Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

6 tips om veilig online te shoppen

Heel wat Belgen kopen liever niet online. Dat komt omdat ze zich zorgen maken over de veiligheid van online aankopen. Daarom geeft Netto enkele basistips om zorgeloos te kopen via het internet.
Advertentie
©REUTERS

‘De Belgen hebben weinig vertrouwen in online shoppen.’ Dat is het besluit van de enquête ‘From consumer to creator’ die Ernst & Young uitvoerde bij 25.000 personen in 34 landen. De Belg maakt slechts voor 14 procent van zijn aankopen gebruik van het internet. Ons land hinkt daarmee achterop tegenover de andere Europese landen (24 procent). Wij Belgen zijn ook ontzettend trouw aan onze lievelingsmerken. Daardoor kunnen we niet volop genieten van de voornaamste voordelen van het internet: een eindeloze waaier aan producten, goedkopere prijzen (en de mogelijkheid om te vergelijken), tijdwinst…

Nochtans blijkt 96 procent van de online consumenten een positieve koopervaring te hebben gehad. Dat blijkt uit een recente enquête van Comeos, dat de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt. Al kreeg 12 procent van hen al wel eens te maken met ‘een betaalprobleem’. Ook typisch is dat de Belg de voorkeur geeft aan websites van (fysieke) winkels die hij kent en aan Belgische websites. Volgens de FOD Economie is nochtans 80 procent van de Belgische websites niet in orde met de wetgeving. Zo geeft de helft van de websites geen bedrijfsinformatie. Dat maakt het moeilijk om het bedrijf achter de site te identificeren. En dat maakt de klant alleen maar wantrouwiger.

Wilt u veilig online shoppen, lees dan onze 6 tips!

1. Prijs en leveringstermijnen

De geafficheerde prijzen zijn niet altijd inclusief verzendingskosten. Soms zijn ze gratis (eventueel vanaf een bepaald aankoopbedrag). Lees ook de informatie over de leveringstermijnen en eventuele vertragingen!

2. Levering

80 procent van de klachten over online aankopen heeft betrekking op de levering. Bij niet levering is de professionele verkoper aansprakelijk. Hij moet het product opnieuw opsturen of vergoeden. Bij vertraging moet hij de klant verwittigen, een andere datum afspreken of de aankoop binnen de 30 dagen terugbetalen. De verkoper is ook aansprakelijk voor het verzenden van de artikelen. Controleer de inhoud van uw pakje bij levering. Stelt u een gebrek of schade vast, of stemt het voorwerp niet overeen met uw bestelling, vermeld dat dan op de leveringsbon.

3. Garantie

De Europese wettelijke garantie van 2 jaar geldt voor nieuwe goederen. Bij een gebrek aan overeenstemming heeft de klant, naargelang het geval, recht op een herstelling, terugbetaling of vervanging. De eventuele terugzendkosten zijn ten laste van de verkoper. Buiten de Europese Economische Ruimte, hangt de garantie af van de wetgeving die in het betreffende land van toepassing is en van de algemene voorwaarden van de verkoper.

4. Herroepingsrecht

U beschikt over een herroepingstermijn van minimum 14 dagen vanaf ontvangst van het product of vanaf aanvaarding van de offerte. Tenzij anders vermeld, zijn de terugzendkosten voor uw rekening. U kunt het herroepingsrecht niet inroepen voor producten die op maat werden gemaakt, voor bederfbare goederen, multimedia waarvan de verpakking werd geopend, of voor diensten voor logies, vervoer en de vrijetijdsbesteding die op een bepaalde datum werden geleverd.

5. Betrouwbaarheid van de site

Wilt u weten of u met een betrouwbare site te maken hebt, controleer dan of de site algemene voorwaarden en een volledig adres (met onder meer het ondernemingsnummer) bevat. Ga ook na of u een kwaliteitslabel vindt (Trusted shops in Duitsland, L@belsite in Frankrijk, Thuiswinkel Waarborg in Nederland, BeCommerce in België).

6. Betaling

Betaal nooit cash via Moneygram of Western Union. Gebruik steeds uw kredietkaart. Dan bent u beschermd in geval van frauduleus gebruik en (soms ook) bij leveringsproblemen. Koopt u op eBay, betaal dan liefst via PayPal. Als het artikel niet geleverd wordt, kunt u uw geld via PayPal terugvragen.

Wilt u weten of u via een beveiligde site betaalt, controleer dan of het URL-adres met https begint en/of of er een hangslotje in de rechter benedenhoek van het scherm verschijnt.

Nuttige adressen

Meld oneerlijke praktijken op www.ecops.be

www.infoshopping.be.

Voor grensoverschrijdende geschillen: www.eccbelgie.be

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud