netto

Wat verandert in maart voor uw geldzaken?

©Photo News

Ook in maart zal u dieper in de buidel moeten tasten: postzegels en uw elektriciteitsfactuur worden duurder. Maar er is ook goed nieuws voor 45-plussers die een eigen zaak willen starten.

Postzegels duurder

©Photo News

Vanaf 1 maart wordt het duurder om brieven België te versturen. Bpost trekt de tarieven voor binnenlandse post met gemiddeld 4,7 procent op. Voor een postzegel per stuk zal u 8 cent meer betalen of voortaan 87 cent. Bij de aankoop van 10 zegels of meer gaat de prijs van 74 cent voor een genormaliseerde zending naar 84 cent.

Voor een genormaliseerde zending binnen Europa betaalt u 1,30 euro bij de aankoop van minstens 5 zegels en 1,36 euro voor één zegel. Voor zendingen buiten Europa verhoogt de prijs naar respectievelijk 1,52 en 1,58 euro.

Elektriciteitsfactuur stijgt gemiddeld met een euro

Door de nieuwe transmissietarieven stijgt de elektriciteitsfactuur van een gemiddeld Vlaams gezin met 1 euro op jaarbasis. Het transmissietarief is de vergoeding die u betaalt voor het gebruik van het hoogspanningsnet.

Hoeveel u exact meer zal betalen, hangt af van uw netbeheerder. De grootste prijsstijging is in Vlaams Brabant bij Sibelgas. Het tarief stijgt er met 4 euro tot 88 euro. Beter nieuws is er voor Antwerpenaren aangesloten bij Iveg. Hun factuur zal gemiddeld 7 euro dalen tot 96 euro.

Premie voor werkzoekenden die eigen zaak starten

Om werkzoekenden ouder dan 45 jaar aan te moedigen zelfstandig te worden, is er vanaf 15 maart een nieuwe premie.

Het eerste kwartaal krijgt de werkzoekende een maandelijkse premie van 1.000 euro. Daarna daalt het bedrag elke drie maanden met 100 euro, om na 2 jaar volledig uit te doven.

Voorwaarde is wel dat de werkzoekende met succes een ondernemingstraject doorloopt, zoals bijvoorbeeld ‘Maak werk van je zaak’. Dat moet de ondernemerschapscompetenties en slaagkansen verhogen. Tijdens die opleiding wordt ook de haalbaarheid van het businessplan onder de loep genomen. De premie start op het moment dat de werkzoekende zich inschrijft als zelfstandige in hoofdberoep. Vanaf dan valt immers de werkloosheidsuitkering weg.

Ondernemers beter geïnformeerd over een leningen

Ondernemers zullen beter geïnformeerd worden bij het aangaan van een krediet. Dat is te danken aan een nieuwe gedragscode over de financiering van kmo’s, ondertekend door ondernemersorganisaties en Febelfin. Transparantie en informatie zijn de sleutelwoorden in de nieuwe gedragscode.

Op een website worden bijvoorbeeld de belangrijke overheidswaarborgen en begeleidings- en steunmaatregeleb opgelijst. Er zijn ook informatiefiches over de meest gebruikte waarborgen en zekerheden.

Er komt ook een versoepeling van de regels als een ondernemer zijn lening vervroegd terugbetaalt. Vandaag is de wederbeleggingsvergoeding beperkt tot maximaal 6 maanden intrest voor leningen tot 1 miljoen, maar die grensbedrag wordt opgetrokken tot 2 miljoen euro.  

Hogere energie- en renovatiepremies in Wallonië

Vanaf 1 maart worden in het Waals Gewest een twaalftal energie- en renovatiepremies opgetrokken.

Zo stijgt de basispremie voor de vervanging van buitenschrijnwerk van 600 naar 1.600 euro. Voor mensen met een inkomen onder 21.900 euro kan de tegemoetkoming 4.800 euro bedragen. Meer informatie vindt u op Energie.wallonie.be. 

Meer dan de helft van appartementen moeten syndicus nog laten registreren

Tegen 1 april moeten de zo’n 76.000 verengingen van mede-eigenaars –waarin alle eigenaars in een appartementsgebouw vertegenwoordigd zijn - de gegevens van hun syndicus verplicht in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) laten inschrijven. Dat moet gebeuren bij een ondernemingsloket naar keuze.

De verplichting is er al sinds 1 april vorig jaar, maar voor de bestaande verenigingen van eigenaars was er een overgangsperiode van een jaar, waardoor de inschrijving uiterlijk op 31 maart 2018 een feit moet zijn.

De syndicus ontfermt zich over het dagelijkse beheer van de gemeenschappelijke delen in een appartementsgebouw, zoals de trappenhal, lift en tuin. De verplichte inschrijving moet het makkelijker maken om te weten voor een bepaald gebouw de syndicus is. Dat is niet alleen van belang voor huurders of eigenaars, maar bijvoorbeeld ook voor iemand die overlast wil melden of nutsbedrijven die werken willen uitvoeren.

Uit cijfers van de federale overheidsdienst Economie blijkt dat nog meer dan de helft van de verenigingen van mede-eigenaars niet in orde is. Eind februari stond de teller van het aantal inschrijvingen op 29.522.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content