Belgen shoppen vaker online en geven meer uit

©Bloomberg

De opkomst van e-commerce is nog niet voorbij. In de eerste drie maanden van dit jaar kochten de Belgen vaker en meer online.

Tussen januari en maart gaven Belgen in totaal 2,3 miljard euro uit aan spullen die ze online via webwinkels kochten. Dat is 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, melden de sectorfederatie BeCommerce en het onderzoeksbureau GfK. Online aankopen maakten in het eerste kwartaal 16 procent van de totale bestedingen van de Belg uit. Een jaar eerder was dat 14 procent.

©mediafin

‘We hadden die groei verwacht’, zegt Carine Moitier, de directeur van BeCommerce. ‘De Belgische e-commercemarkt is volwassen geworden en blijft groeien. We zijn het gewoon geworden online te winkelen. Op momenten dat we geen zin hebben om buiten te komen - als het veel regent of erg warm is - vinden we het normaal om online te shoppen.’

Ook door de terreursfeer van de afgelopen maanden kropen Belgen vaker achter hun pc om te winkelen. ‘Maar het effect moet ook niet overdreven worden’, zegt Moitier. ‘In maart zagen we een tijdelijke opstoot: een stijging van zo’n 15 procent.’

Dat steeds meer mensen de weg naar het internet vinden, blijkt uit de cijfers. 76 procent van de bevolking shopte begin dit jaar minstens één keer online, 2 procentpunten meer dan vorig jaar. De Belgen die online shoppen, doen dat vaker dan vroeger. In het eerste kwartaal shopten ze gemiddeld 2,9 keer online. Dit kwartaal deden ze dat al 3,1 keer. Ze gaven bovendien meer uit per aankoop: 326 euro ten opzichte van 306 euro in dezelfde periode vorig jaar.

Vooral speelgoed, elektronica en entertainmentproducten zoals muziek, films, boeken en games werden opvallend meer dan vorig jaar verkocht. ‘Dat zal ook in de komende maanden zo blijven’, zegt Moitier.

Voeding

Het grootste groeipotentieel is er volgens de BeCommerce-directeur bij voeding. Die categorie groeide met 171 procent. Toch blijft het een marginaal fenomeen: amper 1 procent van de voeding wordt online gekocht.

'Veel start-ups experimenteren met manieren om voeding gekoeld te vervoeren. Ik geloof er sterk in dat het in de vrij nabije toekomst veel makkelijker wordt.'
Carine Moitier
BeCommerce

‘Dat is erg weinig’, zegt Moitier. Maar de supermarkten zijn hun webwinkels volop aan het verbeteren. Ook spelers die alleen online actief zijn, zoals de maaltijdboxleverancier HelloFresh, hebben veel potentieel. En dan zijn er nog diensten als JustEat.be en Pizza.be. Die zijn nu al zeer populair en hebben nog heel wat groeimarge.’

De voedingsindustrie kampt nog met de manier waarop ze haar producten kan leveren. ‘Voeding moet in veel gevallen omwille van de versheid koel worden vervoerd en dat is een handicap’, zegt Moitier. ‘Maar veel start-ups experimenteren met nieuwe manieren om voeding gekoeld te vervoeren. Ik geloof er sterk in dat het in de vrij nabije toekomst veel makkelijker wordt.’

Aan een prognose voor het hele jaar waagt Moitier zich niet. ‘Vorig jaar bedroeg de jaaromzet 8,2 miljard euro. We hadden 7 miljard voorspeld. Als ik optimistisch ben, durf ik voor dit jaar te dromen dat e-commerce 10 miljard euro omzet haalt.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect