Trappen zonder omkijken met uw e-bike

©mfn

Fietsen zonder u in het zweet te rijden. Steeds meer mensen kiezen voor het comfort van een elektrische fiets. Dat is ook de wetgever niet ontgaan. Daarom zijn er vanaf afgelopen weekend, 1 oktober, nieuwe regels en verplichtingen. Wat moet u weten voor een zorgeloze rit met uw e-bike?

Neen, het zijn allang niet alleen maar senioren die kiezen voor het comfort van de trapondersteuning van een elektrische fiets. Ook voor veel jongere mensen is een e-bike het ideale vervoersmiddel om bijvoorbeeld boodschappen in de stad te doen. Gedaan met de ellendige files of de eindeloze zoektocht naar een parkeerplaats. ‘Van de verkochte fietsen is vandaag gemiddeld 25 à 30 procent elektrisch. In fietswinkels in de Vlaamse steden loopt dat aandeel soms op tot de helft’, zegt Philippe Decrock van Traxio, de federatie van de detailhandelsverkoop van motorvoertuigen en fietsen.

Negen op de tien zijn nog altijd ‘klassieke’ elektrische fietsen: met trapondersteuning en een maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Maar snellere elektrische fietsen - de speed pedelecs - winnen snel aan populariteit. ‘Vooral dertigers en veertigers die op zo’n 15 à 20 kilometer van hun werk wonen, zien er een alternatief in voor hun woon-werkverkeer. Dikwijls worden ze daartoe ook aangezet door het mobiliteitsbeleid van hun werkgever’, zegt Decrock. Voor die snelle elektrische fietsen - die tot 45 kilometer per uur halen - zijn er vanaf 1 oktober een reeks verplichtingen: een certificaat, rijbewijs, helm, nummerplaat en verzekering. Wie al een speed pedelec heeft, krijgt tot 31 december 2016 om zich in orde te stellen. ‘Maar er wordt nog volop onderhandeld om de regularisatieperiode met een jaar te verlengen tot eind 2017’, zei minister van Mobiliteit François Bellot (MR) eerder deze week.

Wat moet u weten vooraleer u op een elektrische fiets stapt?

1 Nieuwe regels voor fietsen die autonoom rijden

De wetgeving maakt voortaan een onderscheid tussen drie types van elektrische fietsen. Negen op de tien zijn ‘fietsen met een elektrische hulpmotor’. Die bieden alleen trapondersteuning en halen snelheden tot 25 kilometer per uur. De hulpmotor met een vermogen van maximaal 250 watt geeft alleen aandrijfkracht als de fietser actief trapt. Rijdt u met zo’n fiets? Dan hoeft u helemaal niets te doen: er komen geen verplichtingen en geen minimumleeftijd.

Sommige elektrische fietsen hebben een motor die ook aandrijfkracht geeft zonder dat er getrapt moet worden. De fiets kan met andere woorden zelfstandig rijden. Zo’n ‘gemotoriseerde fiets’ kan een vermogen tot 1.000 watt hebben. Vanaf 1 oktober moeten die fietsers minstens 16 jaar zijn en een verzekering en certificaat (zie verder) hebben.

Ook vandaag is een verzekering al verplicht voor elektrische fietsen waarvan de motor start zonder dat moet worden getrapt.

Bij de snelle elektrische fietsen of ‘speed pedelecs’ stopt de trapondersteuning niet bij 25 kilometer per uur. Door zelf mee te trappen kan u snelheden tot 45 kilometer per uur halen. Speed pedelecs met een vermogen tot 4.000 watt vallen in de wegcode niet langer in de categorie van de ‘fietsen’ maar in die van de ‘bromfietsen’. Voor die speed pedelecs komen er de meeste verplichtingen:

16 jaar

De minimumleeftijd om met een speed pedelec te rijden is 16 jaar.

Certificaat

Elke snelle elektrische fiets moet een certificaat van overeenstemming (COC) hebben. Dat document krijgt u bij de aankoop van uw elektrische fiets van de verkoper. Het bevestigt dat uw fiets technisch in orde is met de Europese normen. Het volstaat dat u dit document ergens thuis in een kast bewaart, u moet het niet altijd op zak te hebben. Bent u dat certificaat kwijtgeraakt? U kan een duplicaat vragen aan de fabrikant.

Verzekering

Snelle elektrische fietsen moet binnenkort verplicht verzekerd zijn. De komende maanden wordt daartoe een specifieke wetgeving uitgewerkt. ‘Maar nieuw is die verzekeringsplicht niet’, zegt Peter Wiels van verzekeringsfederatie Assuralia. ‘Ook vandaag al is een verzekering verplicht voor elektrische fietsen waarvan de motor start met een startknop of hendeltje, zonder dat er moet getrapt worden. Er moet een BA Auto afgesloten zijn.’ Die verzekering burgerlijke aansprakelijkheid vergoedt de schade die aan derden berokkend wordt. De polis is vergelijkbaar met de verplichte burgerlijke aanprakelijkheidsverzekering voor uw auto, maar de premie voor een elektrische fiets is uiteraard een stuk lager. Naargelang het type van elektrische fiets betaalt u bij Allianz tussen 85 en 195 euro. Baloise Insurance hanteert dezelfde premies als voor een bromfiets, maar met een korting van 10 procent: de gemiddelde premie bedraagt 153 euro. AG Insurance start vanaf 1 oktober met een verzekering BA Bromfiets specifiek voor e-bikes en speed pedelecs, voor een premie van 80 euro per jaar.

Nummerplaat

De snelle elektrische fietsen moeten - analoog met andere motorvoertuigen - verplicht ingeschreven worden bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV). Dat gebeurt aan de hand van het formulier ‘Aanvraag tot inschrijving van een bromfiets of lichte vierwieler’. Uw verzekeraar kan de inschrijving elektronisch uitvoeren. De kentekenplaat wordt vervolgens door de postbode bezorgd. Voor de elektrische fietsen is er een speciale, kleinere nummerplaat van 10 centimeter breed en 12 centimeter hoog. U betaalt er 30 euro voor. Belasting op de inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting zijn niet verschuldigd.

Helm

Wie met een speed pedelec rijdt, moet verplicht een helm dragen. Dat hoeft geen bromfietshelm te zijn maar mag ook een fietshelm zijn, op voorwaarde dat hij de slapen en het achterhoofd beschermt.

Rijbewijs

Wie met een speed pedelec de weg op gaat, moet verplicht een rijbewijs op zak hebben. Dat kan een rijbewijs zijn voor het besturen van een bromfiets, auto, bus of vrachtwagen. Alleen wie helemaal geen rijbewijs heeft, moet nog een rijexamen afleggen.

Budget van minstens 1.400 €

Interesse om u een elektrische fiets aan te schaffen? Voor een modale, klassieke elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 kilometer moet u een budget tussen 1.400 en 2.000 euro uittrekken. De prijzen voor de topklasse liggen hoger, van 2.500 tot 3.000 euro. ‘De prijs hangt niet zozeer samen met de motor maar wel met het type batterij’, zegt Decrock. Voor een speed pedelec moet u dieper in de buidel tasten: tussen 4.000 en 7.000 euro.

Aan een elektrische fiets hebt u meer onderhoudskosten dan aan een klassieke tweewieler. ‘Het onderhoud van een elektrische fiets is vergelijkbaar met dat van een kleine motorfiets’, zegt Decrock. ‘Een belangrijk aandachtspunt is de batterij. Senioren fietsen vaak van de lente tot het najaar en hangen tijdens de winter hun fiets aan de haak. Het probleem met lithiumbatterijen is dat ze, als ze lang niet opgeladen zijn, ook niet meer kunnen worden opgeladen.’ Een nieuwe batterij kost algauw 500 à 600 euro.

2 Geen fiscaal voordeel, maar soms subsidie bij aankoop

Bij de voorstelling van de nieuwe wetgeving eerder deze week kondigde minister Bellot aan dat hij de aankoop van elektrische fietsen en speed pedelecs fiscaal aftrekbaar wil maken. Daarvoor komen er onderhandelingen met de kabinetten van Volksgezondheid en Financiën. ‘De elektrische fiets is een ideaal alternatief voor korte en middellange afstanden’, zei Bellot. Maar zover is het dus nog niet. Er bestaat vandaag in de personenbelasting wel al een belastingvermindering van 15 procent voor de aankoop van een elektrische motorfiets, drie- of vierwieler, maar een elektrische fiets komt daar niet voor in aanmerking.

3 Informeer naar een aankooppremie

Sommige steden en gemeenten geven hun inwoners - mits een aantal voorwaarden - een subsidie als ze een elektrische fiets kopen. Zo kunnen Gentenaars en inwoners van Deinze de helft van het aankoopbedrag van een elektrische fiets terugbetaald krijgen, met een maximum van 250 euro voor een elektrische fiets en 400 euro voor een bakfiets. Voorwaarde is dat u uw auto inruilt voor een elektrische (bak)fiets.

4 Fietsvergoeding van uw baas

Steeds meer werknemers kiezen voor de fiets om van en naar het werk te pendelen. Voor het woon-werkverkeer afgelegd met de fiets kan uw werkgever een fietsvergoeding betalen. Die is tot 0,22 euro per effectief getrapte kilometer vrijgesteld van belastingen. Dat voordeel is er ook voor een ‘gewone’ elektrische fiets waarmee tot 25 kilometer per uur kan gereden worden, maar niet voor de snelle e-bikes die 45 kilometer per uur halen. Die zijn immers volgens de wegcode geen fietsen maar bromfietsen. Mogelijk komt daar verandering in. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh heeft een wetsvoorstel ingediend om een fietsvergoeding te geven aan werknemers met een speed pedelec.

Ook de bedrijfsfiets - naar analogie met de bedrijfswagen - vindt steeds meer ingang. De werkgever kan niet alleen een gewone fiets maar ook een elektrische fiets ter beschikking stellen. Voor de werknemer is dat een voordeel, maar dat wordt niet belast als de fiets of de ‘gewone’ elektrische fiets effectief voor het woon-werkverkeer wordt gebruikt. Die vrijstelling is er niet voor de speed pedelecs: het werkelijk genoten voordeel wordt belast.

Ook voor de werkgever is dat onderscheid belangrijk. De kosten gemaakt om werknemers aan te moedigen met de fiets naar het werk te komen, genieten een verhoogde kostenaftrek tot 120 procent. Omdat de snelle e-bikes geen fiets zijn, blijft de kostenaftrek beperkt tot 100 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content