. Zo werd het bedrijf in 2003 failliet verklaard. Alleen vond het bedrijf het niet de moeite om beleggers daarover in te lichten en het aandeel werd gewoon verhandeld. Pas na drie beursdagen kreeg de toenmalige beurswaakhond CBFA (nu FSMA) lucht van het faillissement en werd het aandeel geschorst. Dat faillissement werd later in beroep overigens teniet gedaan.

Alfacam ‘verstop slecht nieuws’

Slecht nieuws goed communiceren is altijd een grote uitdaging. ‘We kunnen het maar beter verstoppen en hopen dat niemand het oppikt’, moeten ze begin deze maand bij Alfacam hebben gedacht. De beeldvormingsgroep verstuurde een persbericht met in de titel vier verschillende onderwerpen (waaronder ‘Voetbal Oostenrijk’). Het persbericht begint met een uiteenzetting over de technologie waarmee het bedrijf grote afstanden kan overbruggen. Het is pas onderaan de tweede pagina van het persbericht dat er heel kort iets terug te vinden is over de prognoses voor het eerste halfjaar die niet ingelost kunnen worden. En dat gebeurt dan nog in omfloerste bewoordingen.

Advertentie

Omega Pharma ‘paniekvoetbal’

Begin dit jaar scheidden de wegen van Omega Pharma en operationeel directeur Georges De Vos. Beleggers reageerden bezorgd en stuurden het aandeel 8 procent lager. Wat volgde was niets minder dan paniekvoetbal: het bedrijf organiseerde snel een conference call, waarop eigenlijk niets nieuws werd verteld over het vertrek van De Vos. Wel bevestigde Omega Pharma de winstverwachtingen voor 2010 (wat Coucke tot dan al wekenlang pertinent weigerde) in de hoop het slechte nieuws te doen vergeten door er goed nieuws bovenop te gooien. Alleen pakte dat anders uit: beleggers vonden die aanpak ruiken naar paniekvoetbal en zoiets boezemt nu eenmaal weinig vertrouwen in.

IRIS ‘gevoelige informatie tijdens beurstijd’

Solvay is niet de enige beursgenoteerde onderneming die dit jaar koersgevoelige informatie bekend maakte tijdens beurstijd. IRIS, gespecialiseerd in de automatisering van documenten, vergat begin dit jaar voorlopige resultaten voorbeurs door te sturen. Om die vergetelheid recht te zetten maakte IRIS de cijfers dan maar tijdens de handelsdag bekend.

Fortis ‘alles gaat goed’

Ageas, het vroegere Fortis, torst nog heel was balast uit het Fortis-tijdperk. De Nederlandse beurswaakhond legde Ageas al een boete op van 567.000 euro voor marktmanipulatie en het niet tijdig melden van koersgevoelige informatie op cruciale momenten in 2008. Ageas betwistte die boete, maar kreeg begin mei ongelijk van een Nederlandse rechter (een uitspraak waartegen de verzekeraar beroep heeft aangetekend). De rechter maakte zich sterk dat het toenmalige Fortis in juni 2008 zijn aandeelhouders op het verkeerde been had gezet. Volgens de Nederlandse rechter bleef de Fortis-top tegenover de aandeelhouders tegen beter weten in volhouden dat er niets mis was met de solvabiliteit.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud