(netto) - "In sommige auto's rijd je maar voor één reden: de fascinatie." Aldus Dieter Zetsche, topman van Daimler. Zijn groep pakt uit met een van de vedetten van het Frankfurtse autosalon: een uitzinnig rode Mercedes coupé, beschikbaar vanaf de lente van 2010.
En verder? Een overzicht van de luxemodellen die in Frankfurt te zien zijn:
Bij Ferrari kan vriend en vijand zich vergapen aan de 458 Italia. In theorie is dit het instapmodelletje van de Scuderia, in praktijk bijt hij in de kuiten van de Enzo die zeven jaar geleden nog het nec plus ultra der supercars was.
Bij Maserati verleidt de Maserati GranCabrio ondertussen iedereen die van de mooie dingen des levens houdt en dat met vier gefortuneerde mensen wil delen. Maar ook andere merken gaan stug door zoals ze bezig waren.
Mercedes trekt een pak aandacht met de SLS AMG, een fraaie en peperdure sportwagen die de ietwat mislukte SLR supercar moet doen vergeten en tegelijk de mooie dagen van de oude 300 SL uit de jaren 50 wil laten herleven. De break-variant van de recent gelanceerde nieuwe E-Klasse moet bij Das Haus voor het dagelijks brood zorgen. Prijs: 177.000 euro.
Aston Martin commercialiseert de Rapide, een ultrasportieve vierzitter met vier deuren die de Porsche Panamera in het vizier houdt.
Na het woeligste jaar uit zijn geschiedenis beperkt Porsche zich met de hertekende Turbo en GT3 RS tot variaties op het 911-thema.
Bij Ferrari kan vriend en vijand zich vergapen aan de 458 Italia. In theorie is dit het instapmodelletje van de Scuderia, in praktijk bijt hij in de kuiten van de Enzo die zeven jaar geleden nog het nec plus ultra der supercars was.
Bij Maserati verleidt de Maserati GranCabrio ondertussen iedereen die van de mooie dingen des levens houdt en dat met vier gefortuneerde mensen wil delen. Maar ook andere merken gaan stug door zoals ze bezig waren.
Mercedes trekt een pak aandacht met de SLS AMG, een fraaie en peperdure sportwagen die de ietwat mislukte SLR supercar moet doen vergeten en tegelijk de mooie dagen van de oude 300 SL uit de jaren 50 wil laten herleven. De break-variant van de recent gelanceerde nieuwe E-Klasse moet bij Das Haus voor het dagelijks brood zorgen. Prijs: 177.000 euro.
Aston Martin commercialiseert de Rapide, een ultrasportieve vierzitter met vier deuren die de Porsche Panamera in het vizier houdt.
Na het woeligste jaar uit zijn geschiedenis beperkt Porsche zich met de hertekende Turbo en GT3 RS tot variaties op het 911-thema.
Bentley probeerde ondertussen de oude merkwaarden naar de 21ste eeuw te vertalen met de Mulsanne, een dikke limo die traditioneel denkende, uiterst welvarende klanten uit de Rolls-Royce Phantom wil houden.
Maar Rolls-Royce slaat meteen terug met de Ghost, een ‘baby’-Rolls die mikt op Bentley Flying Spur-rijders. Neem dat ‘baby’ overigens niet te letterlijk, want de Ghost is even gigantisch - en willicht even duur - als de Bentley Mulsanne. Zijn prijs? Meer dan 200.000 euro...
Nog uit Groot-Brittannië komt de Jaguar XJ. Niet iedereen loopt even hoog op met de nieuwe designrichting die Jaguar insloeg, maar er is tenminste sprake van een duidelijke breuk met het stoffige, ouderwetse imago dat rond het oude Britse merk hing.
Saab gelooft rotsvast in een toekomst onder eigen vlag. Maar het valt af te wachten of de gloednieuwe 9-5, die nog volledig onder GM-bewind werd ontwikkeld, daarbij een hulp of een belemmering is.
Er is ook nieuw bloed in de topklasse. Het Amerikaanse Fisker heeft eindelijk de Karma klaar, een smaakvolle en spannende topberline met hybride-techniek.
Bentley probeerde ondertussen de oude merkwaarden naar de 21ste eeuw te vertalen met de Mulsanne, een dikke limo die traditioneel denkende, uiterst welvarende klanten uit de Rolls-Royce Phantom wil houden.
Maar Rolls-Royce slaat meteen terug met de Ghost, een ‘baby’-Rolls die mikt op Bentley Flying Spur-rijders. Neem dat ‘baby’ overigens niet te letterlijk, want de Ghost is even gigantisch - en willicht even duur - als de Bentley Mulsanne. Zijn prijs? Meer dan 200.000 euro...
Nog uit Groot-Brittannië komt de Jaguar XJ. Niet iedereen loopt even hoog op met de nieuwe designrichting die Jaguar insloeg, maar er is tenminste sprake van een duidelijke breuk met het stoffige, ouderwetse imago dat rond het oude Britse merk hing.
Saab gelooft rotsvast in een toekomst onder eigen vlag. Maar het valt af te wachten of de gloednieuwe 9-5, die nog volledig onder GM-bewind werd ontwikkeld, daarbij een hulp of een belemmering is.
Er is ook nieuw bloed in de topklasse. Het Amerikaanse Fisker heeft eindelijk de Karma klaar, een smaakvolle en spannende topberline met hybride-techniek.
Het Amerikaanse Tesla biedt de Europese variant van de volledig elektrisch aangedreven roadster aan. De grotere S-berline met elektrische aandrijving is nog niet productierijp.