netto

Welke schade vergoedt Argenta?

Argenta denkt aan tickets voor dierenparken als geste voor de getroffen klanten. ©BELGA

Denkt u schade te hebben opgelopen door de systeempanne bij Argenta, dan kunt u terugbetaling vragen. De bank neemt alle claims in overweging.

Vorige week kampte Argenta met grote technische problemen na de installatie van een nieuw IT-platform. Tot net voor het weekend konden de klanten van de bank geen gebruik meer maken van hun thuisbank via internet en van de mobiele app. In de kantoren en in het Contact Center van de bank bleven de betaalmogelijkheden wel overeind.

Welke periode?

Argenta reageerde prompt dat het de klanten alle opgelopen schade zou terugbetalen. De bank is bereid alle kosten te onderzoeken die klanten opliepen tussen 31 maart en met 10 april. Van de 1,4 miljoen klanten van de bank hebben er intussen een veertigtal een klacht ingediend.

Welke klachten?

  • In eerste instantie wordt gedacht aan betalingen die te laat zouden uitgevoerd zijn, met mogelijke herinneringskosten en verwijlinteresten als gevolg. Tot nu zijn er nog niet bepaald veel klachten hierover. ‘Het duurt nog even vooraleer die herinneringsbrieven aankomen', verklaart Argenta-woordvoerster Christine Vermylen.
    Doorgaans zal de opgelopen schade beperkt blijven tot de kosten van de aanmaningsbrief. Maar soms lopen de kosten van onbetaalde facturen ook hoger op, zoals dat bijvoorbeeld voor facturen van bouwaannemers het geval kan zijn.

  • Argenta is ook bereid de kosten voor debetstanden op rekeningen uit te vegen als klanten in het rood zijn verzeild omdat ze hun saldo niet konden verifiëren.

  • De meeste schadeclaims die tot nu zijn binnengelopen, hebben betrekking op cashopnames met een kredietkaart in plaats van een gewone bankkaart. Een opmerkelijke zaak, aangezien geldopname met bankkaart gedurende de probleemperiode altijd mogelijk is gebleven. Maar de bank wil zich volgens Christine Vermylen soepel opstellen en neemt ook deze claims in rekening. Over grote bedragen gaat het hier niet, aangezien de kosten voor een geldopname met een kredietkaart bij Argenta nooit meer dan 5 euro bedragen.

Welke bewijsstukken?

In het geval van de geldopnames en de debetstanden beschikt Argenta zelf over de nodige informatie. De klachten aangaande laattijdige betalingen zullen met de nodige documenten, zoals de herinneringsbrieven, moeten worden gestaafd.

Procedure starten?

Experts achten de kans klein dat sommige gedupeerde klanten ook naar de rechter stappen. Omdat de bedragen dusdanig laag zijn, is het niet de moeite individueel een procedure te starten, tenzij de krachten worden gebundeld in een collectieve zaak. Maar van dergelijke collectieve procedures lijkt er voorlopig geen sprake te zijn.

Een gul gebaar?

Het management van  Argenta denkt erover na om alle klanten op een of andere manier te vergoeden voor het ongemak waarmee ze vorige week werden geconfronteerd. Dinsdag zal duidelijk worden wat de bank voor haar klanten in petto heeft. Er zou naar verluidt onder meer gedacht worden aan gratis tickets voor de dierenparken Pairi Daiza, de Zoo van Antwerpen of Planckendael. Zo'n geste geeft in ieder geval aan dat de Antwerpse spaarbank bereid is diep in de buidel te tasten om haar reputatieschade te repareren. Met 1,4 miljoen klanten loopt de kostprijs van dit gebaar flink op.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content