Maak uw portefeuille lichter en digitaliseer uw klantenkaarten

©Photo News

De smartphone heeft uw portefeuille weliswaar nog niet vervangen, maar hij kan hem wel een pak lichter maken door de klantenkaarten te elimineren. Want er bestaan verschillende apps waarmee u uw klantenkaarten kunt digitaliseren. Andere zijn dan weer zuiver bedoeld om uw trouw aan grote winkels of buurtwinkels te belonen.

Wilt u af van al die getrouwheidskaarten in uw portefeuille? Dat kan, maar dan moet u wel zes verschillende apps downloaden op uw smartphone. Elke app heeft zijn specifieke kenmerken en voordelen of is exclusief bedoeld voor bepaalde winkels.

Met de eerste drie apps die we bespreken kunt u in enkele seconden uw klantenkaarten registreren. Als u de streepjescode van een kaart scant of manueel ingeeft, kunnen die apps virtuele klantenkaarten aanmaken.

Vroeger kreeg het systeem heel wat tegenwind omdat sommige kassascanners de streepjescode niet konden aflezen van het scherm van een smartphone.

‘Almaar meer winkels beschikken intussen over toestellen waarmee ze de streepjescode op het scherm van een smartphone kunnen lezen. Dat was enkele maanden geleden inderdaad nog niet het geval’, reageert Philippe Van Ophem, oprichter van myShopi. ‘En zelfs als de streepjescode op het scherm niet leesbaar is, is het nog altijd mogelijk het nummer van de kaart manueel in het systeem van de kassa in te brengen. Wij verwachten dat de consumenten die functie in de toekomst steeds meer zullen gebruiken.’

eWallet

Deze app werd onlangs door Fidelsys op de Belgische markt gebracht. Fidelsys is een bedrijf dat aanvankelijk een systeem had ontwikkeld waarmee de klant zich snel in een winkel kon identificeren aan de hand van zijn elektronische identiteitskaart of bankkaart. De eWallet bundelt intussen al getrouwheidskaarten van 200 winkelketens, waardoor het inbrengen nog sneller gaat.

Als de toepassing voor een bepaalde winkel niet beschikbaar is, kunt u die ook manueel inbrengen. eWallet beschikt bovendien over een ‘newsfeed’. Handelaars kunnen op de ‘wall’ van hun profiel berichten plaatsen over promoties, de lancering van een product of collectie, of over de opening van een nieuw verkooppunt. Zo kunnen gebruikers in primeur nieuwigheden ontdekken of goede zaakjes doen.

MyShopi

Moeten we deze app ‘made in Belgium’ nog voorstellen? MyShopi werd al door ruim 650.000 Belgen en ruim 5 miljoen mensen wereldwijd gedownload. Maar de meeste gebruikers hebben nog niet opgemerkt dat de app veel meer troeven heeft dan alleen maar een ‘cashback’ functie.

Net zoals bij de eWallet, kunt u er uw klantenkaarten in bundelen. Maar u kunt er ook boodschappenlijstjes mee aanmaken, die delen met andere mensen en ze zelfs synchroniseren. Tot slot biedt de app ook de mogelijkheid om de meeste folders die in België verdeeld worden te raadplegen. Op dat vlak worden binnenkort nieuwe functionaliteiten verwacht.

Qustomer

Qustomer is meer dan alleen maar een app. Het is vooral een getrouwheidsprogramma waarmee gebruikers punten kunnen verzamelen die door middel van een QR-code in buurtwinkels uitgewisseld kunnen worden. Hebt u nog geen smartphone? Dan kunt u het programma toch gebruiken dankzij een kaart waarop de QR-code vermeld staat. De app biedt u de mogelijkheid om uw puntensaldo en het adres van de 1.240 deelnemende handelaars te raadplegen.

My Freedelity

Deze app werd al ruim 1.000 keer gedownload en is een aanvulling op het ‘Freedelity’ getrouwheidsprogramma. Net zoals bij Fidelsys kunnen klanten van een handelszaak hun elektronische identiteitskaart als klantenkaart gebruiken. Met de app kunnen ze voor elke afzonderlijke handelszaak niet alleen hun puntensaldo raadplegen, maar ook het reglement om van kortingen te kunnen genieten. Een voorbeeld: elke euro die u uitgeeft in een kledingwinkel geeft recht op 1 punt. Verzamelt u 500 punten, dan krijgt u 20 euro korting op uw volgende aankoop. U vindt Freedelity in enkele buurtwinkels, maar het programma is vooral bedoeld voor middelgrote en grote ketens. De Brusselse pizzeria’s Mamma Roma en de Prik&Tik-drankencentrales maken er bijvoorbeeld gebruik van.

FidMe

Deze Franse app die uitsluitend dient om klantenkaarten te digitaliseren, werd al door ongeveer 400.000 Belgen gedownload. De app bundelt al ruim 515 getrouwheidsprogramma’s in België en er werden al ruim een miljoen kaarten geregistreerd.

De app biedt enkele functionaliteiten die u bij de concurrentie niet terugvindt. Zo krijgt u voor sommige winkels - waaronder bijvoorbeeld Yves Rocher - uw puntensaldo in real time te zien. Dat wordt binnenkort tot veel meer winkels uitgebreid. ‘Wij zijn van plan prospectie te doen bij de andere grote winkelketens in België’, zegt Laurent Bourgitteau-Guiard, de oprichter van de app die de ambitie heeft om dé referentie in Europa te worden.

Met FidMe kunnen buurtwinkels ook stempelkaarten digitaliseren. Eén broodje stemt bijvoorbeeld overeen met 1 stempel en het tiende is gratis. ‘Heel wat Belgische handelaars gebruiken die functionaliteit en iedere week komen er steeds meer bij’, zegt hij.

Tot slot biedt FidMe ook een ‘proximity notification service’. Als u als gebruiker van de app in de buurt komt van een winkel waarvan u een klantenkaart heeft, kan u ogenblikkelijk een aanbieding van die winkel ontvangen.

Spaar & Pluk

De papieren cheques van 5 euro van het getrouwheidsprogramma ‘Spaar & Pluk’ zijn sinds begin dit jaar gedigitaliseerd. Ter herinnering: elke aankoop of geldafhaling van minimaal 25 euro uitgevoerd met een Visakaart of MasterCard, geeft recht op 1 punt (op voorwaarde dat u ingeschreven bent in het programma). Hebt u 5 punten verzameld, dan hebt u onder meer recht op een korting van 5 euro in de deelnemende handelszaken. Maar de korting kan soms ook een andere vorm aannemen. Zo krijgt u bijvoorbeeld bij aankoop van 1 brilglas bij Grand Optical een glas gratis.

Wilt u van die voordelen genieten, dan moet u de app ‘Spaar&Pluk’ downloaden en een eCheque activeren. Dat kunt u op om het even welk moment doen. Dus, enkele seconden, maar ook enkele dagen voordat u afrekent aan de kassa. U hoeft alleen de streepjescode van de eCheque van het scherm van uw smartphone te laten aflezen door de kassier(ster). U kunt ook inloggen op de site ‘spaarenpluk.be’ en de kortings-bon met dezelfde streepjescode afdrukken. De handelaar rekent weliswaar het volledige bedrag aan. Maar uw korting wordt achteraf in mindering gebracht op de uitgavenstaat van uw Visakaart of MasterCard.

Sinds het getrouwheidsprogramma gedigitaliseerd werd, zijn verschillende grote handelszaken zoals Carrefour, Quick, Paris XL en Di eruit gestapt. Momenteel zijn de bekendste deelnemers Colmar en Chi-Chi’s, Pearle en Grand Optical, Caméléon, de Grotten van Han, Bellewaerde, Aqualibi en Walibi.

‘Sinds begin oktober is Inno opnieuw een van onze partners’, zegt Bram Boriau, woordvoerder van Worldline. En drie andere grote winkels maken nog voor eind dit jaar een comeback. ‘Digitalisering is een proces dat tijd vergt. Niet alleen om onze partners opnieuw te overtuigen, maar ook om hen vertrouwd te maken met het nieuwe systeem. Maar door de digitalisering kunnen we dan ook weer kleinere handelszaken in het getrouwheidsprogramma opnemen.’

Momenteel hebben 300.000 kaarthouders zich al op de digitale versie van ‘Spaar&Pluk’ ingeschreven (tegenover 800.000 voor de papieren versie) en werden al ruim 100.000 eCheques geactiveerd, waarvan er al 65.000 gebruikt werden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content