Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Oud klein elektro meegeven met koerier: onbekend én onbemind

Slechts weinig consumenten die online een klein elektrisch toestel kopen, geven hun oude exemplaar mee met de koerier. Nochtans is het een wettelijk recht.
Eer afgedankt klein elektro kan worden gerecycleerd, moet het eerst ingezameld raken. Bij e-commerce verloopt de aanvaarding van het oude toestel door de leverancier van het nieuwe, erg moeizaam. ©Stefaan Temmerman

Wist u dat u het recht hebt een afgedankt elektrisch toestel mee te geven met degene die uw nieuwe exemplaar thuis komt leveren? Voor grote toestellen als wasmachines is dat al meer ingeburgerd, maar het geldt ook voor kleiner elektro zoals een elektrische tandenborstel, een haardroger of een smartphone.

Onbekend

Vraag je consumenten zonder meer uitleg wat ze met oude toestellen (willen) doen, dan kruist slechts één op de vijf 'meegeven met de koerier' aan. Bijna zes op de tien consumenten brengen het toestel zelf naar het containerpark. De rest vermeldt onder meer dat het toestel niet wordt weggedaan, maar bijvoorbeeld als reserve wordt bewaard.

Na uitleg over het recht om het toestel mee te geven met de bezorger van het nieuwe, kiest meer dan de helft van de respondenten deze optie.

De regelgeving blijkt in de praktijk dus niet zo goed te werken. 'Niet alleen weten consumenten niet dat het kan, sommige bezorgers weigeren ook een toestel mee te nemen, omdat ze daarvoor geen opdracht hebben gekregen', vertelt Peter Lagey, projectverantwoordelijke bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek.

Het VIL zoekt mee naar een efficiënt en betaalbaar logistiek systeem om die aanvaardingsplicht handelbaar te houden. 'Dat blijkt erg moeilijk, omdat het eigenlijk telkens maatwerk is', zegt Lagey.

In het project werden onder meer praktijktests en simulaties gehouden om de kosten van de verschillende stappen in het proces na te gaan: hoe lang extra duurt het contact aan de deur met de klant, hoeveel tijd neemt het om een oude stofzuiger met meters loshangend snoer in te pakken,...? 'Daaruit kwamen ook heel wat opmerkingen van praktische aard: wat als het waait en je moet een wat groter toestel inpakken op de stoep, wat als er een discussie ontstaat over welk toestel wordt meegegeven?'

In Nederland, in e-commerce een voorloper op ons land, heeft de sector al de toelating gekregen om af te wijken van de regel dat het oude toestel moet worden afgegeven op het moment dat het nieuwe wordt geregeld, weet Lagey. Onlinewinkels mogen ook twee andere opties bieden: een afhaling binnen twee weken, of gratis terugname via een postkantoor, waar de gebruiker het toestel zelf binnenbrengt, 'vergelijkbaar met het gratisretourmodel van Zalando'. 'Zulke flexibiliteit biedt logistiek wat meer marge.'

Het VIL dringt aan op overleg van de sector en de overheden om tot pragmatische oplossingen voor de aanvaardingsplicht te komen, zo mogelijk in samenspraak met Nederland. 'In Nederland blijven de gesprekken lopen, want ondanks de bijkomende opties blijft de terugname logistiek een complexe en dure aangelegenheid.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud