Wat kost een zeilboot?

©siska vandecasteele

Zomer. Tijd om erop uit te trekken, met een zeilboot bijvoorbeeld. Maar wat kost zo'n hobby?

Met een of meerdere zeilen de wind vangen en omzetten in een voortstuwende kracht, het is een eenvoudige vorm van zich voort te bewegen, maar tegelijk een complex spel met de elementen. Daarin zit het hele plezier van zeilen. ‘Toen ik acht was, schreef mijn moeder ons tijdens een vakantie in Bretagne in voor een zeilkamp. Mijn broers deden het niet graag, maar ik was er gek op. En het is nooit meer gestopt’, vertelt François Goubau (64), eigenaar en CEO van de bouwgroep Domus Team in Evergem en voorzitter - of commodore - van de Royal Belgian Sailing Club. Met 2.300 leden is dat de tweede grootste zeilclub van het land.

‘Leren zeilen is niet duurder dan leren tennissen. Een week stage voor kinderen met een catamaran of optimist op het Damslootmeer in Heusden of bij de Lakeside Sailing School in Knokke-Heist kost ongeveer 300 euro. Als je een beetje je best doet, kan je na zo’n week zeilen. Volwassenen betalen 272 euro voor twee dagen groepsles op een catamaran in Duinbergen.’

Leren zeilen is niet duurder dan leren tennissen.

Goubau zeilde eerst jaren met klein tuig zoals optimistjes, catamarans en lasers. Een tweedehandsoptimistje koop je voor 1.500 euro, een zeilboot is andere koek. De gemiddelde boot is 10 tot 14 meter lang. Voor een nieuw exemplaar van 35 voet (10,67 meter) mag je bij de grote merken als Beneteau of Jeanneau op 120.000 tot 150.000 euro rekenen. Het tweedehands-aanbod is groot. Online vinden we meteen een Beneteau van 31 voet in goede staat voor 40.000 euro. ‘Vroeger beoefenden de mensen één sport, nu zappen ze’, aldus Goubau. ‘Daardoor evolueren we naar een huurmarkt. 15 jaar geleden waren in alle jachthavens van België en Nederland wachtlijsten, nu niet meer.’

Machtig zicht

‘Op mijn 39ste kocht ik mijn eerste eigen occasiezeilboot: een Dufour A9000 in aluminium. Met 40 voet al een stevige boot. Ik betaalde er 2 miljoen Belgische frank voor, omgerekend 50.000 euro. We gebruikten hem voor gezinsreizen. Mijn drie zonen waren nog klein en gingen mee. Toen zij later meer wilden dan gewoon wat rondvaren, hebben we de stap naar competitiezeilen gezet.’

‘Als ik zeil, ben ik er compleet uit. En op zee heb je een terras dat niemand anders heeft. Een machtig zicht. Gelukkig is mijn echtgenote er ook gek op.’

‘We zeilen nog altijd met onze zonen en hun vrienden. Van midden april tot eind oktober gebruiken we onze boot om de twee, drie weekends. En elke zomer gaan we ermee op vakantie. We varen voor de Belgische kust. Ook de Oosterschelde is prachtig. Of we gaan eens naar Londen of Bretagne. De verste reis was naar de Azoren.’

Goubaus persoonlijk mekka ligt in Zuid-Engeland, in de zeearm Solent aan het eiland Wight. Daar vindt in augustus de Cowes Week plaats, een regatta waaraan duizend boten deelnemen.

Leasing

De prijs van een boot stijgt exponentieel met zijn omvang. Goubaus exemplaar van 14,5 meter kostte in 2001 350.000 euro. ‘Nogal wat mensen lenen ervoor. Er zijn ook leasingformules en alternatieve financieringsmogelijkheden waarbij je een beperkte som investeert. Gespecialiseerde bedrijven regelen dan de verhuur van je boot, waardoor hij na x aantal jaar betaald is. Het kan een goede oplossing zijn als je ook andere dingen wilt doen.’

Prijskaartje
  • Zeilboot: 120.000 à 150.000 euro
  • Onderhoud: 10.000 à 15.000 euro
  • Verzekering: 2.000 à 3.000 euro
  • Ligplaats: 1.700 à 3.000 euro
Totaal: 

133.700 à 171.000 euro

Merk op dat het tot nog toe gaat over in serie gebouwde zeiljachten. Custommade boten kosten veel meer. De prijs van Nilaya, het 34 meter lange supermaxizeiljacht van de ondernemer en investeerder Filip Balcaen, loopt in de miljoenen. ‘De sky is the limit. Maar dat is een ander universum. Dergelijke schepen hebben ook permanent bemanning aan boord. Dan ben je nooit alleen met je familie. Ik denk niet dat ik dat zou willen.’

Hoe houdt een boot zijn waarde? ‘Niet. Koop een boot en werk je dood, hoor je vaak. Ik schat de restwaarde van mijn boot op 140.000 euro. Het eerste jaar verlies je bijna de helft. Daarna is het een kwestie van onderhoud.’

Bij recreatief gebruik bedragen de jaarkosten van een gemiddelde boot 10.000 tot 15.000 euro. Onderhoudswerkjes zoals winchen losmaken, ontzouten en ontvetten kan je natuurlijk zelf doen. Velen doen dat ook, puur voor het plezier. Het onderwaterschip moet elk jaar gereinigd, geschuurd en geschilderd worden: als de romp ruw wordt, is je boot veel trager.’ Goubau toont een foto van de onderkant van zijn Beneteau. ‘Als een babypoepke’, lacht hij.

‘Ook de zeilen vervormen en worden minder efficiënt. Bij goed onderhoud kan je ze zowat tien jaar gebruiken. Een nieuwe set kost 10.000 tot 15.000 euro. Als je een boot koopt, laat je dan altijd bijstaan door een expert, die de staat van de romp, de kiel, de mast en de motor kan inschatten. Ook elektriciteit is een teer punt, een van de meest voorkomende verborgen kosten.’

Het onderhoud van de dieselmotor blijft beperkt. Net als het verbruik, wanneer je niet zeilt. ‘Dit zijn zeer traag draaiende diesels die tevreden zijn met drie, vier liter per uur.’

Ligplaats

Een flinke kostenpost is de ligplaats in de haven. ‘In Maastricht komt die op 1.700 euro per jaar voor een boot van 11 meter. Als je hem ’s winters uit het water haalt en onderbrengt in een loods, wordt het duurder: reken op 3.000 euro per jaar. Ik huur ’s winters ruimte in een loods in Breskens. Anders ziet hij te veel af.’

Rest nog de verzekering, burgerlijke aansprakelijkheid en omnium, die op 2.000 tot 3.000 euro komt. Je kan daarvoor terecht bij gespecialiseerde verzekeringsmaatschappijen. ‘Een omniumverzekering vind ik een must: je boot kan in brand vliegen of zinken, of je mast kan breken.’

‘Als je hem goed onderhoudt, gaat je boot 50 jaar mee. Doe je dat niet, dan zal hij snel degenereren. Maar het is een passie. In een bedrijf wik en weeg je de rendabiliteit van je investering. Met een boot ligt dat anders. Zoals met een Porsche, of met kunst. Die dingen koop je niet rationeel.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content