Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Geen compensatie voor vertraagde passagiers

Reizigers die te maken hebben met een vertraagde vlucht door de staking van Swissport op Zaventem, kunnen geen vergoeding krijgen.
Wachtende passagiers op Brussels Airport kunnen geen schadevergoeding eisen voor de vertragingen van vandaag. ©Photo News

Voor de luchtvaartmaatschappijen op Zaventem zoals Brussels Airlines, Alitalia, Air Canada, Delta Air Lines, Lufthansa of Thomas Cook is de staking bij een bagageafhandelaar een geval van overmacht. Ze hebben volgens de wet dus geen vat op de staking die dinsdagochtend op Brussels Airport uitbrak bij de bagageafhandelaar Swissport.

Schadevergoeding

Daardoor hebben reizigers geen recht op een schadevergoeding. 'We worden vandaag overspoeld door mensen die een claim willen indienen voor een compensatie na een vertraagde vlucht', meldt Steven Willems, de bestuurder van Happy Flights, een organisatie die vliegtuigpassagiers bijstaat als ze een schadevergoeding willen bekomen voor vertraagde of geannuleerde vluchten.

'Maar passagiers die vertraging oplopen door een staking hebben geen recht op een compensatie van hun luchtvaartmaatschappij', benadrukt Willems.  'Een staking bij een bagageafhandelaar wordt beschouwd als een buitengewone omstandigheid. De maatschappijen kunnen daar niets aan veranderen en kunnen dus moeilijk verantwoordelijk gesteld worden.'

Na drie uur

Sowieso hebben vertraagde passagiers pas recht op een compensatie na drie uur vertraging. 'Er zijn op dit moment niet erg veel vluchten die zo lang vertraagd zijn', aldus Happy Flights. 'Voor de afgelaste vluchten gaan we vlucht per vlucht bekijken wat de precieze oorzaak was.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud